صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : شکارچی گوزن ( The Deer Hunter )

سینمای کلاسیک : شکارچی گوزن ( The Deer Hunter )

the de44 hu334

 

داستان فیلم :

در اوج درگیری های نیروهای آمریکایی و ویتنامی در جنگ ، مایکل به ویتنام می رود تا دوستش را به منزل بازگرداند اما…

 

کارگردان :

مایکل چیمینو : وی که ایتالیایی تبار و زاده نیویورک بود، ساخت هفت فیلم را در کارنامه‌اش ثبت کرده است. او در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد و بعد به بازیگری روی آورد. وی سال ۱۹۷۱ به لس‌انجلس رفت و به عنوان فیمنامه‌نویس در شماری از پروژه‌ها مشارکت کرد و نخستین فیلمش را با عنوان « تاندربولت و لایت‌فوت» سال ۱۹۷۴ با بازی کلینت ایستوود و جف بریجز ساخت. این فیلم با اقبال زیادی در گیشه روبه رو شد و فیلمی موفق بود.

«شکارچی گوزن» دومین فیلم او در سال ۱۹۷۸، با بازی رابرت دنیرو، موضوع جنگ ویتنام را در نقطه تمرکز خود قرار داد و برنده پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. این فیلم درباره سه کارگر شهری صنعتی و کوچک است که برای سربازی به ویتنام فرستاده می‌شوند. کریستوفر واکن، جان سویج، جان کازال و مریل استریپ دیگر بازیگران این فیلم بودند.

«دروازه بهشت» در سال ۱۹۸۰ فیلمی پرهزینه بود که ساخته شدن آن ۱۱ ماه طول کشید و با شکست تجاری بزرگ روبه رو شد و موقعیت چیمینو را متزلزل ساخت. او پس از این فیلم «سال اژدها»، «سیسیلی»، «ساعات ناامیدی» و «به دنبال آفتاب» را ساخت.

این کارگردان سال ۲۰۱۲ جایزه افتخاری جشنواره فیلم را دریافت کرد و سال پیش جایزه یک عمر دستاورد جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو به وی اهدا شد.

او سال ۲۰۰۱ رمانی با عنوان «جین بزرگ» نوشت و دو سال بعد در همکاری با فرانچسکا پولاک کتابی با عنوان «مکالمات با آینه» را به بازار فرستاد.

چیمینو در تاریخ 2 ژوئیه سال 2016 درگذشت.

large the dee455

بازیگران :

رابرت دنیرو : در هفدهم آگوست سال 1943 در نیویورک چشم بر جهان گشود و دوران کودکی اش در محله ایی که اغلب ایتالیایی ها در آن سکونت داشتند، سپری شد. دنیرو از کودکی علاقه بسیاری به بازیگری و نمایش داشت و در این دوران ، بیشترین پر کاری ممکن را تجربه کرد و حتی موفق شد در نمایش « جادوگر شهر اُز » نیز حضور پیدا کند.

دنیرو در دوران نوجوانی پس از اینکه تحصیل را رها کرد، خیلی زود به کلاسهای بازیگری لی استراسبرگ رفت و توانست به یکی از چهره های قابل توجه در بازیگری مبدل شود. استعداد دنیرو سبب شدت تا وی فقط چند سال از آغاز حضورش در سینما، در یک نقش اصلی حضور پیدا کند. وی اولین بار بطور رسمی، بازیگر نقش اصلی فیلم « احوالپرسی » شد که برایان دی پالمای به شدت بی تجربه و خام در آن روزها ساخته بود. « احوالپرسی » اثر قابل اعتنایی نبود اما زمینه ساز ورود دنیرو به نقشهای جدی تر شد که با آشنایی با مارتین اسکورسیزی در سال 1973 ، این حضور رویه جدی تری به خود گرفت. در این سال مارتین اسکورسیزی جوان، از رابرت دنیرو درخواست کرد تا در فیلم « خیابان‌های بی‌رحم » حضور پیدا کند و این حضور به اندازه ای پرقدرت و جذاب بود که سبب شد تا رابرت دنیرو به بازیگر روتین فیلمهای اسکورسیزی تبدیل شود و این دو در کنار یکدیگر تبدیل به بزرگترین بازیگر و کارگردان عصر خودشان تبدیل شوند.

مریل استریپ : استریپ متولد سال 1949 در سامیت ایالت نیوجرسی میباشد, او ابتدا بخاطرعلاقه ای که در دوران کودکی و نوجوانی به خوانندگی در اپرا داشت در اینزمینه پا به دنیای هنر گذاشت ولی بعدها در دوران جوانی به بازیگری گرایشپیدا کرد و برای موفقیت در این راه به تحصیل در رشته هنر های نمایشی درکالج هنر ((واسار)) پرداخت و بعد از مدتی هم از دانشگاه ((یل)) در شاخهدرام فارغ التحصیل شد,اولین حضور او بر پرده سینما هم برمیگردد به نقشآفرینی در فیلم شاخص و موفق ((جولیا))در کنار بزرگانی چون جیسون روباردز وجین فوندا.فیلم ((شکارچی گوزن)) فیلم بعدی او در کنار ستاره مشهور سینماروبرت دنیرو بود که با اولین نامزدی اسکار زندگی او همراه بود و نامش راپیش از پیش بر سر زبانها انداخت,مریل استریپ از آن روز به بعد بطور کلی 16بارنامزد دریافت جایزه اسکار شده و دوبار هم در سالهای گذشته این جایزه رابرای نقش آفرینی در دو فیلم((کرامر علیه کرامر)) و ((انتخاب صوفی)) بدستآورده است, امسال هم در نقش خانم مارگارت تاچر در فیلم بانوی آهنین خوشدرخشیده و هفدهمین نامزدی او در مراسم اسکار 2012 هم به نظر اجتناب ناپذیرمی آید, البته او در زمینه تئاتر و تلویزیون هم فعال بوده و با نامزدی درجوایز تونی (تئاتر)و امی(تلویزیون) استعداد همه جانبه خود را در زمینه هنربه رخ کشیده است, در حال حاضر از مریل استریپ به عنوان پر افتخارترین وارزشمندترین بازیگر زن زنده هالیوود نام می برند.

cac55o43443

کریستوفر واکن : هنرپیشه آمریکایی اسکاتلندی تبار سینما و تئاتر است. او در سال ۱۹۷۸ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

مادر وی اهل اسکاتلند و پدرش آلمانی و یک نانوا بود. واکن پیش از حرفه بازیگری تربیت کننده شیر در یک سیرک بود و سپس برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه هوفسترا شد اما پس از گذشت یک سال تحصیل در دانشگاه را رها کرد و بدنبال بازیگری رفت. واکن در زمانی که تنها ده سال داشت بهمراه دو برادر دیگرش گلِن و کِنِث در چند مجموعه تلویزیونی ظاهر شدند.

واکن نام کوچک خود را در سال ۱۹۷۰ از رونالد به کریستوفر تغییر داد. او در سال ۱۹۶۹ با جورجیان تُن ازدواج کرده و همچنان پس از چهل سال زندگی مشترک فرزندی ندارند.

منبع : ویکیپدیا

 

نکاتی که احتمالا درباره « شکارچی گوزن » نمی دانید :

چیمینو در یک سکانس از واکن خواست که واقعا بر روی صورت رابرت دنیرو آب دهانش را پرتاب کند! زمانی که واکن اینکار را انجام داد رابرت دنیرو دچار شوک شد چراکه انتظار چنین کاری را نداشت. گفته می شود که دنیرو به حدی ناراحت شده بود که قصد ترک محل فیلمبرداری را داشت!

سیلی زدن ها در سکانس رولت روسی کاملا واقعی بود. تکرار این سیلی ها موجب عصبی شدن بازیگرها شده بود و آنها نیز به صورت طبیعی اینکار را انجام می دادند.

جان کازال در زمان بازی در فیلم به دلیل ابتلا به سرطان به شدت ضعیف شده بود و به همین دلیل از چیمینو درخواست کرد تا سکانس های او پیش از دیگران ضبط شود. چیمینو مطلع بود که کازال بزودی توسط سرطان از پای در خواهد آمد اما استودیو دیرتر این موضوع را متوجه شد و سپس تصمیم گرفته شد تا جایگزینی برای وی یپدا شود. در این میان مریل استریپ وقتی از تصمیم استودیو باخبر شد تهدید به ترک پروژه کرد و به این ترتیب کازال در فیلم ماندگار شد. وی به مدت کوتاهی پس از بازی در فیلم درگذشت و هرگز نتوانست نسخه کامل فیلم را ببیند.

دنیرو گفته که سکانس اولین ملاقاتش با استیو در بیمارستان ، پُر احساس ترین سکانسی بوده که تابحال ایفا کرده است.

تمام سکانس های فیلم بدونی صدای صحنه ضبط شده است.

رابرت دنیرو و جان ساویج خودشان بدلکاری صحنه سقوط به رودخانه را انجام دادند.

deer hunter sa56

رابرت دنیرو گفته که بازی در « شکارچی گوزن » به شدت او را از لحاظ جسمی خسته کرده بود.

فیلمبرداری سکانس ازدواج در کلیسا پنج روز به طول انجامید و یک کشیش واقعی برای این سکانس به فیلم اضافه شد!

جف بریجز برای بازی در نقش نیک پیشنهاد شده بود.

پیر سگای که نقش جولین را در این فیلم بازی می کند، در زندگی واقعی نیز یکی از دوستانش را در بازی رولت روسی از دست داده بود.

حقوق واکن برای بازی در این فیلم 17 هزار دلار بود اما به دلیل طولانی شدن زمان فیلمبرداری به 25 هزار دلار سید.

« شکارچی گوزن » اولین فیلم آمریکایی درباره جنگ ویتنام است که در کشور تایلند فیلمبرداری شد.

در سال 2007 انجمن ملی فیلم آمریکا « شکارچی گوزن » را به عنوان پنجاه و سومین فیلم برتر تاریخ سینما معرفی کرد.

بیل کلینتون به مریل استریپ گفته بود که بازی در نقش لیندا محبوب ترین نفش آفرینی استریپ برای اوست.

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

 

 

شکارچی گوزن : The Deer H343443344The Deer Hunter

کارگردان : مایکل چیمینو

نویسنده : مایکل چیمینو

بازیگران :

رابرت دنیرو / مایکل

کریستوفر واکن / نیک

مریل استریپ / لیندا

جان کازال / استن

زمان : 183 دقیقه

محصول : 1978

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای کریستوفر واکن، بهترین کارگردان، بهترین فیلم، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین. نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای رابرت دنیرو، بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای مریل استریپ، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها