صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم درباره سامورایی ها که طرفداران سریال «Shogun» باید ببینند!

5 فیلم درباره سامورایی ها که طرفداران سریال «Shogun» باید ببینند!

شوگان - Shogun

محبوبیت سریال «Shogun» در هفته‌های اخیر، بار دیگر تاریخ ژاپن و زندگی سامورایی‌ها را مورد توجه قرار داده است.

به همین بهانه، در این 5 برتر به معرفی «پنج فیلم برتر با موضوع سامورایی‌ها» پرداخته ایم که دیدن آن‌ها را به طرفداران «شوگان» توصیه می‌کنیم.

سکوت (Silence)

5- سکوت (Silence): محصول سال 2016 به کارگردانی مارتین اسکورسیزی که از لحاظ  برهه زمانی به نوعی نزدیک به آنچه که در سریال «Shogun» می‌بینیم است. این فیلم داستان دو کشیش را روایت می‌کند که برای یافتن استادشان که در ژاپن ناپدید شده به این کشور سفر می‌کنند.

اسکورسیزی در «سکوت» خشونت ساکنین ژاپن را به تصویر کشیده؛ اما درعین‌حال، نگاهی معنوی به قصه نیز داشته است. بازی خوب بازیگران به همراه فیلم‌برداری چشم‌نواز، از جمله ویژگی‌های جذاب فیلم «Silence» به شمار می‌روند.

آشوب (Ran):

4- آشوب (Ran): بسیاری در دهه 80 میلادی فکر می‌کردند که دوران اوج آکیرا کوروساوا به پایان رسیده است اما این کارگردان با ساخت فیلم «آشوب» ثابت کرد که حتی در دهه هفتاد سالگی اش هم می‌تواند حماسی‌ترین اثرش را بسازد و با قدرت به سینما بازگردد.

«آشوب» آخرین فیلم حماسی کوروساوا بود و یک حسن‌ختام مناسب برای کارگردانی که تاریخ ژاپن بسیار به او مدیون است. «RAN» بزرگ، حماسی و جذاب است و تماشای آن بر روی پرده سینما لذت فراوانی دارد.

آخرین سامورایی (The Last Samurai):

3- آخرین سامورایی (The Last Samurai): مشهورترین فیلمی هالیوود تا به امروز درباره سامورایی‌ها ساخته، «آخرین سامورایی» ساخته ادوارد زوئیک است.

این فیلم نیز مانند اغلب ساخته‌های زوئیک، به دنبال مفهوم شرافت است و قصد دارد شغل و سیاست را در مقابل وظیفه انسانی قرار دهد.

بازی عالی تام کروز در نقش اصلی و همچنین، موسیقی ماندگار هانس زیمر در فیلم، کماکان اصلی‌ترین دلیل برای تماشای فیلم محسوب می‌شوند درعین‌حال که فیلم سکانس‌های اکشن جذابی هم دارد.

هاراکیری (Harakiri):

2- هاراکیری (Harakiri): مشهورترین ساخته ماساکی کوبایاشی، رویکردی متفاوت به قصه سامورایی‌های ژاپن دارد.

کوبایاشی در فیلم «Harakiri» داستان یک سامورایی را روایت می‌کند که ارباب ندارد و قصد انجام هاراکیری دارد. بااین‌حال هدف اصلی این سامورایی متفاوت است و…

«Harakiri» فارغ از نگاهی که به وضعیت سامورایی‌ها در دوران افولشان دارد، رویکردی انسانی و اخلاقی دارد و مسئله شرافت را مطرح می‌کند.

فیلم فارغ از جنبه‌های انسانی، از لحاظ فنی نیز یکی از بهترین آثار تاریخ سینما به شمار می‌رود که مخصوصاً فیلم‌برداری و طراحی صحنه‌های اکشن آن کماکان ارزش مطالعاتی بالایی در تاریخ سینما دارد.

هفت سامورایی (Seven Samurai):

1- هفت سامورایی (Seven Samurai): اثر جاودانه آکیرا کوراساوا با گذشت بیش از نیم قرن، کماکان طراوت و تازگی خود را حفظ کرده است.

فیلمی باشکوه که یادآور شرافت مردانی است که می‌جنگند تا از داشته‌هایشان حفاظت کنند.

ارزش «هفت سامورایی» در تاریخ سینما باعث شد که بعدها چند بازسازی از این اثر در هالیوود صورت بگیرد. فیلمی که صحنه‌های اکشن آن کماکان منحصربه‌فرد، طراحی صحنه بی‌نظیر و کارگردانی بی‌نظیر کوراساوا با امکانات محدودی که در آن دوران در اختیار داشت، باعث شد تا «هفت سامورایی» تبدیل به ماندگارترین فیلم تاریخ سینما با موضوع سامورایی‌ها شود.

 

ویدئوی معرفی «5 فیلم برتر با موضوع سامورایی ها» را در ادامه ببینید:

میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد جواد
محمد جواد
29 روز قبل

به نظرم فیلم و سریال هایی که ژاپنی ها میسازن یا بقیه کشور ها در‌موردشون میسازن جالب و دیدنی هست.
ولی فضای باستانی ژاپن مثل فضای ایران تو زمان قاجار میمونه
انگار یه ابری از جنس خفقان تحت عنوان احترامات و سنت روی مردم سایه تاریک انداخته و بارونی که از این ابر میباره تمام آزادی های مدنی و معنوی زنان و دختران و حتی پسرانی که روحیه خشنی ندارن رو تو سیلش غرق میکنه.
مثلا تو همین سریال شوگون که دارم میبینم علنا زنان و دختران رو در چهارچوب ملاحظات فرهنگی سیاسی زیر پاهای مردان قدرتمند( جنگاور و ثروتمند) له میکنن و هر مرد یا زنی که میخواد از این چهار چوب بیرون بیاد مجازات یا از جامعه طرد میشه (قسمت پنج سریال شوگون)