غم مشترک وب!

images

جامعه ی اینترنتی و فضای وب ایرانی با وجود تمام مشکلات و محدودیت هایی که از ابتدا تا به امروز داشته، به دلیل بافت متنوع جمعیتی و ترکیب جوانی که دارد، توانسته به سرعت شکل خود را پیدا کرده و با سرعت قابل قبولی نیز رشد نماید. اگرچه این رشد همیشه مشکلات خاص خود را نیز به همراه داشته و دارد.


برای نویسندگانی که در عرصه ی وب به فعالیت مشغول هستند همواره تولید محتوا یکی از دغدغه های اصلی آنان بوده؛ اینکه مطالبی را از سایت های خارجی گرفته و پس از ترجمه و باز نشر آن به زبان پارسی، آن مطلب را با کمترین مشکل ممکن در اختیار خوانندگان خود قرار دهند. با وجود اینکه ترجمه، مشکلات و دردسر های خاص خود را به همراه دارد اما این گروه از نویسندگان به دلیل علاقه ی شخصی و عواملی از این دست همواره کار ترجمه را به بهترین نحو احسن انجام داده و در آخر نیز با ارسال آن به دنیای پهناور اینترنت، لذتی را تجربه می کند که شاید تنها بتوان با ارسال یک مطلب اختصاصی بدان دست یافت!.اما تمام کسانی که در این دنیای مجازی به تولید محتوا ، انجام برگردان های زبانی و  غیر  می پردازند، از همان ابتدا با یک مشکل بزرگ مواجه بوده اند: برداشت های غیر مجاز ، بدون اجازه و کپی برداری های پیاپی از مطلب مذبور بدون ذکر نام نویسنده یا وبلاگ و وب سایت اولیه. این مشکلی است که البته ریشه در فرهنگ ما دارد که چیزی به نام حق نویسنده حق نگارش یا همان کپی رایت را به رسمیت نمی شناسیم و ارزشی نیز برای آن قائل نیستیم. ایجاد یک مطلب دردسرهای خاص خود را دارد. گشت و گذار بین چندین سایت مختلف، یافتن خبر و مطلبی که ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد، سپس برگردان آن به پارسی و ایجاد تغییرات در آن در جهت هماهنگی با فرهنگ جامعه و هم سطح کردن با دانش مخاطب همگی زمان و انرژی بسیاری از نویسنده میگیرد.

چگونه است که وقتی مطلبی را از سایت های خارجی نقل میکنیم با ذکر دقیق منبع و لینک مخصوص است اما در مورد مطالب دوستان وطنی و ایرانی همچین کاری را انجام نمیدهیم؟ آیا غیر از این است که نویسندگان ایرانی برای نوشتن و ارسال مطلب خودشان دردسرهایی حتی بیشتر از نویسندگان خارجی را تجربه می کنند؟

وب سایتMovieMag  گرچه در این فضای پهناور مجازی ادعایی ندارد اما همواره بر این عقیده بوده که تمامی آنچه که به خوانندگانش عرضه می کند، حاصل زحمات و تلاش چندی از نویسندگان جوان است که در کنار یکدیگر سعی می کنند تا مرجعی باشند برای علاقمندان هنر هفتم و دنیای سینما در ایران و پارسی زبانان.

از ابتدای آغاز به کار، نویسندگان سایت Moviemag همواره با مشکل بزرگی مواجه بوده اند و آن کپی برداری از تک تک مطالب سایت و نشر آن در وبلاگ ها سایت ها و انجمن های اینترنتی دیگر بدون ذکر نام کوچکترین نام و نشانی از نویسنده و یا سایت مووی مگ می باشد!

همین جا از تمامی خوانندگان و کسانی که از مطالب سایت Moviemag به نوعی رونوشت برداری می کنند درخواست میکنیم برای احترام به حقوق نویسنده و زحماتی که برای جمع آوری اطلاعات متحمل شده، نام و لینک سایت و نویسنده را در پایان مطالب ذکر کنند.

با توجه به اینکه قانونی برای حفظ حقوق نویسنده به معنای واقعی کلمه وجود ندارد! از دوستانی که قصد استفاده از مطالب سایت Moviemag در وبلاگها و سایتهای دیگر را دارند، تقاضا می کنیم که این حداقل کار ممکن را به نحو احسن انجام دهند.

درج مطلب بدون ذکر نویسنده شرعا ح… احتیاجی به این ها نیست! خواهش می کنیم ذکر منبع کنید!. اگر هم به حرف ما توجهی نمی کنید، لحظه ای به چهره معصوم وال ایی  نگاه کنید.

با احترام فراوان

مدیریت سایت Moviemag.ir


«پست قبلی

پست بعدی»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها