صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Fast Five ( تند و آتشین 5 )

نقد و بررسی فیلم Fast Five ( تند و آتشین 5 )

1
 

سرعت ، اکشن ، ویراژ دادن! و… تمام اینها بارز ترین مشخصه سری فیلمهای تند و آتشین است. اولین قسمت از تند و آتشین به دلیل داشتن هیجان فوق العاده بالا و البته بازی خوب وین دیزل توانست نام خود را به عنوان یک اکشن ماشینی سر زبانها بیندازد اما هر چقدر که ساخت قسمتهای جدید این فیلم ادامه پیدا کرد، از کیفیت آن نیز کاسته شد. حالا قسمت پنجم از این مجموعه با نام  Fast Five ( البته نامهای زیادی برای این فیلم ذکر شده است؛ نامهایی از جلمه 5ast and 5rious ، Fast and farious 5 و… که شما بهتر هست آن را همان Fast Five بخوانید ) اکران شده است.

فیلم دقیقاً از جایی که قسمت چهارم به پایان رسید شروع می شود. دومینک ( وین دیزل ) خلافکار سابقه دار که توسط پلیس دستگیر شده بود، توسط دادگاه به تحمل 25 سال زندان محکوم شده است و به این ترتیب باید با دیوارهای زندان گرم بگیرد. اما برایان ( پاول والکر ) و میا ( جوردانا بروستر ) تصمیم می گیرند تا دومینک را دوباره در کنار خود داشته باشند و به همین دلیل به خودروی حامل دومینک حمله می کنند و موفق می شوند تا او را فراری دهند. حالا دومینک بار دیگر یک تیم تشکیل داده و اینبار قصد دارد تا به یک قطار که عازم ریودوژانیروی برزیل است حمله کند تا بتوانند 3 ماشین فوق العاده ایی که در این قطار است را سرقت کند اما دومینک و افرادش متوجه می شوند که با انجام اینکار از طرفی باید با دلال های مواد مخدر بزریل و همچنین یک مامور فدرال سرسخت به نام هابس ( دواین جانسون ) مبارزه کنند.

باید با شما صادق باشم؛ من هرگز از طرفداران این سری فیلمها نبودم و علاقه ایی هم به تماشای قسمت جدید آن نداشتم ( بعد از تجربه ناامید کنندهTokyo drift ) و با بی حوصلگی به سراغ Fast Five رفتم اما با هیجانی که سرتاسر وجودم را گرفته بود فیلم را به اتمام رساندم!.Fast Five همان سبک و سیاق تند و آتشین را دنبال می کند، با اکشنی جذاب تر که بدون شک تمام طرفداران این سری فیلمها را راضی خواهد کرد. در Fast Five ماشین ها به هوا پرتاب می شوند، سرعت حرف اول و آخر را می زند و در یک کلام باید بگویم که  اگر عاشق ماشین ، اکشن و بدلکاری هستید، Fast Five دقیقاً فیلمی است که برای شما ساخته شده. جلوه های ویژه فیلم مهمترین دلیل برای دیدن Fast Five است. جلوه های وِیژه Fast Five ، یک سر و گردن بالاتر از  قسمت های قبلی است و به دلیل حضور وین دیزل ( که خود یکی از  اعضای سازنده جلوه های ویژه و بدلکاری فیلم است ) مبدل به صحنه های نابی شده که شاید فقط نمونه اش را در قسمت اول سری تند و آتشین دیده باشید. همچنین نباید از فیلمبرداری فوق العاده و نفس گیر استفان وایندون به راحتی چشم پوشی کرد . صحنه هایی تعقیب و گریز ماشین ها و همچنین انفجارها در Fast Five به زیبایی هرچه تمام تر به تصویر کشیده شده است و وایندون به خوبی توانسته از پس وظیفه مشکل فیلمبرداری این فیلم غیر ساکن به خوبی برآید. وایندون پیش از این فیلمبرداری سریال تماشایی The Pacific را بر عهده داشته است.

البته فیلم مشکلاتی از جمله طولانی بودن مدت زمان نمایش هم دارد. فکر می کنم شما هم با من هم عقیده باشید که 130 دقیقه برای یک فیلم اکشن بی مغز! مانند Fast Five مدت زمان بسیاری است. متاسفانه مدت زمان طولانی فیلم سبب شده تا اکشن فیلم در یک سوم پایانی کمی به سمت تکراری شدن سوق پیدا کند و آن جذابیت اولیه را از دست دهد.بدون شک دلیل طولانی شدن زمان فیل2م  را باید در طرح موضوعات احمقانه ایی نظیر سرقت 100 میلیون دلاری فیلم ( که بی شباهت به سبک سرقت های عجیب و غریب سری فیلمهای اوشن نیست ) دانست. از طرفی حضور شخصیت هابز که دواین جانسون آن را ایفا می کند امری غیر ضروری به نظر می رسد. هابز بعضاً با بهم زدن ریتم فیلم باعث شده تا داستان از مسیر اصلی اش منحرف شود و به نوعی سنگ در جلوی پای شخصیت ها انداخته است. شاید اگر این مامور فدرال نبود چه بسا Fast Five داستانی به مراتب قابل تحمل تر داشت.

بازی بازیگران فیلم نکته مثبت Fast Five به حساب می آید. وین دیزل که مدتها بود او را در نقش دومینک ندیده بودیم، بازگشت باشکوهی به سری تند و آتشین داشته است. فیلم با آگاهی از توانایی های بدلکاری و اکشن دیزل ، تقریباً تمام بار اکشن فیلم را بر روی دوش او قرار داده و دیزل هم به خوبی از عهده این کار برآمده است. پاول والکر که از پلیس بودن در قسمت اول به خلافکار شدن در قسمت های بعدی ارتقاء پیدا کرد! به همراه بروستر ، زوج عاشق فیلم را تشکیل می دهند. البته منظورم از عاشق این است که آنها هر دو عاشق سرعت هستند و به دزدی فکر می کنند و در آخر هم شاید از همدیگر خوششان بیاید. بازی والکر و بروستر در ویراژ دادن با ماشین خلاصه می شود و چون اکشن فیلم جذاب و دیدنی است، نتیجه می گیریم که آنها هم بازی های خوبی از خودشان به نمایش گذاشته اند!. تنها بازیگری که حضورش در فیلم چندان موثر نبوده، دواین جانسون است. جانسون با آن عضلات ورزیده که ارمغان دنیای کشتی کج است ، به هیچ عنوان در نقش یک مامور دولتی قابل باور نیست. من شخصا تابحال فردی را ندیده ام که عضلاتی مانند دواین جانسون داشته باشد و به عنوان مامور دولت انجام وظیفه کند ( البته امیدوار هم هستم که نبینم! )   انتظار می رفت که با حضور دیزل و جانسون در Fast Five ، آنها زمان بیشتری از فیلم را در اختیار داشته باشند اما بیشتر سکانس های دو نفره این دو در تعقیب و گریز همدیگر خلاصه می شود.

اگر عاشق ماشین و سرعت و فیلمهای بدون تفکر هستید، Fast Five دقیقاً فیلم شماست. کاری که شما باید انجام دهید این است به هنگام دیدن فیلم به دنبال منطق، مخصوصاً بحث جاذبه ، نیوتن و عوامل وابسته به آن نباشید! در Fast Five ماشین ها به هوا پرتاب می شوند و انسانها هم تنها پرواز نمی کنند وگرنه هرکاری از آنها بر می آید.

 

منتقد : میثم کریمی 3_star

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر نام سایت و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

3


 

Fast Five

کارگردان : Justin Lin

نویسنده : Chris Morgan ، Gary Scott Thompson

بازیگران :

Vin Diesel  …  Dominic Toretto

Paul Walker  …  Brian O’Conner

Jordana Brewster  …  Mia

Dwayne Johnson  …  Hobbs

و……………

ژانر : اکشن

درجه سنی :  PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 130دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها