صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم اوج ( Aloft )

نقد و بررسی فیلم اوج ( Aloft )

http://moviemag.ir/images/phocagallery/1/Aloft/thumbs/phoca_thumb_l_6.jpg

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

جنیفر کانلی که ستاره سالهای نه چندان دور سینما بود، بازیگر نقش اصلی فیلم است. کیلیان مورفی که بیشتر در آثار کریستوفر نولان دیده شده هم در فیلم حضور دارد. ستاره فرانسوی فیلم « حرامزاده های بی آبرو » یعنی ملانی لاورنت نیز در این فیلم حضور دارد.

داستان فیلم درباره چیست ؟

نانا ( جنیفر کانلی ) زن مشهوری است که بیست سال پیش پسرش ایوان را به دلیل اشتباهات اعتقادی ترک کرد. حال یک مستند ساز به نام جنیا ( ملانی لاورنت ) پیدایش می شود و سعی دارد تا از زندگی پسر رها شده نانا ( کیلیان مورفی ) فیلمی بسازد اما…

کارگردان کیست ؟        

کلادیا لیوسا که فیلمسازی پرویی است و ساخته قبلی اش به نام « Fausta » در سال 2010 نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی بود. لیوسا در مجموع فیلمساز کم کاری است.

 

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/05/phoca_thumb_l_4-d21.jpg

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

این فیلم در مجموع برای افراد کم سن و سال ارزش تماشا ندارد و از لحاظ شرایط برای تماشا هم مناسب این افراد نیست.

نکات مثبت فیلم ؟

بازی جنیفر کانلی باعث می شود به یاد بیاریم که علی رغم حضور محدودتر وی در بدنه سینمای هالیوود، او کماکان بازیگر قابل اعتمادی است.

نکات منفی فیلم ؟        

فیلم به شکل عجیبی شبیه به آثار تجربی است. « اوج » فیلمنامه درهم و آشفته ای دارد که می خواهد متفاوت و سرشار از استعاره باشد اما هرگز نمی تواند از دوربینی که در اختیارش قرار داده شده، استعاره ای در قامت هنر خلق نماید.

نماهای نزدیک و تکنیک تصویربرداری دوربین روی شانه که به دلیل ماهیت مستندوار فیلم از آن استفاده شده، « اوج »را به تجربه ای سردردآور مبدل کرده است. تماشای کامل این لرزش ها واقعا اعصاب پولادین می خواهد. فیلم بین سینمای قصه گو و مستند سرگردم است.

« اوج » به شدت تاکید بر حال و هوای معنوی اش داردا اما کلادیا لوسا فراموش کرده که برای ساخت یک اثر ابتدا نیازمند وجود یک خط داستانی منسجم هست و سپس مفاهیم در قالب این داستان بیان می شود. اتفاقی که در « اوج » بطور کامل جایش خالی است و فیلمساز بیشتر درگیر ادای دین به آثار تارکوفسکی بوده تا توجه به کیفیت فیلمنامه اش.

 

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/05/phoca_thumb_l_1-1af.jpg

حرف آخر :

« اوج » اثری بی روح و خسته کننده است که بیشتر درگیر مفهوم بوده تا قصه. تحمل این مفهوم زدگی که در فضایی یخبندان روایت می شود، مثل خود بستر رخداد داستان، یخ و بی جزئیات است و در بهترین حالت ممکن می توان « اوج » را ادای دین لوسا به آثار تارکوفسکی برشمرد. البته درباره کیفیت اثر بهتر هست هرگز قصد مقایسه میان این دو را نداشته باشید!

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سینمایی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!           

al2324

       

 

اوج : Aloft

کارگردان : Claudia Llosa

فیلمنامه : Claudia Llosa

بازیگران :

Jennifer Connelly…Nana Kunning

Cillian Murphy… Ivan

Mélanie Laurent …Jannia Ressmore

Oona Chaplin …Alice

و…

ژانر : درام

رده سنی : R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 112 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها