صفحه اصلی > پنج برتر : بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره انقلاب ها

بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره انقلاب ها

5- نبرد الجزیره (The Battle of Algiers):

 در تاریخ سینما فیلم های بسیاری در مورد انقلاب های مختلف ساخته شده اند که به موفقیت های فراوانی دست پیدا کرده اند. آثار حماسی که هنوز پس از گذشت سال ها کماکان محبوب دل تماشاگران هستند. این بار در 5 برتر سینمایی به «5 فیلم برتر سینما درباره انقلاب ها» پرداخته ایم.

5– نبرد الجزیره (The Battle of Algiers): این فیلم محصول سال 1966 به کارگردانی جیلو پونته کوروو است و یکی از تلخ ترین و تکان دهنده ترین فیلم های تاریخ سینما در خصوص انقلاب به شمار می رود.

 داستان این فیلم به وقایع سال 1954 الی 1962 در الجزایر می پردازد که براساس آن این کشور از سلطه فرانسه رهایی پیدا کرد.

نکته جالب درباره فیلم «نبرد الجزایر» این که برخی از اقدامات و تاکتیک هایی که در این فیلم برای مقابله با نیروهای فرانسه به تصویر کشیده شده بود، بعدها توسط برخی از گروه ها همچون یوزپلنگ های سیاه و ارتش آزادی خواه ایرلند مورد استفاده قرار گرفت و به نوعی، این فیلم تبدیل به منبع الهامی برای گروه های چریکی در سراسر دنیا شد.

متروپلیس (Metropolis):

4– متروپلیس (Metropolis): یکی از جاه طلبانه ترین فیلم هایی که تا به امروز درباره وقوع یک انقلاب ساخته شده، «متروپلیس» به کارگردانی فریتز لانگ بوده است. فیلمی که در سال 1927 ساخته شد و گران ترین فیلم دهه بیست میلادی نیز محسوب می شود.

این فیلم داستان یک شهر پادآرمانی را به تصویر می کشد که در آن اختلاف طبقاتی موج می زند و جایگاه انسان ها به دو بخش تقسیم شده است. طبقه مرفه در آسمان خراش ها زندگی می کنند و طبقه فرودست در زیرزمین ها. در این شرایط زنی به سراغ طبقه کارگر می رود و…

«متروپلیس» اگرچه در گیشه اثر موفقی نبود اما بعدها تبدیل به یکی از مهم ترین فیلم های تاریخ سینما شد. جلوه های ویژه فیلم کماکان چشم گیر است و با گذشت نزدیک به 100 سال از زمان ساخت، بسیاری را متعجب خواهد کرد. با این حال، ایده مرکزی فیلم که میانجگری در پروسه انقلاب و به نوعی، دوستی و مصالحه است، مخالفان زیادی دارد که معتقدند پیام های فیلم بیش از اندازه مورد خوشایند حکومت های توتالیتر بوده است.

شجاع دل (Braveheart)

3– شجاع دل (Braveheart): می توان گفت که «شجاع دل» موفق ترین فیلم کارنامه حرفه ای مل گیبسون محسوب می شود. فیلمی که با ده نامزدی اسکار در لیست بهترین آثار انقلابی و حماسی تاریخ سینما نیز قرار می گیرد.

داستان این فیلم درباره مردی اسکاتلندی به نام ویلیام والاس است که مخالف سلطه انگلیسی ها بر خاک و سرزمینش است و تصمیم می گیرد به مقابله با ظلم برخیزد.

«شجاع دل» اگرچه اثری حماسی است و دیالوگ های جذاب و موسیقی ماندگار و کارگردانی خوبی دارد اما به تاریخ وفادار نبوده و بسیاری از وقایع رخ داده در طول قصه نیز تطبیقی با واقعیت ندارند. با این حال، اگر جنبه رئال فیلم را کنار بگذارید، می توانید از تماشای داستان حماسی ویلیام والاس و یارانش در مقابله با ارتش انگلستان لذت ببرید.

اسپارتاکوس (Spartacus):

2– اسپارتاکوس (Spartacus): محصول سال 1960 به کارگردانی استنلی کوبریک که یکی از ماندگارترین فیلم های حماسی تاریخ سینما نیز محسوب می شود.

داستان فیلم درباره برده ای است که پس از آموزش تبدیل به گلادیاتور می شود و پس از آن به همراه دیگر بردگان شورشی را علیه امپراطوری رم آغاز می کنند.

تهیه کننده «اسپارتاکوس» کرک داگلاس بود و خود او نیز نقش اصلی فیلم را ایفا می کرد. «اسپارتاکوس» یکی از موفق ترین فیلم های کوبریک نیز محسوب می شود که در جلب نظر منتقدان و مردم کاملاً موفق بود. این اثر همچنین در 4 رشته برنده اسکار شد.

وی مثل وندتا (V for Vendetta):  

1 – وی مثل وندتا (V for Vendetta): جیمز مک تیگو در سال 2005 یکی از مهم ترین فیلم های تاریخ سینما درباره وقوع یک انقلاب را ساختند که کماکان از آن به عنوان بهترین اثر درباره دادخواهی نام برده می شود.

این فیلم که براساس یک داستان مصور ساخته شده، داستان یک آنارشیست را روایت می کند که قصد دارد با اقدامات تروریستی حکومت را نابود کند.

« V for Vendetta» پس از اکران با واکنش مثبت گسترده جامعه مواجه شد و بسیاری از گروه های سیاسی این فیلم را به عنوانی اثری مطلوب در نقد ظلمِ سیستم یاد کردند. در عین حال، بسیاری از گروه های تندرو نیز از المان های فیلم از جمله ماسک معروف شخصیت اصلی داستان برای ارائه نظرات خود استفاده کردند.

در فیلم همچنین می توان مواردی از اشاره به نمادهای «رایش سوم» را مشاهده کرد که بسیار جنجال ساز شده بود. نمادهایی که تماشاگر را به یاد ارتش نازی در دوران جنگ جهانی می اندازد.

 

مائده اکبریان

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها