صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم شبگرد ( Nightcrawler )

نقد و بررسی فیلم شبگرد ( Nightcrawler )

nig3h444

 یکی از مهمترین پیشرفت های تکنولوژی در عصر حاضر مشخصاً مربوط به رسانه های اجتماعی و جایگاه آن در میان مردم می باشد که بحث های زیادی درباره آن مطرح است. در واقع می توان گفت با ظهور تکنولوژی های جدید ، انحصار از دستان خبرگزاری های رسانه ای خارج شد و هر شهروند این توانایی را یافت که بتواند یک خبرنگار مستقل باشد و به ثبت وقایع روزمره و شکار لحظه های ناب پیرامونش بپردازد. « شبگرد» به کارگردانی دنی گیلروی اما درباره تکنولوژی و نحوه استفاده از آن نیست بلکه اشاره به اخلاق حاکم در شرایط امروز رسانه ها دارد.

در « شبگرد » جک جیلنهال در نقش مردی به نام لوئیس بلوم ظاهر شده است. بلوم به تازگی از کار بیکار شده و بر اثر یک اتفاق تصمیم می گیرد از حوادثی که در سطح شهر رخ می دهد فیلمهای اختصاصی تهیه کرده و آنها را به سردبیر خبر تلویزیون به نام نینا رومینا ( رنه روسو ) بفروشد. لوئیس که چندان با حرفه فیلمبرداری و خبرنگاری آشنا نیست ، خود را در موقعیت های خطرناکی قرار می دهد تا بتواند به هر طریقه ممکن تصاویر کمیابی را تهیه کرده و پول بیشتری بدست بیاورد اما…

« شبگرد » انتقادی است به رفتار رسانه های مختلف تصویری و رقابت آنها با یکدیگر که معمولاً در شکستن حریم خصوصی افراد و بی اخلاقی های مکرر شکل می گیرد. لوئیس در داستان مذکور یکی از قربانیان این شرایط است که بخاطر بیکاری تصمیم می گیرد با دوربین از وقایع مختلف و مهم شهر تصویربرداری کند و تمام تلاشش را هم انجام می دهد تا تصاویر مورد نظرش متفاوت باشند تا بتواند آنها را با قیمت مناسب به خبرگزاری مورد نظرش بفروشد و پول خوبی بدست بیاورد. « شبگرد » مشخصاً نوک پیکان انتقاداتش را متوجه رسانه هایی کرده که مدتهاست تبدیل به محلیhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/11/phoca_thumb_l_3-dd9.jpg شده اند برای ایجاد جنجال رسانه ای و کسب شهرت از طریق آن.

در رسانه ای که دنی گیلروی در « شبگرد » ترسیم کرده، نینا سردبیر خبر تلویزیونی آن است و صراحتاً به لوئیس اعلام می کند که از آوردن مواردی که در آن افراد نارضایتی خود را اعلام می کنند پرهیز کرده و بجایش تا می تواند از کشت و کشتاری که چه نزاع خانوادگی و چه در هر جای دیگر شکل میگیرد تصاویر جنجالی تهیه کند و به دست او برساند تا تعداد بینندگان اخبارش بیشتر شود. شخصیت نینا در « شبگرد » در واقع نماینده نسلی از جامعه رسانه ای آمریکاست که رویه ” نشر جنجال ” را پیش گرفته اند و ابداً کاری به حقیقت یا بررسی اخبارهای غیر جنجالی ندارند. نینا و رسانه ای که در آن کار می کند ابدا اعتقادی به افزایش خشونت از طریق رسانه ای کردن فیلمهای خشن مستند ندارد چراکه در این جامعه پول و ثروت حرف اول و آخر را می زند و نینا این را بهتر از هرکس دیگری می داند.

این دنیای بی اخلاق و سرشار از خشونت البته تمام چیزی نیست که دنی گیلروی در « شبگرد » به آن تاخته بلکه درا ین اثر انتقادی مردم http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/11/phoca_thumb_l_7-281.jpgعادی نیز بطور آشکار در رویکرد رسانه ها مقصر شناخته شده اند. مردم در دنیای کنونی علاقه چندانی به شنیدن اخبار روزمره و مثبت ندارند و به قول نینا ترجیح می دهند ببینند یکی را در حال پاره کردن گلوی فرد دیگر و راه انداختن حمام خون واقعی است تا خبرهای هواشناسی! در واقع فیلم به درستی به تغییر دیدگاه مردم و انتظارات جدید آنان از رسانه اشاره می کند که رسانه ها را ملزم به فراهم کردن آنچه که مخاطبینش می خواهند سوق دهد چراکه نفس کشیدن یک رسانه مستلزم جلب رضایت بینندگانش است.

جدا از موضوعات جذابی که فیلم به آنها پرداخته، باید به شخصیت پردازی فیلم نیز اشاره کرد که بسیار محکم است و مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار می کند. فیلم به خوبی شخصیت های فیلم را در طول داستان به مخاطب معرفی می کند و به خوبی آنها را بسط می دهد و در انتها آنان را با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته اند به منطقه ای مجهول از اجتماع هدایت می کند که خودشان هم بی اطلاع از نقطه پایانی فعالیتشان هستند. در واقع « شبگرد » خوشبختانه برای روایت داستان جسورانه اش نقطه انتهایی در نظر نگرفته و در انتهای داستان هیچ پیام و نصیحتی را هم تحویل تماشاگر نمی دهد و تنها از او می خواهد که به آنچه که در فیلم نشان داده شده به خوبی فکر کند و از خود بپرسد که آیا او هم یک لوئیس دیگر است ؟

جک جیلنهال در نقش لوئیس ستاره فیلم به شمار می رود. جیلنهال یکی از بهترین بازیهای دوران بازیگری اش را در « شبگرد » به نمایش گذاشته و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد می تواند یکی از گزhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/11/phoca_thumb_l_6-157.jpgینه های نامزدی در اسکار بهترین بازیگر مرد هم باشد. جیلنهال مخصوصاً در لحظاتی که در حال مونولوگ گویی است و با تمرکز بر حرکات دست و چشمانش موعظه می کند یکی از دیدنی ترین لحظات فیلم را تشکیل می دهد که چشم برداشتن از آن کار بسیار مشکلی است. رنه روسو در نقش سردبیر خبر تلویزیون ترسناک و مهیب در دنیای مدرن به حساب می آید. روسو در نقش نینا نه اعتقادی به رعایت اخلاق رسانه ای دارد و نه حتی در روابط شخصی و عاطفی اش می تواند توازن را رعایت کند. رابطه او با لوئیس که از او سالها کوچکتر است می تواند ادامه ای باشد بر انحطاط اخلاقی جامعه ای که در آن همه چیز در رسانه ها ” غیرقابل باور ” معرفی می شود.

« شبگرد » اثری انتقادی است که به خوبی موفق شده حرفهایش را بزند و در این راه با یک فیلمنامه خوب و کارگردانی عالی دنی گیلروی ، فیلم به خوبی در مدت زمان نزدیک به دو ساعت به راحتی می تواند مخاطب خودش را تحت تاثیر قرار دهد. البته بخش های مهمی از فیلم بخاطر بازی عالی جیلنهال در زیر سایه او قرار گرفته با اینحال « شبگرد » اثری است که فکر میکنم هر تماشاگری در دنیای امروزی نیازمند تماشای آن باشد.

8                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

 

شبگرد : nigh3i3422 Nightcrawler

کارگردان : Dan Gilroy

نویسنده : Dan Gilroy

بازیگران :         

Jake Gyllenhaal…Louis Bloom

Rene Russo…Nina Romina

Bill Paxton…Joe Loder

و…              

ژانر : جنایی     

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 117 دقیقه  

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها