صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : کدامیک از کشورها شانس بیشتری در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار دارند؟

کدامیک از کشورها شانس بیشتری در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار دارند؟

Happy End Austria oscars Copy 538x1024

در حالی که نزدیک به ۵۰ کشورتاکنون نمایندگان خود را برای شرکت در بخش اسکار خارجی زبان انتخاب و به آکادمی معرفی کرده‌اند، باید دید از دید منتقدان کدام فیلم‌های مطرح در میان نمایندگان امسال از بخت بیشتری برخوردارند.

به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم، هر چند برای صحبت کردن در این باره کمی زود است و هنوز تقریبا ۳۰ کشور دیگر – از جمله ایران- باید نمایندگان خود را انتخاب کنند، اما در میان همین نمایندگان نیز چهره‌های قدری حضوردارند که از همین حالا توجه‌هارا به خود معطوف ساخته‌اند.

از این نمایندگان بسیاری از آنها تاکنون در جشنواره‌های سینمایی امسال دیده شده‌اند و چندین فیلم خیلی مطرح هستند که انگار راه خود را مستقیم به سمت جلو ادامه خواهند داد.

از این میان هیچ جای تعجب ندارد که چرا سوئد فیلم روبن اوستلوند یعنی «میدان» را برای این رقابت برگزیده است. این فیلم برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن است و طنزی از دنیا هنر را با حضور برخی از چهره‌های سینمای انگلیسی زبان چون کلایس بنگ و الیزابت ماس و دومینیک وست روی پرده برده است. این در حالی است که «فورس ماژور» فیلم دیگری از این کارگردان یکی از شگفتی‌های اسکار ۲۰۱۵ بود.

اما یکی دیگر از بخت‌های بزرگ امسال نماینده آلمان یعمی فیلم «محوشدگی» ساخته فاتح آکین است که جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم کن را برای دایان کروگر در کارنامه دارد و از سوی مونگولیا پیکچرز توزیع جهانی خود را انجام می‌دهد.

جولی ؛ کارگردانی تازه نفس برای کامبوج

در عین حال فیلم جدید آنجلینا جولی یعنی «نخست پدرم را کشتند» محصولی از نتفلیکس درباره کشتار مردم توسط خمرهای سرخ در کامبوج که به زبان کامبوجی ساخته شده درامی است که در جشنواره فیلم تلوراید با اقبال خوبی روبه روشده و می‌تواند نماینده قدری برای کامبوج باشد. این فیلم جدیدترین فیلمی است که به عنوان نماینده یک کشور برای اسکار انتخاب شده و دیروز نام آن به عنوان نماینده رسمی کامبوج وارد فهرست رقبای اسکار خارجی زبان شد.

در عین حال فیلم «دشنام» ساخته زیاد دویری نماینده لبنان نیز می‌تـواند یکی از مدعیان این بخش باشد.

شیلی امیدوار با دریافت جایزه از برلین

در همین حال فیلمی از سونی پیکچرز کلاسیکس نیز می‌تواند از فیلم‌هایی باشد که با اقبال زیادی که در جشنواره‌های سینمایی کسب کرده، امیدوارانه به این رقابت نظر دارد. درام «یک زن شگفت‌انگیز» ساخته سبستین للیو که برای نخسیتن بار در جشنواره فیلم برلین اکران شد و جایزه بهترین فیملنامه را برد و در تلوراید نیز توجه زیادی را به خود جلب کرد می‌تواند نماینده خوبی برای شیلی باشد.

روسیه بر سر دوراهی

منتقدان جشنواره کن با نظر مثبتی که به فیلم فیلمساز روسی یعنی آندری زویاگینتسف نشان دادند درام خانوادگی «بی‌عشق» را از ظرفیت‌های زیادی برای شرکت در این رقابت برخوردار ساختند. این فیلم که جایزه هیات ژوری کن را دریافت کرد خیلی در تلوراید موفق ظاهر نشد و شاید به همین دلیل روسیه تصمیم بگیرد تا نماینده دیگری را برای این بخش راهی اسکار کند، چرا که این کشور هنوز به صورت رسمی نماینده خود را معرفی نکرده است.

اما «تسونا» یا «نزدیکی» داستانی ترسناک درباره آدم‌ربایی که آدم‌رباها از خانواده‌ها طلب پول می‌کنند و اگر پول را نپردازی گروگان کشته می شود، نیز می‌تواند از امیدداران این بخش برای روسیه باشد. این فیلم در بخش نوعی نگاه جشنواره کن و نیز جشنواره تلوراید به نمایش درآمد و فیلمی است که داستانش در منطقه نالچیک می گذرد که همواره با نزاع‌ها قومی روبه رو بوده است و نشان دهنده تاثیرات ویرانگر آدم‌ربایی در خانواده سنتی یهودی است. این فیلم خیلی با قدرت ساخته شده و می تواند جایگزینی برای روسیه در برابر سینمای مستقل آندری زویاگینتسف باشد که همیشه در فیلم‌هایش آینه‌ای در برابر اجتماع می‌گیرد ونشان می‌دهد جامعه کنترل‌شده‌ای که دولت خواستار تصویرشدن آن به شکلی مثبت است، چقدر ناپایدار است.

یک بار دیگر میشل هانکه در اسکار

اما نماینده اتریش یعنی «پایان خوش» نیز یکی از مدعیان رقابت اسکار خارجی زبان امسال است. این فیلم که بار دیگر تیم پدر-دختری یعنی ژان-لویی ترینتینانت و ایزابل هوپر را با هم گرد آورده ساخته میشکل هانکه سازنده فیلم «عشق» است که حماسه خانوادگی بورژوایی را که می‌تواند تیره هم باشد، ارایه می‌کند. این فیلم می‌تواند در میان نامزدهای فهرست نهایی اسکار جای داشته باشد. فیلمی درخشان اما خشن، که با وجود اجراهای قوی، نمی‌تواند به اندازه «عشق» گیرا باشد.

در مورد فرانسه باید گفت فیلم اولیویه آسایاس و رومن پولانسکی یعنی «بر مبنای یک داستان واقعی» با بازی اوا گرین و امانوئله سینگر با نقدهای متنوعی در جشنواره فیلم کن روبه رو شد. از همین رو شاید فیلم روبن کامپیلو که تصویرگر اپیدمی ایدز در دهه ۱۹۸۰ در فرانسه است بتواند نماینده بهتری برای فرانسه باشد. این فیلم با عنوان «۱۲۰ ضربان در دقیقه» جایزه بزرگ جشنواره کن را به خانه برد و به زودی راهی بازارهای بین‌المللی می‌شود. فیلم دیگر فرانسوی زبان فیلم ساخته یوآخیم تریه با عنوان «تلما» فیلمی از سینمای نروژ است که تریلر علمی تخیلی درباره زنی است که عاشق کسی می‌شود که نیروهای فوق‌العاده‌ای دارد. این فیلم نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد.

البته یک شانس دیگر برای سینمای فرانسه وجود دارد که فیلم «چهره‌ها مکان‌ها» ساخته انیس وردای ۸۸ ساله است که مستندی جاده‌ای است که در جشنواره کن با اقبال زیادی روبه روشد و جایزه فیلم مستند را از آن خود کرد. این فیلمساز در اوج حرفه‌اش قرار دارد ، حتی در حالی که دارد به سمت نابینا شدن می‌رود و بخش پا به سن گذاشته آکادمی می‌تواند به این نامه عاشقانه با روحی خلاقانه پاسخ مثبت بدهد.

در حالی که قوانین اسکار دیکته می‌کند که فیلمی از هر کشور با هر زبانی به جز انگلیسی می‌تواند وارد رقابت بخش اسکار خارجی زبان شود ، حتی اگر زبان رسمی آن کشورنباشد، موجب شده تا فیلمسازان آمریکایی نتوانند در این بخش حضوری فعال داشته باشند.

آذربایجان با فیلم ایلگار نجف با عنوان «باغ انار»، بلژیک با فیلم میشل روسکام با عنوان «مسابقه رانندگی و زندانی سابقه‌دار»، بوسنی و هرزگوین با فیلم «مردان گریه نمی‌کنند: که در جشنواره فیلم کارلووی واری برنده جایزه ویژه هیات داوری شد ساخته آلنا درلجولیک و کرواسی با فیلم «به بشقاب من زل نزن» ساخته هانا جوشیک از دیگر فیلم‌های حاضر در رقابت امسال هستند.

برزیل با فیلم «بینگو: پادشاه صبح‌ها» ساخته دانیل رزنده، کلمبیا با «مردان گناهکار» ساخته ایوان گائونا، جمهوری چک با فیلم «مادر یخی» ساخته بودان سلاما،‌جمهوری دومینیکن با فیلم «دارکوب‌ها» ساخته خوزه ماریا کابرال، مصر با فیلم «شیخ جاکسون» ساخته عمار سلاما به زبان عربی، استونی با فیلم «نوامبر» ساخته راینر سارنت، فنلاند با فیلم «تام از فنلاند» ساخته دام کاروکوسکی، گرجستان با فیلم «مادر ترسان» ساخته آنا اوروشادزه نیز دیگر نمایندگان معرفی شده برای رقابت سال ۲۰۱۸ اسکار خارجی زبان هستند.

دانمارک ۲۰سپتامبر نماینده‌اش را از فهرست نهایی شامل سه فیلم انتخاب می‌کند که شامل «تو ناپدید می‌شوی» ساخته پیتر شونا فوگ، «کلمه خدا» ساخته هنریک روبن و «سرزمین تاریک» ساخته فنار احمد است.

در مجموع می توان گفت سه پرچم‌دار رقابت‌های امسال «پایان خوش» از اتریش، «محو شدگی» از آلمان و «میدان» از سوئد هستند.

در عین حال نباید «فرمان الهی» از سوییس، «باد تاریک» از عراق، «درباره روح و جسم» از مجارستان، «مسابقه رانندگی و زندانی سابقه‌دار» از بلژیک، «راننده تاکسی» از کره جنوبی و «تلما» از نروژ را دست کم گرفت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها