در سینما و تلویزیون برای بازیگران زن به خصوص از موقعی که وارد دهه چهارم زندگیشان میشوند و 40 سالگی را رد می کنند قدرت انتخاب وجود ندارد و فقط برای بازی در نقش مادران به آنها پیشنهاد میشود.
به گزارش مووی مگ به نقل از میزان، الهام پاوه نژاد بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که این روزها نمایش “سیستم گرون هلم” را روی صحنه دارد در گفتگویی درباره ویژگی های بازیگری در صحنه تئاتر عنوان کرد: صحنه تئاتر به خاطر تنوع و گوناگونی که در متن ها وجود دارد به من بازیگر امکان انتخاب را می دهد.
وی افزود: در سینما و تلویزیون برای بازیگران زن به خصوص از موقعی که وارد دهه چهارم زندگیشان می شوند و 40 سالگی را رد می کنند قدرت انتخاب وجود ندارد و فقط برای بازی در نقش مادران به آنها پیشنهاد میشود.
پاوه نژاد ادامه داد: متاسفانه کاراکتر مادران دراغلب فیلمنامه ها نیز خیلی تک بعدی و تخت و خنثی تصویر می شوند و انگاری مادران جز خانه داری و شوهر دادن دخترانشان دغدغه دیگری ندارند؛ این ماجرا به هیچ وجه راضی کننده نیست و من این نقش ها را قبول نمی کنم.
این بازیگر ادامه داد: در سینما هم متاسفانه نقش خوبی برای زنان میانسال وجود ندارد اما در تئاتر امکان انتخاب بیشتری برایم وجود دارد.
نقشهای خوب تئاتری را قبول می کنم
پاوه نژاد خاطرنشان ساخت: موقعی که متن های خارجی و یا ایرانی ارزشمند و خوب برای بازی در تئاتر به من پیشنهاد می شود آنها را قبول میکنم و به همین دلیل در نمایش “اهل قبور” نقشی بسیار بزرگتر از سن و سالم را بازی کردم و آنقدر این نقش خوب و مهم بود که بسیاری هنوز آن را به خاطر دارید.
ممیزیهای سختگیرانه باعث میشود کارگردانان تئاتر به سراغ نمایشنامه های خارجی بروند
این بازیگر در مورد اینکه چرا بسیاری از کارگردان های تئاتر به سراغ اقتباس از آثار نویسندگان خارجی می روند عنوان کرد: دلیل عمده چنین رویکردهایی مربوط به ممیزیهای سختگیرانه و دردسرهای گرفتن مجوز است. سخت گیریها در این حوزه است که باعث میشود گاهی مواقع اجازه داده نشود نمایش نامه های نویسندگان داخلی برای اجرا انتخاب شود و کارگردانها ناچار به سراغ متن هایی که می روند که مشکل اجرا ندارند.
وی خاطرنشان ساخت: متن های نویسنده ای مثل چخوف آن قدر بالا و پایین شده که مسئولین فهمیده اند این متنها مشکلی برای اجرا ندارد.
کوشک جلالی متنهای خوب خارجی را پیدا کرده و روی صحنه می برد
پاوه نژاد درباره ویژگیهای همکاری با علیرضا کوشک جلالی کارگردان “سیستم گرون هلم” بیان داشته: ایشان به خاطر نوع زندگیش در خارج از کشور و نوع تحقیقات و مطالعاتش به سراغ پیدا کردن نمایش نامه های جدید ومتفاوت از نویسندگان خوب است و اغلب کارهایی که روی صحنه اجرا می کند متن هایی هستند که برای اولین بار در ایران اجرا می شوند.
این بازیگر در مورد ویژگی های متن جوردی گاردون در نمایش نامه “سیستم گرون هلم” عنوان کرد: موقعی که با “جوردی گاردون” و نوشته هایش آشنا می شوید متوجه قدرتمند بودن اثرش می شوید و مخاطب وارد فضایی می شود که می فهمد چه متن های خوب دیده نشده ای در جهان برای روی صحنه بردن وجود دارد و چه نویسندگان خوبی وجود دارند ولی متاسفانه خیلی از کارگردان های ما از وجود چنین متن هایی اطلاع ندارند.
کارگردانی که ارتباط مستمری با تحولات تئاتری دنیا دارد موفق تر است
بازیگر “خدای کشتار” در مورد تفاوت نوع نگاه علیرضا کوشک جلالی که در آلمان زندگی می کند با کارگردان های ایرانی خاطر نشان کرد: به نظرم کارگردانی که ارتباط مستمری با تحولات تئاتری درکشورهای صاحب تئاتردارد در کارش یک حسن و ویژگی دارد و آن هم اینکه همین نمایش هایی را در ایران اجرا می کند در آلمان با بازیگران آلمانی اجرا می کند و به این طریق یک تبادل و مراوده فرهنگی به میان می آید.
پاوه نژاد تاکید کرد: موقعی که در نمایش های علیرضا کوشک جلالی بازی می کنم درگیر یک ماراتن سرعت می شوم زیرا وقت اندکی برای ماندن در ایران دارد و به همین دلیل زمان تمرینات روزانه زیاد است و طبیعی است که سخت گیری بیشتری هم انجام می دهد.
وی افزود: این کارگردان سبک جدیدی را در بحث آماده سازی یک نمایش برای اجرا در یک زمان اندک اما با تمرینات بیشتر در کشورمان پایه ریزی کرد و در سی جلسه تمرینی کارش را برای اجرا آماده می کند و همین به آبدیدگی بازیگران منجر می شود.