صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم The A-Team

نقد و بررسی فیلم The A-Team

2 7f6

گروهی از سربازان کهنه کار که در جنگ عراق شرکت داشته اند به علت اینکه در جریان یک جنایت مورد ظن قرار گرفته اند سعی دارند تا از نام و شرفشان دفاع کنند و…

مثل فیلم ” پسر کاراته کار ” ، این فیلم نیز بازسازی از یک مجموعه تلویزیونی است که در دهه 80 میلادی پخش می شد و تنها فرق آن با این فیلم این است که مکان جنگ از ویتنام به عراق تغییر کرده است. جنگ عراق یکی از جدی ترین مشکلات کشور ایالات متحده در زمان حال است. جنگی که هنوز هم مشخص نیست دلیل راه افتادن آن چه بود و به چه دلیل ادامه پیدا کرد . در دهه ی 80 میلادی  مجموعه هایی نظیر ” تیم آ ” به این دلیل ساخته شدند که سرپوشی باشند بر ناتوانی آمریکا در جنگ با ویتنام ، و اکنون فیلم ” تیم آ ” بار دیگر بازسازی شده است تا شاید بتواند همان نقش را در سال 2010 ایفا کند . اما آیا سازندگان فیلم فکر این را کرده اند که مردم دیگر مانند 30 سال پیش ، چشم به صفحه تلویزیون نمی دوزند و خودشان از هر رسانه ی رسمی ای ، آگاه تر هستند ؟! در سال 2010 و با کشف پدیده هایی مانند اینترنت و موبایل و نشان دادن واقعیت های موجود در جنگ عراق ، حتی خود مردم آمریکا هم متوجه شده اند که جنگ عراق به جز هزینه ی اضافی ، سودی برای آن کشور نداشته است .

متاسفانه در فیلم جدید ” تیم آ ” شخصیت ها همچنان مانند 30 سال پیش هستند و سازندگان زحمت چندانی به خود برای تغییر آنها نداده اند. حتی ذهنیت و رفتار آنها بی شباهت به دهه 80 میلادی نیست. در این بین دیالوگ های عجیب سخصیت ها بیشتر باعث عصبانیت تماشاگران می شود ، به عنوان مثال زمانی که شخصیت باراکاس ( با بازی Quinton ‘Rampage’ Jackson ) در حال قتل عام هست ، به یکباره یادش می آید که درباره روح و قلب و احساس صحبت کند و دیگر اعضای گروه هم اشاره به گاندی می کنند که معتقد بود باید اعتراض، بدون خشونت باشد ! بعد هانیبال بخاطر دوستانش می آورد که البته گاندی نمی ترسید برای چیزهایی که احساس می کند بجنگد! . تفاسیر شخصیت های داستان که فرق بین یک انسان و سوسک را متوجه نمی شوند ، از سخنان بزرگان تاریخ مانند گاندی یکی از مشکلاتی است که هر تماشاگری به راحتی متوجه آن می شود.

اما اکشن فیلم به نظر می رسد که عطش طرفداران این سبک از فیلمها را برطرف کند. این فیلم مملو از انفجار و اسلحه و تانک و کلا هر وسیله ای که برای کشتن باشد هست . و کلی بدلکاری دیگر دارد که همگی باعث می شود که حداقل صحنه های اکشن فیلم خوب باشد و ضعف فیلمنامه به چشم نیاید .

لیام نیسن ” بازیگر خوبی است و این را قبلا در فیلمهایی نظیر ” فهرست شیندلر ” به خوبی ثابت کرده بود اما هنوز هم مشخص نیست که کارگردان چه چیزی در شخصیت هانیبال مشاهده کرده است که به بازی ” نیسن ” بخورد!. چهره و فیزیک و بازی ” نیسن ” به همه چیز می خورد به جز اینکه یک کهنه کار جنگ عراق باشد! با این وجود ” نیسن ” تمام تلاش خود را انجام داده است تا نقش باورپذیر شود اما مشکل جای دیگریست. به این لیست باید ” جسیکا بیل ” هم اضافه کنم . او نیز وضعیتی مانند ” لیام نیسن ” دارد و علی رغم اینکه سعی کرده است نقشی متفاوت ایفا کند اما تماشاگر نمی تواند او را در چنین نقشی قبول کند. بقیه بازیگران فیلم هم که هیکل تنومندی دارند  و اکثرا شخصیت آنها به شکلی است که حوصله هیچ کسی را ندارند ، جای چندان بررسی را باقی نمی گذارد! . ” جویی کارناهان ” کارگردان این فیلم که ساخته قبلی اش یعنی ” Smokin’ Aces ” فیلم نسبتا خوبی بود در این فیلم جدا از طرح داستانی بیش از حد آبکی ( که البته تقصیر او نیست چراکه این فیلم کپی برابر اصل فیلم نسخه دهه ی80 هست ) اکشن مناسبی را بوجود آورده است و کسانی که علاقه زیادی به خراب شدن همه چیز در یک فیلم دارند را قطعا راضی خواهد کرد .

تیم آ ” اکشن خوبی است به شرط اینکه به داستان و دیالوگهای آن کار نداشته باشید. در واقع اگر صدای فیلم را قطع کنید و تنها در صحنه های اکشن آن را زیاد کنید نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت!. این قصد قهرمان سازی از کسانی را دارد که در جنگ شرکت داشته اند اما باید این موضوع را قبول کرد که این شخصیت ها هیچ وقت قهرمان نبوده اند ، چون از کشورشان دفاع نکرده اند و تنها به یک کشور حمله کرده اند .

منتقد : میثم کریمی


a team ver2 34eThe A-Team

کارگردان :  Joe Carnahan

نویسنده : Brian Bloom. Joe Carnahan

بازیگران :

Liam Neeson …  Hannibal

Bradley Cooper …  Lt. Templeton ‘Faceman’ Peck

Jessica Biel …  Charisa Sosa

Quinton ‘Rampage’ Jackson …  B.A. Baracus

و……………{jcomments on}

ژانر : اکشن

درجه سنی : PG-13 ( افراد کمتر از 13 سال

اجازه دیدن فیلم را بدون والدین را ندارند )

مدت : 119دقیقه

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها