صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : بررسی فیلم کلاسیک Willy Wonka & the Chocolate Factory

بررسی فیلم کلاسیک Willy Wonka & the Chocolate Factory

Willy Wonka & the Chocolate Factory

داستان فیلم:

داستان فیلم ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی (Willy Wonka & the Chocolate Factory) درباره پسری فقیر است که امیدوار است بتواند جایزه‌ای که به او اجازه ورود برای گشتن در کارخانه اسرارآمیز شکلات ویلی ونکا را به دست آورد.

 

کارگردان:

مل استوارت (Mel Stuart): مل استوارت در ۲ سپتامبر سال ۱۹۲۸ در نیویورک سیتی به دنیا آمد و قصد داشت که آهنگساز شود اما پس از فارغ التحصیلی به دنبال فیلمسازی رفت.

استوارت که بیشتر به مستندسازی مشغول بود، در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی به ساخت فیلم های داستانی نیز روی آورد.

اقتباس از کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی نوشته رولد دال در سال ۱۹۷۱ دومین فیلم داستانی او بود که نقش ویلی وانکا را جین وایلدر، کمدین مشهور آمریکایی بازی کرد.

از روی این داستان تیم برتون نیز فیلمی با عنوان چارلی و کارخانه شکلات سازی (۲۰۰۵) ساخت که جانی دپ نقش اصلی آن را بازی کرد.

استوارت در سال ۱۹۶۵ برای فیلم مستند چهار روز در ماه نوامبر که درباره قتل جان اف کندی ساخت، نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

وی شب پنجشنبه ۹ اوت ۲۰۱۲ در ۸۳ سالگی در خانه‌اش در بورلی هیلز درگذشت. به گفته خانواده اش علت مرگ او ابتلا به بیماری سرطان بوده است.

 

بازیگران:

جین وایلدر (Gene Wilder): کمدین، نویسنده و کارگردان آمریکایی است. وایلدردوبار نامزد دریافت جایزه اسکار شده که یک بار اسکار بهترین فیلمنامه و بار دیگر اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سهم وی بوده است. جین وایلدر بیشتر به با فیلم های زین های شعله ور، فرانکنشتاین جوان، پالان های درخشان، شازده کوچولو، بانی و کلاید و کرگدن شناخته می شود.

وایلدر در سال 2016 درگذشت.

Willy Wonka & the Chocolate Factory

نکاتی که احتمالاً درباره فیلم ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی (Willy Wonka & the Chocolate Factory) نمی‌دانید:

ارنست زیگلر که نقش پدربزرگ جورج را بازی می‌کرد، تقریباً نابینا بود (بر اثر گاز سمی در جنگ جهانی اول)، بنابراین برای او چراغ قرمز رنگی در پشت صحنه در نظر گرفته بودند و از او خواستند که برای نگاه در جهت خاص، این چراغ قرمز را دنبال کند!

پس از خواندن فیلمنامه، جین وایلدر گفت که تحت یک شرط نقش ویلی ونکا را برعهده خواهد گرفت: این که به او اجازه می‌دهند لنگ بزند، سپس در اولین ملاقات با بچه‌ها ناگهان در صحنه بچرخد. وقتی کارگردان مل استوارت علت را جویا شد، وایلدر پاسخ داد که اگر ونکا این کار را انجام دهد به این معنی است که “از آن زمان به بعد، هیچ کس متوجه نخواهد شد که دروغ می گویم یا حقیقت را می گویم.”

رودخانه شکلات از 150000 گالن آب، شکلات واقعی و خامه ساخته شده است. سازندگان فیلم مجبور شدند فرمول رودخانه شکلات را تغییر دهند، زیرا در ابتدا معجون مورد استفاده آنها قرمز رنگ شده بود

هنگامی که جین وایلدر در سال 2016 درگذشت، پیتر اوستروم پروفایل رسانه های اجتماعی خود را به “بازیگر کودک، دامپزشک سابق، یک کارخانه شکلات سازی را در 29 اوت 2016 به ارث برد” تغییر داد!

آهنگی که ونکا در قایق سواری می خواند (“There’s no earthly way of knowing “) تنها متن آهنگی است که مستقیماً از کتاب رولد دال گرفته شده است. تمام آهنگ های دیگر به طور خاص برای فیلم نوشته شده است.

حتی جولی داون کول – که نقش Veruca Salt را بازی می کرد – فریب صحنه ای را خورد که در آن ویلی لنگ لنگان از کارخانه خود بیرون می رود تا به برندگان بلیت طلایی اهدا کند. او نسخه دی‌وی‌دی اشاره می‌کند که فکر می‌کرد جین وایلدر واقعاً پایش را زخمی کرده است و به همین دلیل فیلم‌برداری باید موقتاً متوقف شود. واکنش او، همراه با بقیه مخاطبان، واقعی است.

Willy Wonka & the Chocolate Factory

وقتی از جین وایلدر درباره چارلی و کارخانه شکلات سازی (2005) پرسیده شد که از بازی جانی دپ در نقش ویلی ونکا لذت می برد، اما از کل فیلم خوشش نمی آمد چراکه هرگز طرفدار تیم برتون نبود.

وقتی ویلی ونکا از فنجانی به شکل گل می نوشد و سپس فنجان را می خورد، خود فنجان از موم ساخته شده بود. جین وایلدر مجبور شد تکه‌های موم را تا پایان برداشت بجود و در آن زمان آنها را تف کرد.

این فیلم در مونیخ آلمان فیلمبرداری شد، اما تهیه‌کنندگان مجبور شدند به خارج از آلمان بروند تا افراد کوتاه قامت را برای بازی در نقش Oompa Loompas استخدام کنند. بسیاری از افرادی که به عنوان اومپا لومپاس انتخاب شده بودند، انگلیسی را روان صحبت نمی کردند. به همین دلیل است که برخی از آن ها در سکانس های موزیکال کلمات را به درستی بیان نمی کنند.

یکی از ده بازیگری که نقش Oompa Loompas را بازی کرد، زن بود.

مل استوارت نمی‌خواست وسایل نقلیه زیادی را نشان دهد، بنابراین فیلم هرگز قدیمی نمی‌شود.

در سال 2014، این فیلم توسط کتابخانه کنگره ایالات متحده به فهرست ملی فیلم اضافه شد.

ویلی وانکا و کارخانه شکلاتسازی

با وجود اینکه این فیلم در باکس آفیس عملکرد خوبی نداشت، اما در کمال تعجب، زمانی که برای شبکه نمایش خانگی منتشر شد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد. این فیلم تا زمانی که صنعت اجاره در دهه 80 شروع به کار کرد، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های اجاره‌ای بود.

لباس Wonka در این فیلم در سال 2012 با قیمت تقریبی 74000 دلار فروخته شد.

در این فیلم، پدر چارلی فوت کرده است. در کتاب، او زنده است، و برای یک کارخانه خمیر دندان کار می کند. این تغییر زمانی ایجاد شد که تهیه‌کنندگان می‌خواستند ویلی ونکا را به‌عنوان شخصیت پدری که چارلی هرگز نداشته به تصویر بکشند.

« ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی » پنجاه و سومین فیلم پرفروش آمریکا در سال 1971 بود.

سلما هایک گفته که در 6 سالگی این فیلم را دیده بود و پس از آن بود که تصمیم گرفت بازیگر شود.

 

نازنین آفاق

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
FFFF
FFFF
5 ماه قبل

من بچه که بودم ورژن تیم برتون و جانی دپ رو دوست داشتم منتها خورد تو ذوقم سالهای بعدش چون دیدم همه تو اینترنت دارن میکوبنش در مقایسه با این فیلم!

رامین
رامین
5 ماه قبل

ممنون
ایده جالبیه
حاشیه های غیر زرد و جذاب فیلم و داستانای پشت صحنه واقعا جذابن