صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم پنجمین موج ( The 5th Wave )

نقد و بررسی فیلم پنجمین موج ( The 5th Wave )

0bac927377e934dac191f6ca3323336 w230 h330 cp

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

کلوئی گریس مورتز که احتمالا او را با سری فیلمهای « اُردنگی / Kick A** » بخاطر می آورید، بازیگر نقش اصلی فیلم است. ران لیوینگستن سریال « جوخه برادران » هم در فیلم حضور دارد.

داستان فیلم درباره چیست ؟

در آینده ای نه چندان دور، تمام انسانها به خوبی در حال زندگی در کنار یکدیگر هستند تا اینکه سر و کله موجوداتی فضایی پیدا می شود که این حضور با تخریب نیز همراه می گردد. کسی ( کلوئی گریس مورتز ) دختر نوجوانی است که طی این اتفاقات، خانواده اش را از دست می دهد و تنها بازمانده خانواده یعنی برادرش نیز توسط نیروهای نظامی از او جدا می شود. طولی نمی کشد که کسی متوجه می شود زمینی ها همان فضایی ها هستند و فضایی ها همان زمینی ها، و اینجاست که اسلحه بدست می گیرد تا…

کارگردان کیست ؟        

جی بلاکسن که تنها فیلمی که تاکنون ساخته یک اثر جنایی قابل دفاع به نام « The Disappearance of Alice Creed » می باشد که در سال 2009 اکران شد. « پنجمین موج » دومین ساخته بلاکسن به شمار می رود.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/02/phoca_thumb_l_1-59e.jpg

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

بعید می دانم نوجوانان کم سن وسال بخواهند تحت تاثیر شخصیت های فیلم قرار بگیرند!

نکات مثبت فیلم ؟

مطمئن نیستم کیفیت جلوه های ویژه بتواند مخاطب این روزهای سینما که آثاری نظیر « دونده مارپیچ » و « ناهمتا » را با حضور نوجوانان در اختیار دارد راضی کند، اما شاید موج آب و سفینه های فضایی، بتواند هیجان انگیز تداعی کند.

مثبت ترین ویژگی فیلم این است که می تواند سبب شود تا مخاطبین در کنار هم یکجا قرار بگیرند و برای ساخته نشدن دنباله ای برای این اثر، دست به دعا ببرند!

نکات منفی فیلم ؟

« پنجمین موج » مجموعه ای از بدترین ایده ها تا اجراست. فیلمنامه اثر یکی از عجیب و غریب ترین آثار ژانر ” تخیلی – تینیجری ” می باشد که در آن، نه نسبت آدمها با یکدیگر به درستی تعریف شده و نه چیدمان اتفاقاتی که مفهومی به نام روایت را بوجود می آورد. تلفیق موضوعاتی نظیر : آخر دنیا،فضایی ها، دختر نوجوان و دغدغه های احساسی اش در یک فیلم، معمولا نتیجه ای ناامید کننده به همراه دارد که « پنجمین موج » نمونه زنده آن می باشد.

پرداخت شخصیت و منطق روایی در « پنجمین موج » جایگاهی ندارد. داستان درباره دنیایی است که ویران شده و موجودات فضایی که مهمان ناخوانده زمین شده اند و حسابی خرابی به بار آورده اند ، همچنین خانواده شخصیت اصلی داستان نیز از دنیا رفته اند اما ” کسی ” در طول داستان به یکباره یکی را می بیند و یک دل نه بلکه صد دل عاشق او می شود؛ منطق سازندگان در چنین سطحی قرار دارد!

دنبال کردن « پنجمین موج » از زمانی که کلوئی گریس مورتز اسلحه بدست می گیرد و فریاد دادخواهی سر می دهد و یکی دو نوجوان دیگر را هم وارد بازی می کند، علناً غیرممکن است.

بدترین نکته منفی فیلم را می توان در پیام نهایی جستجو کرد که در آن سازندگان راه را برای ساخت دنباله باز می گذارند.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/02/phoca_thumb_l_5-ac6.jpg

حرف آخر :

عطش ساختن آثار تخیلی که نوجوانان قهرمان آن هستند، این روزها به سراغ بسیاری از تهیه کنندگان سینما آمده. اما « پنجمین موج » علنا یکی از بدترین ها در حوزه قهرمان پروری نوجوانان به شمار می رود. فیلم نقطه اغاز قابل قبولی دارد اما هرچه به پایان نزدیک می شود، اتفاقات بیشتر بصورت کاریکاتور وار ترسیم می گردند. ساخته شدن دنباله برای چنین فیلمی می تواند یک دیوانگی محض به شمار برود.

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

Wav3434

پنجمین موج (The 5th Wave)

کارگردان : J Blakeson

فیلمنامه : Susannah Grant ، Akiva Goldsman

بازیگران :

Chloë Grace Moretz… Cassie Sullivan

Matthew Zuk… Wounded Man with Crucifix

Gabriela Lopez …Lizbeth

Bailey Anne Borders… Julia

و…

ژانر : اکشن

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 112 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها