صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Madea’s Big Family ( خانواده بزرگ و خوشبخت مادا )

نقد و بررسی فیلم Madea’s Big Family ( خانواده بزرگ و خوشبخت مادا )

1

تیلر پری را باید در عالم سینما یک پدیده معرفی کرد. گاهی به این موضوع فکر می کنم که پری چگونه زیر فشارها و کلمات سنگین منتقدان دوام می آورد و کوچکترین توجهی هم به آنها نمی کند! پری کار خودش را با تئاتر آغاز کرد و طی چند سال توانست شخصیتی به نام مادا را پایه گذاری کند و از این طریق شهرت زیادی بدست بیاورد. ورود او به سینما نیز به مانند دنیای تئاترش، متاثر از همین شخصیت مادا و مسائل مربوط به آن بود که اصلاً به مزاق منتقدان خوش نیامد. شاید تنها دلیلی که سبب شده تا پری کماکان به سبک فیلمسازی کهنه و بی ارزش اش ادامه دهد، استقبال غیر طبیعی تماشاگران سیاه پوست از فیلمهای او باشد. به دلایل نامشخص ، تماشاگران سیاه پوست آمریکا علاقه زیادی به فیلمهای پری دارند و برای تماشای فیلمهای او سر و دست می شکنند!. به همین دلیل حالا باید از بعد از فیلمهای سابق پری با نامهای عجیب و غریب شان مانند بخاطر دختران رنگین پوست ، چرا من ازدواج کردم ؟، چرا من هم ازدواج کردم؟ و… شاهد عذاب جدیدی به نام خانواده خوشبخت و بزرگ مادا باشیم. پری کارگردانی است که به اعتقاد بسیاری، هیچ وقت سعی نکرده تا خودش را با سینمای مدرن وفق دهد و کماکان به همان سینمای نازل خودش اعتقاد دارد. از جمله پیامهایی که در فیلمهای پری می توان مشاهده کرد، مبارزه با نژاد پرستی ( البته به سبک خودش )و احترام به خانواده و ناامید نشدن در برابر مشکلات است. شاید این پیامها در نگاه اول خوب و آموزنده باشند ( به خصوص برای خانواده هایی که علاقه مند دیدن فیلمهای سالم هستند ) اما باید ناامیدتان کنم چون غلظت و پرداخت این پیامها به حدی زننده است که بجای آموزه های اخلاقی ، علناً ضد اخلاق را ترویج می کند. در فیلمهای او معمولا تیره پوستان انسانهایی بسیار خوبی هستند و سفید پوستان برعکس ( البته در فیلمهای او تا جایی که امکان دارد نشانی از انسان سفید پوست پیدا نخواهید کرد! ) یا اینکه مردان معمولاً انسانهایی رنج دیده هستند که گرفتار زنانی دیو صفت می شوند؛ خودتان تا آخر خط را بگیرد.

خانواده بزرگ و خوشبخت مادا دهمین فیلمی است که تیلور پری آن را کارگردانی کرده است.

شیرلی ( لورتا دوین ) به تازگی متوجه شده که به سرطانی بدخیم مبتلا است و به زودی از دنیا خواهد رفت. البته شیرلی ترسی از مرگ ندارد و با خدای خودش درباره این قضیه کنار آمده اما تنها خواسته او قبل از مرگ این است که 3 فرزندش را بار دیگر سر میز ناهار جمع کند و این خبر ناگوار کننده را به آنها بدهد. ولی فرزندان شیرلی هرکدام درگیر زندگی شخصی خودشان هستند و به نظر نمی رسد که بتوان آنها را دور یکدیگر جمع کرد. تمی ( ناتالی دیزل ) ، زنی هیولا صفت است که مدام شوهر بیچاره اش را آزار می دهد! دیگر دختر شیرلی ، کیمبرلی ( شانون کین ) نام دارد که دختری بسیار مغرور و گوشت تلخ است که به همراه شوهر و 2 فرزند خودش زندگی پردردسری دارد. سومین فرزند شیرلی هم بری (Bow Wow ) نام دارد. بری بعد از تحمل 2 سال حبس به جرم فروش مواد مخدر، حالا از زندان آزاد شده است ولی دوستان سابق اش او را تحت فشار گذاشته اند تا بار دیگر به کار خرید و فروش مواد مخدر بپردازد. حالا شیرلی با توجه به وضعیت فرزندانش باید راهی پیدا کند تا بار دیگر همه را دور هم جمع کند و چه کسی بهتر از مادا ( تیلور پری ) می تواند به او کمک کند؟

کاراکتر مادا ششمین بار است که در فیلمهای پری استفاده می شود. واقعاً نمی دانم چطور است که بعد از 6 بار دیدن این شخصیت بی مزه و به شدت آزار دهنده، مردم باز هم با اشتیاق فراوان به دیدن فیلم می روند! 2شخصیت های فیلم خانواده بزرگ و خوشبخت مادا به شدت مصنوعی و غیرقابل قبول هستند. در این فیلم شخصیت های کیمبرلی و تمی مدام در حال فریاد زدن هستند به شکلی که بعد از مدتی تماشاگر را دیوانه می کنند! پسر خانواده اصلاً حال و روز مشخصی ندارد و گویی اصلاً زندان نبوده ، دیالوگ های فیلم کماکان زشت و بی ادبانه است و… در کل تمام نکات منفی ایی  که در ذهنتان درباره یک فیلم ضعیف کمدی سراغ دارید را می توانید در خانواده بزرگ و خوشبخت مادا بیابید. شخصیت هایی نظیر مادا دقیقاً از فرمولی استفاده می کند که نمونه آن را می توان شخصیت مادربزرگ با بازی مارتین لارنس معرفی کرد. این فرمول به این شکل است که شخصیت پیر داستان معمولا انسانی هست که در حال نصیحت به جوانان برای داشتن زندگی بهتر است اما مشخص نیست که مخاطب وی چه کسی است؟! صحبتی را که ماه های گذشته درباره فیلم خانه مادربزرگ به کار بردم درباره مادا هم صدق می کند و آن اینکه دوره نصیحت های کلیشه ایی به نوجوانان سپری شده است.تنها نکته مثبت فیلم، خود پری است. پری با آن گریم سنگین و بازی راحت اش، تنها شخصیت فیلم است که می توان با او همراه شد. بهرحال شخصیت مادا سالهاست که توسط پری در حال اجرا و پرداخته شدن است و هیچکس به جز او نمی تواند تا بدین حد به بازی در شخصیت مادا تسلط داشته باشد.

درباره خانواده بزرگ و خوشبخت مادا نمی توانم نکته مفید دیگری بگویم، پری سالهاست که با ساخت فیلمهایش رکورد بدترین های هالیوود را برجای می گذارد و حالا با اضافه شدن خانواده بزرگ و خوشبخت مادا به این لیست، باید کم کم منتظر خلق یک رکورد دست نیافتنی از پری باشیم. خانواده بزرگ و خوشبخت مادا را به هیچ عنوان نبینید، حتی از کنار این فیلم هم رد نشوید!

منتقد : میثم کریمی 1_star

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر نام سایت و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید


3

خانواده بزرگ و خوشبخت مادا : Madea’s Big Happy Family

کارگردان : Tyler Perry

نویسنده : Tyler Perry

بازیگران :

Tyler Perry  …  Madea / Joe

Loretta Devine  …  Shirley

Cassi Davis  …  Aunt Bam

Shannon Kane  …  Kimberly

و……………

ژانر : کمدی

درجه سنی :  PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 106دقیقه


اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها