صفحه اصلی > گزارش ویژه : نگاهی به 5 فیلم خارجی اسکار 2017

نگاهی به 5 فیلم خارجی اسکار 2017

160610 444gma e234

 فروشنده دوباره خاطرات یک جدایی را برای ایرانی ها زنده کرد .پس از نمایش خوب فروشنده در اروپا حالا آمریکا به تماشای فیلمی ایرانی می نشیند. ایالات متحده که رویکرد جدیدی در سیاست خارجی خود در پیش گرفته بود نتوانست در لیست فیلم های خارجی زبان اسکار از نام یک فیلم ایرانی بگذرد.از اکران فیلم در میدان اصلی لندن تا بیانیه فرهادی در اسکار بار دیگر این موضوع ثابت شد که انسان ها اشتراکات بسیاری دارند اگر کمی تامل شود.در ادامه به بررسی فیلمهای خارجی نامزد در بخش بهترین فیلم خارجی اسکار 2017 می پردازیم.

 

فروشنده ( The Salesman )

اصغر فرهادی این بار با درامی از بخشش و انتقام اسکار دوم را بدست آورد. وقتی انتقام همه وجود شما را در بر می گیرد بخشیدن گاهی بهترین راه است گاهی آخرین راه.فروشنده با شخصیت های اصلی اش گام در این مسیر می گذارد و بازخورد های آن را به ما نشان می دهد.فیلم در جستجوی گناهکار به زیبایی تماشاگر را در تعلیق نگه می دارد و سپس در جستجوی سرنوشت او گام بر می دارد.اگرچه فیلم در سکانس های مدرسه – تئاتر افت می کند و در واقع نه شوخی های بچه ها می گیرد و نه بازی های غلو شده تئاتر، با این وجود فروشنده آنقدر شوکه کننده است که بعد از پایان نیز همچنان تماشاگر را درگیر میان خرید بخشش یا انتقام نگه می دارد.

ویژگی ها:

فروشنده برای اولین بار در کن 2016 اکران شد و دو جایزه نویسندگی و بازیگری مرد را بدست آورد.

کارگردان فیلم سابق بر این با فیلم یک جدایی اسکار را به خانه برده است.

کارگردان و بازیگر زن فیلم مراسم اسکار را بدلیل فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ تحریم کردند.

در اعتراض به فرمان مهاجرتی ترامپ شهردار لندن امکان نمایش فیلم «فروشنده» را در میدان اصلی این شهر فراهم کرد.

آکادمی اسکار در حمایت از اصغر فرهادی بیانیه داد و خاطر نشان کرد در پی گذر از مرزها و ارتباط برقرار کردن با مخاطبان در سراسر جهان صرف نظر از ملیت، قومیت و تفاوت‌های مذهبی است

دیمین شزل، کارگردان فیلم لالا لند در حمایت از اصغر فرهادی گفت: اصغر فرهادی از کشوری می‌آید که دولت من، ما را از گفتگو با آن منع کرده است.

در حمایت از اصغر فرهادى؛ آژانس سینمایى United Talent Agency مهمانى اسکار خود را لغو کرد.

تمامی نامزهای اسکار خارجی از تحریم اسکار توسط اصغر فرهادی حمایت کردند

اصغر فرهادی، انوشه انصاری، اولین زن فضانورد و پروفسور فیروز نادری، مسئول اجرایی عملیات سفر به مریخ را به عنوان نمایندگانش برای حضور در مراسم اسکار معرفی کرد.

فرهادی توانست نام خود را در کنار اینگمار برگمن، فدریکو فلینی و ویتوریو دسیکا به عنوان یکی از چهار کارگردانی که موفق شده بیش از یک بار اسکار بهترین فیلم خارجی را ببرد ثبت کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با انتشار متنی در توییتر گفت: به عوامل فیلم فروشنده برای کسب اسکار و ایستادن در مقابل ” ممنوعیت ورود مسلمانان” افتخار می کنم. ایرانیان هزاران سال است که جلوه گاه فرهنگ و تمدن اند.

کسب اسکار توسط فرهادی بازتاب های زیادی در رسانه های جهان داشت بطوری که شیکاگو تریبیون نوشت: اصغر فرهادی که در جوایز اسکار غایب بود و با «فروشنده» جایزه بُرد، خواستار همدلی شد همچنین روزنامه «ایندیپندنت» تیتر زد: وقتی «فروشنده» اسکار بهترین فیلم خارجی را برد، «اصغر فرهادی» قانون ضدمهاجر «ترامپ» را هدف قرار داد.

نظرات دیگران:

حضور اصغر فرهادی در جشنواره ی کن جالب می شود اگر درام “فروشنده ” را لحظه ای برای اندیشیدن در این باره که آیا ژانری جدید درحال تولد در دنیای سینما است در نظر بگیریم : شوکی از جنس هانکه / آنتونیونی!

پیتر برادشاو (The Guardian)

toni erdma3455 

تونی اردمن ( Toni Erdmann )

تونی اردمان یک نیمه کسالت بار دارد و یک نیمه بی نظیر، فیلم داستان رابطه فروپاشیده یک پدر و دختر است جایی که پدر برای نجات این رابطه دست به هر کاری می زند. در این بین چیزی که این چالش را زیبا می کند لحظات غافلگیر کننده ایست که آنها خلق می کنند.لحظاتی که هر یک برخلاف جریان عادی زندگی رخ می دهند و ما به راحتی از آن رد می شویم. در حقیقت کارگردان سعی می کند فلسفه زندگی را در روایت نیز بکار ببرد و تمام لحظات جذاب و معمولی زندگی را در کنار هم قرار دهد شاید ما بالاخره به آن دقت کنیم.

ویژگی ها:

این فیلم در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نمایش داده شد.

این فیلم برنده پنج جایزه در جوایز فیلم اروپا شد از جمله بهترین فیلم که برای اولین بار در فیلمی به کارگردانی یک زن رسید.

این فیلم رقیب اصلی فروشنده در نظر سنجی ها به حساب می آمد.

شخصیت تونی براساس پدر کارگردان فیلم که به او یک دندان مصنوعی هدیه داده بود خلق شد.

این فیلم به عنوان بهترین فیلم سال توسط مجله فرانسوی کایه دو سینما نام گرفت.

در حالی که برخی از منتقدان تونی اردمن را به عنوان یک فیلم کمدی-درام توصیف کرده اند، ساندرا هولر(بازیگر فیلم ) گفته است که فیلم کمدی نیست.

نظرات دیگران:

یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن این فیلم، بعد از بازی پر نقش وینفرد، غرق شدن بازیگران در نقش هایشان است. همچنین آده یک نوع ارتباط کمدی را در فیلمی طولانی و ۱۶۲ دقیقه ای ایجاد کرده است. این باعث می شود شخصیت های فیلم طبیعی تر و واقعی تر پیش چشممان ظاهر شوند.

سوزان ولوزینا (Roger Ebert)

 4452ail 2478023

مردی به نام او (A Man Called Ove )

مردی به نام اوو داستان عشق و زندگی است وقتی همه چیز به پایان می رسد.وقتی مرگ به استقبال شما بیاید آیا گذشته را مرور خواهید کرد.فیلم با فلش بک هایی زیبا گذشته یک پیرمرد را روایت می کند تا ما با زندگی او همراه شویم و جلو برویم. بهار پارس نقش یک ایرانی مقیم سوئد را بامزه بازی کرده و با رولف لاسگارد پارتنر خوبی را تشکیل داده است.فیلم درام زیبایی از وفاداری یک زن و شوهر را به تصویر می کشد جایی که پیرمرد تمام تلاش خود را برای رسیدن به همسرش می کند حتی اگر مرگ آخرین راه باشد.

ویژگی ها:

فیلم در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ بر روی پرده سینما رفت.

فیلم بر اساس کتابی به همین عنوان در سال ۲۰۱۲ و به تألیف فردریک بکمن می‌باشد

این فیلم نامزد شش جایزه در پنجاه و یکمین جوایز گلدبگ شده، ازجمله بهترین فیلم

بهار پارس(بازیگر ایرانی فیلم) گفته بود که با وجود فرمان دونالد ترامپ مبنی بر اعمال محدودیت بر ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا، برای حضور در مراسم اسکار به آمریکا خواهد رفت.

هولم(کارگردان فیلم) درباره مشکل ورود بهار پارس به آمریکا گفت: البته که هولناک است، اما به بهار پیامک زدم و گفت من به دیوارها اعتقاد ندارم. اگر یک دیوار بسازید، همیشه راهی، یک حفره یا چیزی شبیه آن، برای عبور از دیوار هست.

نظرات دیگران:

هانس هولم در اقتباسش از رمان پر فروش فریدریک بکمن نویسنده ی سوئدی، چندان از ساختار روایی رمان دور نشده و همان‌طور که انتظار دارید (اگر رمان را خوانده باشید) داستان روایت می شود. البته به گونه‌ای مواد و مصالح فیلم را می چیند و به تصویر می کشد و روی پیچش های داستان تسلط دارد که در انتظاراتمان تغییراتی ایجاد می کند.

اودی هندرسون ( Roger Ebert )

 xland of mine n4qitokIcxKbC2332

زیر شن ( Land Of Mine )

جنگ جهانی دوم همچنان قصه می آفریند و این بار نیز داستانی انسانی از برخورد دو ملت را به تصویر می کشد.فیلم برخلاف آثاری از این دست نگاهی منصفانه به هر دو طرف جنگ دارد.جایی که آلمان ها شکست خورده اند و اسرای آنها برای پاکسازی مین های سواحل دانمارک بکار گرفته می شوند.فیلم با وجود تمام تلخی هایش روایتی از امید و تلاش است.اسرای آلمانی با وجود آنکه بارها روی مین می روند و به طرز فجیعی کشته می شوند اما رویای بازگشت به خانه را زنده نگه می دارند اگرچه می دانند سرزمینی از مین آنها را به سادگی رها نخواهد کرد.

ویژگی ها:

این فیلم در بخش پلت فرم جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۵ پخش شده است.

زیر شن در جوایز فیلم اروپا برنده سه جایزه شد

فیلم با الهام از حوادث واقعی است

این فیلم در مکان های تاریخی معتبر از جمله در Oksbøllejren و مناطقی در وارد فیلمبرداری شد.

رولاند مولر در اولین نقش اصلی خود توانست چندین جایزه بازیگری را بدست بیاورد

نظرات دیگران:

هیچ فیلمی به اندازه فیلم هایی که به ماجرای انفجار یک بمب می پردازند، نمی تواند توجه مخاطب را جلب کند. از خرابکاری آلفرد هیچکاک گرفته تا مهلکه؛ فیلم برنده اسکار کاترین بیگلو، این ابزارآلات انفجاری هستند که می توانند هر لحظه از فیلم را به یک صحنه دراماتیک انفجاری تبدیل کنند. زیر شن از سازوکار طرح و توطئه به خوبی استفاده می کند، اما ویژگی های مثبت فیلم بسیار بیش تر از این هاست .

کنت توران ( The Los Angeles Times )

2017 02 02 5b 6c3578212d044000 

تانا (Tanna )

تا کجا بدنبال گذشتگان خود قدم برمی داریم وقتی عشق ما را فرامی خواند.تانا فیلمی درباره یک قبیله بدوی است.قبیله ای که برای رسیدن به صلح حاضر می شود همه چیز را قربانی کند جایی که ریش سفیدان تلاش می کنند جلوی کشتار را بگیرند اما خود باعث کشتار می شوند.تصاویر زیبایی از آتشفشان های فعال و جنگل های انبوه زیبایی فیلم را دو چندان کرده است و همه چیز در این بین رقم می خورد.مسیری که بنظر راه رستگاری قبیله است اما ندای طبیعت به جز عشق مسیری برای رستگاری نمی شناسد.

ویژگی ها:

این فیلم که در جشنواره ونیز 2015 اکران شد. جایزه بهترین فیلمبرداری را از جشنواره ونیز دریافت کرده است.

فیلم براساس حوادث واقعی ازدواج مصلحتی در تانا ساخته شده است

بنتلی دین که یکی از کارگردانان می باشد هفت ماه با خانواده خود در تانا زندگی کرده است

داستان و دیالوگ ها در طول یک دوره شش ماهه در ورکشاپی بصورت بداهه در محل و با راهنمایی مشاوران و مترجمان توسعه داده شد.

بیشتر بازیگران نقش خود را در فیلم بازی می کرده اند

بازیگر نقش اول مرد فقط به این دلیل انتخاب شد که خوش تیپ ترین مرد روستا بود

کارگردانان فیلم بیشتر مستند ساز هستند و همین وجه در فیلم نیز غالب است.

نظرات دیگران:

بعضی فیلم ها نوع متفاوتی از هیجان را تزریق می کنند، آن ها ما را به گوشه ای از دنیا می برند که تا پیش از این اصلا نمی دانستیم وجود خارجی داشته اند. تانا یکی از این فیلم هاست

استفانی مری ( The Washington Post )

 

 

مهدی خواجوی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها