صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد فیلم تصمیم به جدایی (Decision to Leave)

نقد فیلم تصمیم به جدایی (Decision to Leave)

نقد فیلم تصمیم به جدایی (Decision to Leave)

 

پارک چان – ووک (Park Chan-wook) یکی از مطرح‌ترین فیلمسازان معاصر سینمای کره جنوبی محسوب می‌شود که نقش به سزایی در شهرت امروزه صنعت فیلم و سریال این کشور در جهان دارد.  چان – ووک با آثار تحسین‌شده‌ای نظیر «oldboy» و «Lady Vengeance» و «The Handmaiden» نام خود را در سینمای جهان مطرح کرد. فیلمساز گزیده کاری که پس از ساخت «The Handmaiden» در سال 2016 فیلم بلندی کارگردانی نکرد تا این که در سال 2022 با فیلم «Decision to Leave» در جشنواره کن حضور پیدا کرد و توانست جایزه بهترین کارگردانی را نیز دریافت کند و نماینده سینمای کره جنوبی در مراسم اسکار شود.

داستان فیلم درباره بازپرسی (های -جون) است که تبحر فراوانی در کار خود دارد تا این که با پرونده قتل مرد میانسالی مواجه می‌شود. بازپرس برای حل پرونده به سراغ همسر مرد می‌رود و رفته رفته عاشق  او می‌شود. عشقی که سرآغاز اتفاقات مختلف برای هر دوی آن هاست و…

نقد فیلم تصمیم به جدایی (Decision to Leave)

تجربه جدید پارک چان – ووک با نگاه به ژانر نوآر، در فیلم «تصمیم به جدایی» با پیچیدگی‌های رایج کارهای این کارگردان همراه بوده است. قصه فیلم در ابتدا یک پرونده جنایی ساده به نظر می‌رسد که قرار است شخصیت‌های داستان را با یک چالش در خصوص پرونده و زن اغواگر (که به طور مشخص یکی از شاخصه‌های نوآر به شمار می‌رود) مواجه نماید. اما پارک چان – ووک بار دیگر بادقت و وسواس، ما را با انسان‌های متمدنی آشنا می‌کند که در شرایط عادی وضعیت را کنترل می کنند اما به‌وقت تجربیات عاطفی، زندگی‌شان تبدیل به ویرانه می‌شود.

بازپرس به طور مشخص چنین شخصیتی است. یکی از موفق‌ترین افراد حوزه کاری خود که قبلاً از اعتمادبه‌نفس بسیار بالایی برخوردار بود اما رفته‌رفته چه در کار و چه در زندگی زناشویی با مشکلات مختلف همراه شد و حالا حضور همسر مقتول در زندگی‌اش تبدیل به انگیزه‌ای برای بازپس گیری اعتمادبه‌نفس گذشته اش است. چان – ووک درعین‌حال که به‌آرامی به ذهن بازپرس نزدیک می‌شود، کمدی جمع و جوری را هم به قصه اضافه می‌کند تا درک روند داستان کمی ساده‌تر باشد. کمدی که البته علی‌رغم این که به‌شدت کنترل شده و قابل‌درک است، اما در دقایقی فضای فیلم را دستخوش تغییراتی می‌کند که چندان خوشایند نیست.بااین‌حال همان‌طور که اشاره شد، رابطه میان بازپرس و همسرِ مقتول، به‌آرامی شکل می‌گیرد و دلایل نزدیکی آن‌ها نیز در طول قصه به‌خوبی مطرح می‌شود.

نقد فیلم تصمیم به جدایی (Decision to Leave)

شخصیت‌پردازی سئو – ری یکی از نقاط قوت اصلی فیلم به شمار می‌رود. زن زخم‌خورده‌ای که همواره مرموز است و چان – ووک تمام تلاش خود را به کار بسته تا کوچک‌ترین حرکات بدن او جذابیت‌های فیزیکی داشته باشد. از این روست که خنده، گریه و حتی شرم نگاه سئو – ری نه‌تنها بازپرس، بلکه تماشاگر را مجذوب خود می‌کند و درعین‌حال، زمینه را برای پیچش‌های داستان در ادامه مسیر به‌درستی پایه‌ریزی می‌کند. چان – ووک به‌خوبی سئو – ری را تبدیل به عامل محرکی برای بازپرس کرده و تغییر رفتار او در طول فیلم برای تماشاگر ملموس و قابل‌درک است.

به طور مشخص قرار نبوده نوآر جدید سینمای کره جنوبی یک عاشقانه پرکشش باشد، ازاین‌جهت نیمه دوم قصه با پیچش‌های داستانی فراوان و جزئیات داستانی بیشتر همراه است. جزئیاتی که به‌خوبی قصه را گره‌گشایی کرده و عاشقانه عجیب فیلم را در مسیری خونین قرار می‌دهد. مسیری که قرار است حاصلش رنج و درد باشد و به یک تراژدی بزرگ ختم می شود و پارک چان – ووک به‌خوبی ضربه نهایی خود را در انتهای فیلم به تماشاگر می‌زند تا پازل عاشقانه – نوآر این کارگردان به انتهای مسیر خود برسد. مسیری که به درستی پایه ریزی می شود، روابط در آن شکل می گیرد و در نهایت ضربه نهایی اش را به مخاطب وارد می کند.

نقد فیلم تصمیم به جدایی (Decision to Leave)

شاید بی‌انصافی است که به «تصمیم به جدایی» اشاره کنیم اما از وسواس فنی کارگردان به جزئیات فیلمش سخنی نگوییم. چان – ووک اگرچه در فیلم جدیدش، آن تصویر خشونت‌آمیز همیشگی را که از او در ذهن داشته ایم کنار گذاشته، اما کماکان می‌توان ردپای سبک تدوین‌ منحصر به فردش را در این جا هم دید. بازی دو بازیگر اصلی نیز یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت فیلم محسوب می‌شود. مخصوصاً بازیگر زن چینی فیلم به نام تانگ وی که به‌خوبی در طول قصه سیر تحول شخصیتی را طی می‌کند و در نهایت به یک جنون آنی می‌رسد.

«Decision to Leave» را می‌توان به آثار هیچکاک شبیه دانست درعین‌حال که هرگز تبدیل به یک تقلید نمی شود. فیلم جدید پارک چان – ووک به طور مشخص نیروی محرکه آثار پیشین او را به همراه ندارد و برای لذت بردن از آن باید صبور باشید و بیش از دو ساعت به تماشای فیلم بنشینید تا بتوانید روابط عجیب‌وغریب شکل گرفته در فیلم را درک نمایید. شاید تجربه جدید چان – ووک در ژانر نوآر آن هیجان و جنون همیشگی که در آثار او سراغ داشته ایم را به همراه نداشته باشد، اما هنوز یک فیلم دقیق، جذاب و پر جزئیات برای تماشاگر بالغ سینما به شمار می رود.

 

10

 

 

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها