صفحه اصلی > پنج برتر : 5 موسیقی فیلم برتر ایرانی

5 موسیقی فیلم برتر ایرانی

chazabeh2
 

همانطور که قول داده بودیم ، قرار بر این بود تا در 2 مطلب جداگانه به معرفی 5 موسیقی برتر فیلم و سریال بپردازیم و آنها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. این هفته بخش دوم یعنی معرفی 5 موسیقی برتر فیلم ایرانی را برایتان آماده کرده ایم که امیدوارم بتواند رضایت شما را به همراه داشته باشد.

سفر به چزابه : سفر به چزابه فیلمی بود که علی رغم ساختار مناسب و جلوه های بصری بسیار خوبش ، نتوانست چندان مورد نظر مردم و منتقدان قرار بگیرد و متاسفانه خیلی زود به خاطره ها پیوست . داستان این فیلم درباره کارگردانی بود که با آهنگساز جوانش برای ساخت موسیقی فیلم به نتیجه نمی رسید و به همین دلیل این دو عازم منطقه ایی جنگی می شدند و ناگهان خود را میان جنگ می دیدند!. اگرچه سفر به چزابه در میان آثار به یاد ماندنی مرحوم ملاقلی پور به نوعی گم شد ، اما موسیقی متن این فیلم برخلاف خود فیلم جاودانه شد. موسیقی متن این فیلم جزو اندک موسیقی هایی است که شما را به دل جنگ و مصیبت های رزمندگان می برد و شما را مجبور می کند که با پوست و استخوانتان جنگ را حس کنید. تاثیر موسیقی این فیلم بر مخاطبان در آن مقطع به حدی بود که مردم به هوای شنیدن موسیقی این فیلم به سینماها می رفتند و زمانی هم که این فیلم از صدا و سیما پخش شد ، فقط به هوای موسیقی پای این فیلم می نشستند!. آهنگساز این اثر محمدرضا علیقلی است که یکی از بهترین سازندگان موسیقی فیلم به شمار می رود. معمولاً از هر 4 موسیقی  فیلم ایرانی ، یکی را علیقلی می سازد!

دریافت موسیقی فیلم سفر به چزابه

 

darbareye_eli

درباره الی : درباره الی فیلم بسیار خوش ساختی بود که اصغر فرهادی با آن خود را به عنوان یک فیلمساز با سبکی تازه ، به تماشگران معرفی کرد. درباره الی درباره چند دوست بود که برای تفریح به ویلایی در کنار دریا می رفتند اما یکی از همراهان آنها به نام الی غرق می شد و… در مورد درباره الی و روایت فوق العاده منسجم اش بارها صحبت شده و احتیاجی به بازگویی این موارد نیست چون از حوصله شما هم خارج است! همین بس که بدانید این فیلم فوق العاده است!. اما نکته حائز اهمیت درباره این فیلم این است که موسیقی اش به شدت به فضای فیلم می آید. البته باید خدمت شما دوستان عرض کنم که موسیقی این فیلم، مربوط به خود فیلم نیست و آهنگساز آن یک آلمانی به نام آندریاس باور است. و اما نکته جالب تر را خود فرهادی چنین تعریف می کند : « داشتم براي موسيقي تيتراژ آخر فيلم، قطعات مختلفي را گوش مي دادم. از اول اين تصميم را داشتم که فقط در تيتراژ آخر موسيقي داشته باشم و راجع به اين قضيه با چند آهنگساز هم مشورت کردم. سي دي هاي زيادي مي گرفتيم و يکي از کارهاي هر شب من اين بود که انبوهي قطعه گوش مي دادم براي انتخاب موسيقي آخر فيلم. يک شب بالاخره به نظرم آمد که يکي از قطعه ها هماني است که مي خواهم. همان حس را مي دهد و مي توانم انتخابش کنم. اصلاً نمي دانستم اسم قطعه چيست، کار کيست و از کجا آمده. به دستيارم گفتم برود و از روي قاب و جلد سي دي ها اسم اين قطعه را پيدا کند و به من بگويد. او رفت روی جلد را خواند و آمد گفت که نام آهنگ « آهنگی برای اِلی ( song for Eli ) » است! بالاخره من که نفهمیدم چه اتفاقی افتاده بود که در آن مقطع هر چه که می دیدیم به نوعی به اِلی ربط داشت! یادم می آید در آن زمان فیلمی هم اکران شده بود به نام « کتاب اِلی » با بازی دنزل واشینگتن!. بهرحال موسیقی این فیلم هم شاهکار است. آن را از دست ندهید.

دریافت موسیقی فیلم درباره اِلی

 

rooze_vagheh

روز واقعه : یکی از اتفاقاتی که معمولا خیلی کم درباره یک فیلم رخ می دهد این است که آن را با موسیقی اش به یاد بسپارند!. در هالیوود به عنوان مثال فیلم « داستان عشق » را با موسیقی زیبایش بخاطر می آورند، نه با نقش آفرینی ریان اونیل یا هر چیز دیگر!. اما این موضوع درباره روز واقعه هم صدق می کند. روز واقعه یکی از زیباترین ساخته های مذهبی کشورمان به حساب می آید که با ظرافتی مثال زدنی  مصیب کربلا را برای مخاطبانش روایت می کند. جدا از کارگردانی بسیار خوب شهرام اسدی و قاب بندی های بی نظیر او، روز واقعه حاوی موسیقی به شدت تاثیر گذار است که هر تماشاگری با شنیدن آن از خود بیخود خواهد شد. اگرچه مجید انتظامی در ساخت این موسیقی بیشتر از سبک موسیقی عربی الهام گرفته است اما در نهایت او موفق به خلق موسیقی ایی شده که به شدت به حال و هوای مصیبت زده فیلم می آید. شاید سالها کسی نتواند موسیقی مذهبی به مانند موسیقی فیلم روز واقعه خلق کند. اگر می خواهید عظمت کار مجید انتظامی را درک کنید بهتر است آلبوم کامل این اثر را خریداری کنید.

دریافت موسیقی فیلم روز واقعه

 

karkheh

از کرخه تا راین : حال و هوای اوایل دهه ی 70 در کشورمان بیشتر تحت تاثیر پایان جنگ و تبعات و برآوردهای خسارت های جنگ بود و فیلمها هم معمولا یا اکشن بودند ( یاد جمشید هاشم پور بخیر!) یا اینکه درباره اُسرای برگشته از جنگ که بیمار هستند و… ؛ از کرخه تا راین نیز یکی از همین فیلمها بود. این فیلم داستان جوانی به نام سعید را روایت می کرد که بعد از جنگ برای مداوای چشمش به آلمان می رفت و با اینکه بینایی اش را باز می یافت اما بیماری بزرگتری در انتظارش بود… می توان گفت در از کرخه تا راین ، هما روستا یک تنه فیلم را از سقوط نجات داد و باعث شد حداقل به جز موسیقی فیلم ، فضای داستان هم در خاطرمان بماند!. اما موسیقی ازکرخه تا راین برخلاف خود فیلم ماندگار شد. موسیقی از کرخه تا راین احتیاجی به معرفی ندارد زیرا فکر می کنم هر ایرانی حداقل 1 بار این موسیقی را شنیده باشد. موسیقی ایی که یکی از زیباترین و دلنشین ترین کارهای آهنگسازی در سینمای ایران به حساب می آید. موسیقی این فیلم اثر استاد مجید انتظامی است.

دریافت موسیقی فیلم از کرخه تا راین

 

booye_pirahane_yusef

بوی پیراهن یوسف : یکی از بهترین فیلمهای حاتمی کیا که فقط یک ایرانی می تواند آن را بطور کامل درک کند. مطمئنم اگر روزی مدیران سینمایی بخواهند بهترین سکانس های تاریخ سینمای ایران را جمع آوری کنند ( البته فکر نمی کنم کسی حال و حوصله این کار را داشته باشد !) ، سکانس مربوط به ورود رزمندگان به خاک کشورمان و دویدن دایی غفور به دنبال اتوبوس حامل رزمندگان ، یکی از بهترین سکانس های تاریخ سینما خواهد بود. خوشبختانه بوی پیراهن یوسف نه تنها یکی از بهترین فیلمهای بعد از انقلاب اسلامی ایران است ، بلکه موسیقی ماندگار آن نیز سالهاست که به نوایی آشنا برای ایرانیان تبدیل شده است. اگرچه بیش از 16 سال از خلق شاهکار مجید انتظامی می گذرد، اما هنوز هم با شنیدن موسیقی این فیلم به یاد دایی غفور و شیرین و کل کل های خاص خودشان می افتیم!.

دریافت موسیقی فیلم بوی پیراهن یوسف

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها