صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم دیپ واتر هوریزن ( Deepwater Horizon )

نقد و بررسی فیلم دیپ واتر هوریزن ( Deepwater Horizon )

casti24l deep34

فاجعه نفتی سال 2010 در خلیج مکزیک یکی از زیان بارترین رخدادهای محیط زیستی در تاریخ بشریت بوده است. در این سال سکوی نفتی که « دیپ واتر هوریزن » نام داشت، دچار نشت شد و باعث شد تا میلیون ها بشکه نفت به داخل دریا ریخته شود و آلودگی بسیار زیادی را به بار بیاورد. پس از این حادثه تا مدتها شرکت BP که مسئولیت اصلی بهره برداری نفتی در این منطقه را برعهده داشت و سکوی نفتی نیز متعلق به او بود، راه های فراوانی را برای مهار نشت نفت امتحان کرد اما هربار روش های مهار دچار شکست می شدند تا اینکه در روز 19 سپتامبر سال 2010 این فاجعه بطور کامل مهار شد.

در پی بروز این فاجعه، بسیاری از حیواناتی که زندگی شان به دریا وابسته بود دچار مشکلات عدیده زیستی شدند و سواحل بسیاری از نقاط مختلف آمریکا سرشار از آلودگی شد. شرکت BP در نهایت به دلیل رقم زدن چنین فاجعه ای، محکوم به پرداخت 18.7 میلیارد دلار خسارت به تمام کسانی که طی این حادثه متحمل ضرر شده بودند شد. فیلم « دیپ واتر هوریزن » نیز به این فاجعه بزرگ می پردازد و داستان کسانی را روایت می کند که در سخت ترین لحظات این فاجعه، روی سکوی نفتی بودند و سعی در نجات یکدیگر داشتند.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/10/phoca_thumb_l_7-33d.jpg

داستان فیلم درباره تکنسینی واقعی به نام مایک ویلیامز ( مارک والبرگ ) می باشد که یک همسر ( کیت هادسون ) و دختری زیبا دارد و قرار است به سکوی ” دیپ واتر هوریزن ” ملحق شود و در آنجا وظیفه خودش را به نحو احسن انجام دهد. اما زمانی که مایک به محل کار خود می رود، در آنجا با ویدرین ( جان مالکوویچ ) مواجه می شود که علی رغم خطرات جانی که برای کارکنان دارد، به جیمی ( کرت راسل ) دستور می دهد به حفر ادامه دهند. اما این تصمیم فاجعه ای به بار می آورد و…

از جمله ویژگی های مثبتی که کارگردان پیتر برگ، همواره در ساخته هایش آن را مد نظر قرار می دهد، تسلط بر اجزای مختلف داستان و ساخت یک جهان قابل درک برای مخاطب است. در ساخته سینمایی قبلی موفق برگ به نام « بازمانده تنها » که در آن اثر نیز مارک والبرگ نقش اصلی اثر را برعهده داشت، جذابیت اصلی اثر پرداخت موفق سوژه اصلی و زدن از شاخ و برگ حاشیه ها بود. در « دیپ واتر هوریزن » نیز خوشبختانه از حاشیه های این فاجعه زیست محیطی در خودِ داستان خبری نیست و از گنجانده شدن پیامهای سیاسی پُر رنگ در فیلم خودداری شده است.

« دیپ واتر هوریزن » تنها درباره داستان مردانی را روایت می کند که سخت ترین لحظات زندگی شان را بر روی نفتکش نفرین شده BP گذراندند و تلاش کردند تا نشت را مهار نمایند. بسیاری از تماشاگران احتمالا پیش از تماشای فیلم از سرنوشت 11 نفری که به همراه مایک ویلیامز بر روی این نفتکش حضور داشته اند آگاهی دارند و این موضوع می تواند این جمله را به همراه داشته باشد که تماشای لحظات نفس گیر و پر تعلیق فیلم کسل کننده خواهد بود. اما خوشبختانه کارگردانی و فیلمبرداری تحسین برانگیز اثر باعث می شود تا تماشاگر تا لحظه آخر نسبت به سرنوشت کارکنان نفتکش نگران باشد و البته هوشمندی کارگردان نیز قابل تحسین است که خرده داستان هایی را هم برای ایجاد جذابیت ، به متن اصلی افزوده است.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/10/phoca_thumb_l_4-747.jpg

نکته تحسین برانگیز دیگری که می توان درباره فیلمنامه « دیپ واتر هوریزن » مطرح کرد این نکته است که سازندگان از ایجاد درام های بی سر و ته به داستان که در اکثر آثار بیوگرافی می توان ردپای آن را یافت، خودداری کرده اند و به همین جهت تمرکز فیلم بیشتر بر روی همدلی و فداکاری نفراتی قرار گرفته که بر روی نفتکش حضور داشته و قصد مدیریت بحران را داشتند. خوشبختانه فیلم در زمان لحظات نفس گیرش، درام سوزناک خلق نمی کند تا احساس مخاطب به صورت کاذب تحریک شود.

مارک والبرگ در نقش مایک ویلیامز، بهترین بازیگر فیلم است و بهترین عملکرد را داشته است. والبرگ که از لحاظ ظاهری هیچ شباهتی به ویلیامز اصلی ندارد، توانسته بار دیگر همکاری موفقی را با پیتر برگ پشت سر بگذارد. وی یکی از معدود بازیگران هالیوود در سالهای گذشته است که هم توانسته مخاطب را بخنداند و هم در آثار اکشن و درام، تماشاگر را نگران سرنوشت خود کند؛ ویژگی که این روزها کمتر در بازیگری شاهد هستیم. دیگر بازیگران فیلم نیز جمله کرت راسل و جان مالکوویچ نیز به خوبی توانسته اند مکمل خوبی برای والبرگ در این فیلم باشند. کیت هادسون هم که در این فیلم همبازی پدرش شده، خیلی نقشی در داستان ایفا نمی کند و همان زن نگرانی است که همواره در آثار موسوم به « فاجعه » حضور دارد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/10/phoca_thumb_l_6-0eb.jpg

« دیپ واتر هوریزن » می توانست اثری مملوء از شعار بر علیه سیاستمداران و نفرات دخیل در ماجرای این نفتکش باشد، اما به جای آن ترجیح داده که مستقیماً به زندگی مردانی بپردازد که قهرمانی واقعی در دنیای واقعی بودند و تلاش کردند تا از میزان فاجعه بکاهند. دنیا پنج سال پیش هر روز و هر لحظه از میزان خسارت های خلیج مکزیک و از سقوط سهام شرکت BP آگاه می شد، اما تا به امروز کمتر کسی اطلاعی از نفراتی که در روز انفجار بر روی نفتکش حضور داشتند در اختیار داشته است. « دیپ واتر هوریزن » این فرصت را در اختیار مخاطب قرار می دهد که بدون پرداختن به حواشی، اینبار داستان این مردان فداکار را بشنوید و پیتر برگ نیز راوی خوبی برای روایت داستان این مردان بوده است.

  7                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید         

 

دیپ واتر هوریزن : depepe2jrffdDeepwater Horizon

کارگردان : Peter Berg

نویسنده : Matthew Michael Carnahan ، Matthew Sand

بازیگران :

Mark Wahlberg…Mike Williams

Kurt Russell …Jimmy Harrell

John Malkovich… Vidrine

Dylan O’Brien…Caleb Holloway

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : اکشن      

زمان : 107 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها