نمایش سریال «شهرزاد» در سینما ایدهای بود که امامی تهیه کننده این سریال میگوید نخستین بار در کلن آلمان اجرایی شد و با استقبال مواجه گشت. آنها چند وقت پیش نیز در پردیس سینمایی ملت خلاصه قسمتهای اول تا پنجم را نمایش دادند که کل بلیتها فروش رفت. او میگوید که بلیطهای نمایش این سریال طی ۴ دقیقه فروش رفتند و حدود ۱۰۰ حاضر شدند روی زمین بنشینند تا این سریال را در سالن سینما ببینند. اتفاقی که همه را شوکه کرد و باعث شد آنها تصمیم بگیرند باز هم آن را تکرار کنند. درباره قسمتهای بعد سریال «شهرزاد» و برنامههایی که دستاندرکارانش برای این محصول فرهنگی دارند با امامی تهیهکننده گفتوگویی کردهایم که میخوانید:
آقای امامی سریال شهرزاد بالاخره چند قسمت تهیه شده؟چون اعداد مختلفی را طرح می کنند.
28 قسمت قطعی است و پخش خواهد شد.
آقای فتحی در مصاحبه ای گفته بودند این سریال پتانسیل ساخت فصل های بعدی را هم دارد. واقعا قرار است این اتفاق بیفتد؟
بله.داستان شهرزاد کشش لازم را برای ادامه دارد .همین الان پنج قسمت از فصل دوم نوشته شده و قرار است در 20 قسمت تهیه و تولید شود که این مساله کاملا قطعی است. ما وقتی استقبال مردم را دیدیم به این نتیجه رسیدیم که باید ادامه دهیم و به احتمال زیاد از خرداد یا تیرماه سال آینده فیلمبرداری آغاز خواهد شد.
از نحوه فروش آنلاین سریال راضی هستید؟
بله.ما هر هفته از ساعت 8 صبح دوشنبه و همزمان با پخش سریال لینک دانلود را در دسترس قرار می دهیم و جالب است بدانید فروش آنلاین مان به اندازه فروش کل سریال هایی است که تا الان در شبکه نمایش خانگی پخش شده و حجم زیادی از درآمدمان به این بخش مربوط است. من خیلی دوست دارم رسانه ها جدا از بحث محتوا و جذابیت های سریال به زحمت بچه های پخش هم بپردازند.تلاش هایی که بعضا تا ساعت 4 صبح ادامه دارد تا ما پیش مخاطبان مان بدقول نشویم وبرای این کار هزینه های گزافی پرداخت کرده ایم.مردم عادت کرده اند که هر دوشنبه سریال را تهیه کنند و بخش قابل توجهی از فروش ما به همان روز دوشنبه مربوط می شود .این کار نیازمند تلاش های شبانه روزی است که از طرف بچه های پخش انجام می شود.ما بخش فروش شهرستان را داریم و باید یکی دو روز را صرف پک کردن و بسته بندی و ارسال کنیم و بعد با توجه به دوری و نزدیکی شهرستان ها از تهران تمام مقدمات را بموقع انجام دهیم تا دوشنبه هر هفته سریال به شهرهای مقصد برسد .از طرفی بعضا آماده سازی فیلم مستر دچار مشکل می شود و همین باعث می شود کار خیلی دیر به بخش تولید برسد اما بخش تولید و توزیع مجبوراست این بی نظمی را با فشار کاری که به جان می خرند جبران کنند .این پروسه بسیار سنگین است تا پخش سریال داغ بماند و خللی در کار ما ایجاد نشود.البته اختلال در کار ایجاد می شود اما بخش های مختلف این اختلالات را جبران می کنند تا مردم برای تهیه سریال سر موعد مقرر مشکلی نداشته باشند و دلسرد نشوند .اینها مرهون تلاش یک گروه چند صد نفری است و از آنجایی که این بخش خارج از مسوولیت من به حساب می آید می خواهم از زحمات شان تشکر کنم.
تیراژ قسمت های اولیه سریال به اندازه قسمت های اخیر بوده یا به مرور بیشتر شد؟
نه ،تیراژ ما از اول بالا نبود .به خاطر کارهای بی کیفیت و نیمه تمامی که پیش از این توزیع شده و حس بی اعتمادی که مردم به شبکه نمایش خانگی داشتند در اولین قسمت ها تیراژ کمتر بود .ما سعی داشتیم در کاری که توزیع می کنیم استانداردها را رعایت کنیم و بعد که اعتماد حاصل شد تیراژ را بالا بردیم.در واقع از قسمت 10 به بعد بود که این اتفاق افتاد و قبل از آن حس بی اعتمادی باعث شده بود ریسک نکنیم.
مطمئنا سریالی با این حجم از استقبال در بحث کپی هم با چالش بزرگی مواجه می شود.با این معضل چطور برخورد کردید؟
کپی که به شدت وجود دارد .آمار نشان می دهد اگر 20 درصد آن عده ای که سریال را می بینند کار اورجینال را تهیه می کردند وضع ما خیلی خوب می شد .ما برای مقابله با این کار تلاش می کنیم اما واقعیت این است که ساز و کاری وجود ندارد تا با متخلفان برخورد شود .در واقع باور مسوولان اینگونه است که کپی کردن تخلف نیست و دزدی حتما یعنی از دیوار مردم بالا رفتن. اینکه چنین سریالی کپی می شود و از طریق قاچاق به فروش می رسد اصلا دزدی و تخلف نیست. ما فقط پز می دهیم که باید از آثار صیانت شود اما در مرحله اجرا و مبارزه هنوز هیچ بحث عملیاتی وجود ندارد. یعنی ابزارهای لازم برای اقدام عملیاتی وجود ندارد و ما زیان می کنیم. این کار از یک طرف سود دارد و از طرف دیگر ضرر . یعنی وقتی این استقبال را می بینی مشتاق می شوی که حتما ادامه دهی اما وقتی بحث کپی و قاچاق تا این حد به فروش لطمه میزند به این فکر میافتی که در پروژه های دیگر اقتصادی هزینه کنی تا بازگشت سرمایه ات تضمین شده باشد .از طرفی باید این مساله را در نظر داشت که هر چه از اثری استقبال بیشتری شود بحث کپی و قاچاق آن پررنگ تر می شود. بعضا در برخی آثار فضای سیاسی حاکم بوده یا مردم حوصله تماشایش را نداشتهاند که تولید این آثار ریسک دارد اما وقتی از یک کار خوب استقبال می شود کپی کاران کارشان را شروع می کنند.
اما در بسیاری از مردم هم این باور به وجود آمده که وقتی یک اثر با کیفیت به شبکه نمایش خانگی می آید و ارزش خریدن و دیدن دارد برای اثر اورجینال هزینه کنند و به کپی های دم دستیاش روی خوش نشان ندهند.
بله من هم این را شنیده ام و با توجه به میزان فروش متوجه شده ایم که مردم به کارهای با کیفیت نگاه مثبتی دارند و همان طور که برای غذای خوب توی صف می ایستند و پول میدهند برای کاری که احساس کنندبا آن امنیت دارند و از تماشایش لذت می برند پول خوب بدهند و کپی هم نکنند.
اتفاق خوبی که در مورد شهرزاد رخ داد این بود که کل کار ساخته و تولید شد و بعد پخش آن شروع شد.مردم و مخاطبان هم چون می دانستند کار انتها دارد و مثل برخی سریال های قبلی نصفه کاره رها نمی شود با اشتیاق هفته به هفته منتظر آمدن قسمت جدید هستند.
ما دو گروه سریال در شبکه نمایش خانگی داشتیم.یک سری سریال که کیفیت نداشت و سری دیگر که کیفیت حداقلی داشتند اما تمام نمی شدند. این مساله باعث بی اعتمادی مردم شده بود .حضور «شهرزاد» و استقبالی که از آن شد تا حدودی شرایط را تغییر داد. البته برای ما چندین ماه طول کشید که این حس بی اعتمادی را از بین ببریم و با توجه به علائم حیاتی که دیده شد امیدوارم کارهای بعدی که در این بخش ارائه می شود باعث شود مردم بیشتر به طرف سریال های شبکه نمایش خانگی جذب شوند.
اتفاق های جالبی هم مربوط به «شهرزاد» رخ داده که نشان دهنده استقبال و دیده شدن این کار است. مثل اینکه یک کاندیدای نمایندگی مجلس از لوگوی شهرزاد برای تبلیغاتش استفاده می کند یا اینکه نمونه گردن آویز خانم علیدوستی را در فروشگاه های اینترنتی با تیراژ بالا می فروشند.
بله در همه جای دنیا از المان های سریال هم برای درآمدزایی استفاده می شود و پول فروش به سازندگان سریال می رسد اما ما که در بحث کپی از برخورد عاجزیم و نمی توانیم برای مقابله با این اتفاق کاری کنیم در این بخش هم کاری از دست مان بر نمیآید.