صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم پدینگتون ( Paddington )

نقد و بررسی فیلم پدینگتون ( Paddington )

66h3352

مایکل باند نویسنده کهنه کاری است که بیشتر به واسطه خلق شخصیت خرس ” پدینگتون ” نزد عموم مردم جهان شناخته شده می باشد. باند که این روزها در حال وارد شدن به نودمین دهه ی زندگی خودش است، در نیم قرن پیش شخصیتی به نام پدینگتون خرسه را خلق کرد که به سفر می رفت و درگیر ماجراهای مختلفی می شد. این شخصیت پس از مدت کوتاهی به شهرت و محبوبیت بسیار زیادی رسید و در بریتانیا نیز سالها مجموعه ای عروسکی درباره این شخصیت پخش می شد که بدون شک هر انگلیسی حداقل یکبار آن را تماشا کرده است. حالا پس از گذشت سالها از خلق این شخصیت، فیلمی درباره پدینگتون ساخته شده که البته خیلی وفادار به داستانهای کتاب مایکل باند نیست اما همچنان می تواند برای بچه ها دوست داشتنی باشد.

داستان فیلم درباره خرس کوچولویی به نام پدینگتون ( با صدای بن واینشاو ) می باشد که در ابتدای فیلم به لندن وارد می شود اما در این شهر گم می شود. در همین حال خانواده ای انگلیسی این خرس بی پناه اهل پرو را پیدا می کنند و نام ایستگاهی که او را در آن پیدا کردند را بر روی او قرار می دهند و از او می خواهند به آنها ملحق شود تا وضعیتش سر و سامان بگیرد. از طرف دیگر مسئول خشکاندن حیوانات در یک موزه به نام میلیسنت ( نیکول کیدمن ) به سختی در پی آن است تا پدینگتون را به دام بیندازد اما… 

داستان فیلم « پدینگتون » بطور http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_4-e18.jpgواضح ارتباطی به داستانهای پر تعداد مایکل باند ندارد و یک روایت نو و تمام سینمایی از این شخصیت محبوب است اما با حفظ ویژگی های ارزشمند این سری از داستانها. « پدینگتون » دارای ویژگی های مثبت آثار کودکان است که می تواند از هر لحاظ برای کودکان این نسل که از لحاظ فکری متفاوت از گذشتگان هستند، جذاب باشد.

پدینگتون برخلاف کتاب که خیلی به بخش ” اعماق پرو ” نپرداخته بود و خیلی خلاصه از این بخش گذشت، به خوبی به گذشته این خرس کوچک می پردازد و نحوه آشنایی اجداد او با یک انگلیسی و اتفاقات پی آیندش را بررسی می کند که این مقدمه می تواند برای طرفداران این خرس جذاب باشد و بسیاری از ابهامات را برطرف نماید. فیلم همچنین شخصیت منفی تازه ای به نام میلیسنت را به داستان اضافه کرده که سابقه حضور در کتاب را نداشته است اما پُل کینگ کارگردان و نویسنده فیلم ترجیح داده که داستانش یک نقش منفی هم داشته باشد تا بر جذابیت های سینمایی اش افزوده شود که این تصمیم تا حد زیادی نیز جواب داده است. http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_5-dce.jpg

نیکول کیدمن در نقش منفی داستان بازی اغراق شده اما تحسین برانگیزی از خود به نمایش گذاشته است. کیدمن البته در اجرای لحظات کمدی داستان به اندازه کافی موفق عمل نکرده چراکه اصولاً بازیگر بامزه ای نیست و کمتر دیده شده که بتواند در یک اثر کمدی گلیم خودش را از بابت اجرای شوخی از آب بیرون بکشد اما بهرحال در هیبت شخصیت منفی داستان قابل پذیرش است و شرارت لازم دنیای کودکانه را به خوبی به فیلم آورده است.

« پدینگتون » همچنین از لحاظ بصری اثری قابل تحسین است. رنگ هایی که برای به تصویر کشیدن داستان از آن استفاده شده ، بازه ای از شاد ترین و گرمترین رنگ ها می باشد که باعث شده تماشای « پدینگتون » تجربه ای لذت بخش و دلنشین باشد. اما نکته مثبت دیگر فیلم، تاکید آن بر حفظ بنیان خانواده و در اصل، در کنار یکدیگر بودن است که این روزها کمتر فیلمسازی علاقه به گنجاندن آن در داستانش دارد. خانواده براون در داستان در کنار یکدیگر می نشینند و با یکدیگر به خوبی صحبت می کنند و بطور کل، مفهوم خانواده را به خوبی به تماشاگر عرضه می کنند. http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_2-6ec.jpg

« پدینگتون » همچنین گریزی هم به مقوله مهاجرت می زند و به داستان مهاجرت یک فرد و زندگی غریبانه وی در یک کشور با فرهنگ و مردم متفاوتش می پردازد. « پدینگتون » اگرچه اثری کمدی و معتلق به دنیای کودکان است اما نگاه تیزبینانه ای هم به مسائل بزرگسالان داشته و درد غربتی سخن به میان آورده که امروزه بسیاری از مردم جهان با آن درگیر می باشند.

در مجموع « پدینگتون » اثری جذاب و دوست داشتنی متعلق به دنیای کودکان است. فیلم می تواند باعث خنده مخاطبینش شود و در عین حال نکات آموزنده ای هم برای کودکان به ارمغان بیاورد. « پدینگتون » یکی از شادترین و صادق ترین آثاری است که اینروزها کودکان می توانند به تماشای آن بنشینند و از داستان جذاب و کودکانه اش لذت ببرند.

7                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!appdp223

 

پدینگتون : Paddington

کارگردان : Paul King

نویسنده : Paul King ، Hamish McColl

بازیگران :

Ben Whishaw…Paddington

Tim Downie…Montgomery Clyde

Nicole Kidman…Millicent

Sally Hawkins…Mary Brown

و…

رده سنی : PG ( مناسب برای افراد بالای 7 سال)

ژانر : کمدی      

زمان : 95 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها