صفحه اصلی > چهره هفته : بیوگرافی اِد هریس ( Ed Harris )

بیوگرافی اِد هریس ( Ed Harris )

2013 04 20 K23

اِد هریس : Ed Harris

تاریخ تولد : 28 نوامبر 1950 در نیوجرسی، آمریکا

مهمترین افتخارات : نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلمهای « آپولو 13» ، « نمایش ترومن » و « ساعتها ». نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای فیلم « پولاک »

ert4453t

بیوگرافی کوتاه :

اد هریس با نام کامل ” ادوارد الن هریس ” در سال 1950 در شهر نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد. مادرش یک کارمند آژانس مسافرتی و پدرش در یک کتابفروشی کار می کرد. دوران کودکی اِد هریس در شهر زادگاهش سپری شد. وی یک از موفق ترین شاگردان مدرسه بود و با درخشش در مسابقات فوتبال مدارس توانسته بود محبوب ترین شاگرد در میان همکلاسی هایش باشد. با نقل مکان خانواده اش به شهر اوکلاهاما ، اِد نیز علاقه خود به بازیگری را احساس کرد و بلافاصله در دانشگاه اوکلاهاما در رشته نمایش مشغول به تحصیل شد و پس از کسب تجربه های لازم در این زمینه به شهر لس انجلس رفت تا بتواند رویاهایش را دنبال کند.

فعالیت هنری هریس در لس آنجلس با بازی در نقش کوتاهی در سریال « گیبزویل » در سال 1976 آغاز شد، نقشی که بسیار کوتاه بود. اما پس از این سریال، وی موفق شد در سریال های « دلوکیو » و « کاراگاه راکفورد » نقش های بهتری بدست بیاورد. اولین بازی سینمایی اِد هریس در تاریخ 1978 و در فیلم « اغما » صورت گرفت با اینحال بازی در کنار چارلز برانسون در فیلم « خط مرزی » بود که نام او را بر سر زبانها انداخت. هریس در سال 1983 با بازی در فیلم « چیز حسابی » به کارگردانی فیلیپ هافمن خوش درخشید اما علی رغم بازی خوبش در این فیلم موفق به نامزدی اسکار نشد. همکاری هریس با کارگردانان بزرگ ادامه داشت و طی این مدت وی موفق شد 2 بار نامزدی اسکار نقش مکمل مرد برای بازی در فیلمهای « آپولو 13 » و « نمایش ترومن » را بدست بیاورد تا اینکه وی در سال 1999 تصمیم به ساخت فیلمی درباره نقاش بزرگ، جکسون پولاک گرفت. فیلمی که خودش کارگردان آن بود و برای بازی در نقش پولاک نیز موفق شد اینبار نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود. « پولاک » ثابت کرد که اِد هریس علاوه بر بازیگری، کارگردان با استعدادی نیز می باشد.

harris featured photo gallery

نکاتی که احتمالا درباره اِد هریس نمی دانید :

در دانشگاه کلمبیای نیویورک تحصیل کرده است.

برای اولین بار در سن 42 سالگی پدر شد.

بازیگری را برای غلبه بر کمرویی اش برگزید.

در سال 2001 از طرف ” مجله پیپل ” به عنوان یکی از 50 مرد زیبای دنیا برگزیده شد.

به دلیل مصدومیتی که در حین فیلمبرداری « ورطه » برایش بوجود آمده بود، تقریبا قرار بود بازی در فیلم « State of Grace » را رد کند اما سرانجام بازی در این فیلم را پذیرفت.

در سال 1986 برای بازی در نمایش « Precious Sons » نامزد دریافت جایزه تونی شد.

ed harris 8

در 3 فیلم حضور پیدا کرده که براساس داستانهای استفن کینگ ساخته شده : « Creepshow » ، « Needful Things » و « The Stand »

دوست صمیمی فرد وارد است.

کتاب مورد علاقه اش « خوشه های خشم » نوشته جان استینبک می باشد.

از طرفداران فیلم « پدر تد » است.

در یک مصاحبه گفته بود که دوست داشته نقش مسیح ( ع ) در فیلم « آخرین وسوسه مسیح » و هانیبال لکتر در فیلم « سکوت بره ها » را ایفا کند.

همسرش اِمی مدیگن بازیگر می باشد. این دو از سال 1983 با یکدیگر زندگی می کنند.

harris061002 560

مهمترین آثار اِد هریس :

The Right Stuff

Sweet Dreams

The Abyss

Apollo 13

Nixon

The Rock

The Truman Show

Pollock

Enemy at the Gates

A Beautiful Mind

The Hours

A History of Violence

Gone Baby Gone

Man on a Ledge

Run All Night

 

 

امیر گلسفیدی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها