صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : ساخت فیلمی در مورد فرار از ایران

ساخت فیلمی در مورد فرار از ایران

ben

بن افلک فیلم سینمایی «آرگو» را با موضوع خروج شش آمریکایی از ایران در سال 1980 کارگردانی و خودش در نقش اصلی فیلم بازی می‌کند

این فیلم درباره همکاری سازمان سیا، هالیوود و دولت کانادا برای خروج آمریکایی از ایران در جریان تسخیر سفارت آمریکا در سال 1979 است

بن افلک در «آرگو» نقش تونی مندز، مامور سابق سازمان سیا و استاد تغییر چهره را بازی می‌کند که پس از تشکیل یک استودیو فیلمسازی جعلی به ایران آمد و شش آمریکایی را که در سفارت کانادا در تهران پنهان شده بودند، از کشور خارج کرد!

آلن آرکین و جان گودمن نیز به ترتیب برای بازی در نقش‌ لستر سیگل، تهیه‌کننده هالیوودی و جان چمبرز، گریمور برنده اسکار مذاکرات نهایی را انجام می‌دهند.

جرج کلونی و گرانت هسلو این درام سیاسی را از طریق شرکت خود «اسموک‌هاوس» تهیه می‌کنند. فیلمنامه را کریس تریو بر مبنای مطلبی با عنوان «چگونه سیا از یک فیلم علمی تخیلی جعلی برای نجات آمریکایی‌ها از تهران استفاده کرد» نوشته جاشوا بیرمان نوشته که آوریل سال 2007 در مجله «ویرد» منتشر شد.

برادران وارنر همان زمان حقوق ساخت فیلمی را بر مبنای این مطلب خریداری کرد و حضور کلونی و گرانت نیز همان زمان قطعی شد. در مقطعی از کلونی به عنوان کارگردان و بازیگر اصلی این فیلم که آن زمان «فرار از تهران» نام داشت، یاد می‌شد.

ایده تونی مندز برای خروج شش آمریکایی از ایران استفاده از یک فیلم هالیوودی جعلی بود. او برای اجرای نقشه خود با جان چمبرز تماس گرفت. چمبرز و باب سیدل که او هم گریمور بود، یک استودیو فیلمسازی به نام Studio Six Prods که نام آن اشاره به آن شش آمریکایی داشت، به راه انداختند و به طور رسمی اعلام کردند نخستین فیلم این استودیو با عنوان «آرگو» در ایران تولید می‌شود.

آن‌ها با انتشار شش آگهی تبلیغاتی درباره تولید این فیلم عملا نشریه‌های سینمایی معتبر مانند هالیوود ریپورتر و ورایتی را نیز فریب دادند، به طوری که این نشریات مطالبی درباره این پروژه منتشر کردند. مندز پس از هماهنگی با سفارت کانادا در تهران در ژانویه 1980 به تهران آمد و از آن شش آمریکایی خواست وانمود کنند کانادایی هستند و برای تولید یک فیلم هالیوودی به ایران آمده‌اند.

کن تیلور، سفیر کانادا در تهران و جان شیردان، مسئول بخش مهاجرت سفارت کانادا پس از تماس با فلورا مکدانلد، وزیر امور خارجه وقت این کشور و جو کلارک، نخست وزیر کانادا و کسب توافق آنها، برای آن شش آمریکایی که سه نفرشان از دیپلمات‌های سفارت آمریکا در تهران بودند، پاسپورت کانادایی صادر کردند و در نهایت آن‌ها 27 ژانویه 1980 از فرودگاه مهرآباد، تهران را به سمت زوریخ در سوئیس ترک کردند.

کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا بعدها از مندز تقدیر کرد. او سال 1997 به عنوان یکی از 50 جاسوس بزرگ تاریخ سیا تقدیر شد. افکار عمومی تا آن سال از این عملیات آگاه نبود.

سیا از مندز خواست به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این سازمان درباره نقش خود در آن عملیات آشکارا صحبت کند. از آن پس، مندز و همسرش جونا که او نیز یکی از ماموران بازنشسته سیا و استاد تغییر چهره است، به دفعات درباره این موضوع سخنرانی کرده یا مطلب نوشته‌اند.

بن افلک پارسال نیز در تریلر تحسین‌شده «شهر» – که 154 میلیون دلار در دنیا فروخت – خودش را کارگردانی کرد. او همچنین به تازگی برای بازسازی تریلر فرانسوی «به هیچ‌کس نگو» وارد مذاکره شده و در مقام بازیگر در فیلم جدید ترنس مالیک که عنوان آن هنوز اعلام نشده، حضور دارد.

او فیلم‌های «آرماگدون»، «پرل هاربر»، «تغییر مسیر»، «جمع تمام ترس‌ها»، «دردویل»، «دختر جرزی» و «هالیوودلند»  را هم در کارنامه بازیگری خود دارد و سال 1998 برای فیلم «ویل هانتینگ خوب» به همراه مت دیمن برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیر‌اقتباسی شد
با سپاس از خبر آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها