صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : از فریادهای عجیب ابراهیم حاتمی کیا تا سیمرغ های دوگانه! / گزارش کامل مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

از فریادهای عجیب ابراهیم حاتمی کیا تا سیمرغ های دوگانه! / گزارش کامل مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

346877245500415235

 

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با آرایی بی سابقه و مصلحت اندیشانه از سوی هیات داوری به پایان رسید. در دو رشته مهم بهترین فیلمنامه و کارگردانی دو سیمرغ اهدا شد و دو بازیگر جایزه‌های خود را برای دو فیلم گرفتند. همه این‌ها البته جلوی اعتراض‌ها را نگرفت. پیمان معادی گفت خداحافظ، هومن سیدی طعنه زد و ابراهیم حاتمی‌کیا فریاد کشید. گزارش حاشیه و متن اختتامیه جشنواره را بخوانید.

به گزارش مووی مگ به نقل از آی سینما، تعداد جایزه‌های مشترک به حدی بود که معرفی موفق‌ترین فیلم دشوار است. اما «تنگه ابوقریب» با دریافت پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم را می‌توان تحسین شده‌ترین فیلم جشنواره از نظر داوران دانست. «مغزهای کوچک زنگ زده» چهار جایزه از جمله فیلم منتخب تماشاگران را گرفت و سه فیلم «به وقت شام»، «سرو زیر آب» و «عرق سرد» هرکدام سه جایزه گرفتند.

پس از پخش سرود ملی و معرفی رضا رشیدپور به عنوان مجری، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره به روی صحنه آمد و از حضار خواست به احترام مدافعین حرم بایستند و آنها را تشویق کنند.

پس از حرف‌های دبیر جشنواره، عباس صالحی وزیر ارشاد روی صحنه آمد و گفت: خیر مقدم به جناب آقای جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) می‌گویم. از رییس جمهور سپاسگذارم که پیامی را تدوین و بنده را مامور به قرائت آن کردند.

صالحی هم اکنون درحال قرائت نامه حسن روحانی است.

بعد از حرف‌های وزیر ارشاد، رضا رشیدپور با اعلام نام فیلم‌ها از حضار خواست که برای فیلم‌های برگزیده تماشاگران کف بزنند که صدای تشویق «مغزهای کوچک زنگ زده» از همه بیشتر بود!

رشیدپور در ادامه با اشاره به پیام رییس جمهور که در این مراسم خوانده شد، گفت که بهتر است رییس جمهور با هنرمندان و سینماگران بیشتر دیدار کنند و رابطه «دوری و دوستی» با هنرمندان را ادامه ندهد.

محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی در ادامه این مراسم به روی سن آمد و در حال سخنرانی است.

حیدریان: سیاه‌نمایی نداشتیم!
رییس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فجر: با رقم رشد ۳۰۰ درصدی تماشاگران سینما، همچنان باید مردم بیشتری به سینما بروند. حدود ۳۰ کشور در حال تولید صنعت سینما هستند و ما جایگاه مطلوبی در میان آنها داریم. ما باید با سینما در منطقه خلق فرصت کنیم تا آسیپ پذیری ما در زمینه.های امنیتی و اجتماعی به حداقل برسد. آثار عرضه شده در جشنواره نشان این است که سینمای ما زنده است. فیلم‌های اجتماعی ضمن نقد جامعه این دوره از سیاه نمایی مرسوم فاصله گرفتند و امید آفرینی کردند.

– جشنواره فیلم مستقل برای فیلم اولی‌ها
حیدریان در ادامه سخنرانی در اختتامیه: فیلم اولی‌های این دوره حرفه‌ای ظاهر شدند و باعث شدند توقع از آنها بالا برود و به همین دلیل به این فکر افتادیم که برای سال آینده جشنواره مستقل برای فیلم اولی‌ها برگزار کنیم. کلید پیشرفت این کشور تا حد زیادی در دستان شما سینماگران است.

– مردم را تشویق کنید
رضا رشیدپور: من در طول ده روز در سینماهای مردمی رفتم و انصافا تمامی این رونق ها را مردم به سینما دادند. فردی را دیدم که از سیستان آمده بود تا با بازیگر محبوب خود عکس بگیرد و به همین دلیل می‌خواهم درخواست کنم که چند ثانیه به احترام مردم دست بزنیم.

– ناگهان پژمان جمشیدی
در ادامه مراسم اختتامیه تصویری از پژمان جمشیدی روی مانیتور پخش شد و حضار او را تشویق کردند. رشیدپور گفت: پژمان جان، زخم زبان‌های بسیاری شنیدی تا کاندیدای بازیگری جشنواره بشوی! رشیدپور همچنین از جمشید مشایخی به دلیل ارسال ویدیو از روی تخت بیمارستان تشکر کرد و گفت: عالیجناب مشایخی، سینما هم شما را فراموش نکرده است.

اولین سیمرغ جشنواره فرود آمد
اهدای سیمرغ های بلورین آغاز شد و رسول صدرعاملی به عنوان اولین داور به روی سن اختتامیه جشنواره فجر آمد.- صدرعاملی سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه را اهدا کرد به:«حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارگ.

– «چهارراه استانبول» سیمرغ گرفت
بهرام بدخشانی برای اهدای سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه بصری به روی صحنه اختتامیه جشنواره فجر آمد. سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری اهدا شد به: فرید ناصر فصیحی برای «چهارراه استانبول».

ناصر فصیحی: از آقای مصطفی کیایی که امروز تولدشان است، تشکر می‌کنم و فکر می کنم این جایزه از امروز کارم را سخت‌تر می‌کند.

– «تنگه ابوقریب» جایزه اولش را برد
حسن خجسته برای اهدای سیمرغ بلوربن بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به روی صحنه آمد. سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی اهدا شد به: محسن روزبهانی برای «تنگه ابوقریب».

فرزند محسن روزبهانی به نیابت از او این جایزه را دریافت کرد.

– دومین جایزه «تنگه ابوقریب»
خسرو دهقان برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به روی صحنه آمد. سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی اهدا شد به: سعید ملکان برای «تنگه ابوقریب».

– سعید ملکان پس از دریافت سیمرغ بهترین چهره پردازی:از تمامی بازیگران فیلم تشکر می‌کنم که این گریم سنگین را تحمل کردند از جمله جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی و… این جایزه را به اجرا کنندگان گریم این فیلم اهدا می کنم.

– جایزه طراحی صحنه برای «سرو زیر آب»
فرشته طائرپور برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه روی صحنه اختتامیه جشنواره فجر آمد. سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه اهدا شد به:عباس بلوندی برای «سرو زیر آب».

– عباس بلوندی پس از دریافت جایزه: این سیمرغ را به تمامی بچه‌های «سرو زیر آب» و همکارانم در انجمن طراحی صحنه تقدیم می‌کنم.

– فیلم پیمان معادی اولین جایزه را گرفت
کمال تبریزی برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به روی صحنه آمد. سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس اهدا شد به: سارا خالدی زاده برای «بمب؛ یک عاشقانه»

– سارا خالدی زاده پس از دریافت جایزه بهترین طراحی لباس: از گروه «بمب» ممنونم از جمله آقایان معادی و کلاری. این جایزه به همه آنها تعلق دارد و از آقای شاه ابراهیمی عزیز تشکر می‌کنم.

– سیمرغ مشترک برای فیلم‌های حاتمی‌کیا و سیدی
محمدرضا فروتن برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به روی صحنه آمد. سیمرغ بلورین بهترین صداگذار اهدا شد به: علیرضا علویان برای «به وقت شام» و «مغزهای کوچک زنگ زده».

علویان قبل از حضور بر روی صحنه ابراهیم حاتمی کیا را در آغوش گرفت. او پس از دریافت جایزه گفت: از ابراهیم حاتمی کیا و هومن سیدی به خاطر اعتمادشان تشکر می‌کنم. از سهیل بیرقی و مصطفی کیایی هم به خاطر اعتمادشان به من برای سپردن کارهایشان به من تشکر می‌کنم.

– جایزه سوم «تنگه ابوقریب»
در ادامه همه داوران روی صحنه قرار گرفتند و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری اهدا شد به: رشید دانشمند برای «تنگه ابوقریب».

– دومین جایزه «به وقت شام»
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن اهدا شد به:کارن همایونفر برای «به وقت شام».

– کارن همایونفر پس از دریافت جایزه: هربار با آقای حاتمی کیا کار می‌کنم می‌فهمم که آهنگسازم. این جایزه بیشتر برای آقای حاتمی کیا و کسانی است که جان‌شان را می‌دهند تا ما در اینجا چنین جشن باشکوهی برگزار کنیم.

– «عرق سرد» و اولین سیمرغ
سیمرغ بلورین بهترین تدوین اهدا شد به:بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای «عرق سرد».

– بهرام دهقانی پس از دریافت جایزه بهترین تدوین: اول امیدوارم خسرو دهقان [برادرش] به من رای نداده باشد که پارتی بازی نشده باشد. از سهیل بیرقی که با سختی زیاد آن را به نمایش در جشنواره رساند تشکر می‌کنم و امیدوارم که کمتر اذیتش کنند. از باران کوثری تشکر می‌کنم که اگر او نبود تدوین این فیلم به این خوبی در نمی‌آمد.

– جایزه فیلمبرداری اهدا شد
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری اهدا شد به: علیرضا زرین دست برای «سرو زیر آب».

– علیرضا زرین دست پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری:از آقای حامد حسینی تهیه کننده سرو زیر آب تشکر می‌کنم و از آقای باشه آهنگر ممنونم که این فیلم را ساختند و من را صدا کردند برای فیلمبرداری.

– هومن سیدی و اولین سیمرغ
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه اهدا شد به: هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده».

– هومن سیدی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه: اول این‌ که اصلا نمی‌دانستم چنین جایزه‌ای وجود دارد. می‌خواهم یک جمله کلیشه‌ای بگویم اما واقعا من این جایزه را از شما مردم دارم.

– برنده سیمرغ فیلم اول مشخص شد
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول اهدا شد به: رضا مقصودی برای «خجالت نکش».

– رضا مقصودی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم اول: من هم مثل هومن نمی‌دانستم چنین جایزه‌ای وجود داشت. از احمد مهرانفر برای قبول این نقش که به سختی قبول کرد تشکر می‌کنم.

– در ادامه مراسم اختتامیه، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره با حضور روی صحنه از خانواده شهید معز غلامی و نور الحلی خبرنگاری که در میان نیروهای داعش حضور داشت تقدیر کرد. نور الحلی که در مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» حضور دارد، جایزه را از مادر شهید معز غلامی دریافت کرد.

– سالار عقیلی در حال اجرای قطعاتی برای حاضران در مراسم اختتامیه است.

– در ادامه مراسم اختتامیه رضا رشیدپور اعلام کرد که ممکن است در ادامه دو سیمرغ در یک رشته به دلیل وجود فیلم‌های خوب اهدا شود. سال گذشته اهدای دو سیمرغ بلورین به لیلا حاتمی و مریلا زارعی حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آورد.

– سحر دولتشاهی و سیمرغ نقش مکمل زن
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن اهدا شد به: سحر دولتشاهی برای فیلم‌های «عرق سرد» و «چهارراه استانبول»

– سحر دولتشاهی پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن: از هیات داوران و مصطفی کیایی که برای سومین بار، به من اعتماد کردند تشکر می‌کنم. آقای بیرقی  ۵ بازیگر این فیلم نامزد شدند، عجب کارگردانی! امیدوارم جشنواره فجر جشن خانواده سینما باشد و کمتر دلخوری به وجود بیاید.

– سرانجام جمشید هاشم‌پور
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اهدا شد به:جمشید هاشم پور برای فیلم «دارکوب». دختر جمشید هاشم پور به جای او این جایزه را دریافت کرد.

– پیش‌بینی‌ها درباره سیمرغ نقش اول زن درست بود!
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن اهدا شد به: سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب»

– سارا بهرامی پس از سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن:این سیمرغ خیلی برام ارزشمند است. از بهروز شعیبی ممنونم که این نقش را به من داد. ممنونم از همه دوستانی که حمایتم کردند. از آزیتا ایرایی متشکرم به خاطر شاه نقشی که برای من نوشتند. از حیایی به خاطر اینکه پارتنر خوبی است تشکر می‌کنم. آقای حیایی درست می‌گفتید هر کس نردبان خودش را دارد. سیمرغم را به خانواده و بهترین‌های زندگی‌ام تقدیم می‌کنم.

– امین حیایی دیپلم افتخار گرفت و حرف نزد
در رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد ابتدا دیپلم افتخار اهدا شد به: امین حیایی برای «شعله‌ور». حیایی پس از دریافت دیپلم افتخار پشت میکروفون قرار نگرفت و صحبتی نکرد!

– امیر جدیدی سیمرغ برد
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد اهدا شد به:امیر جدیدی برای بازی در «عرق سرد» و «تنگه ابوقریب».

– امیر جدیدی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: از صمیم قلبم خوشحالم. از عوامل جفت فیلم‌ها از جمله بیرقی و توکلی و ملکان تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم این راه را به خوبی ادامه دهم.

– فیلمنامه دو سیمرغی شد!
در رشته بهترین فیلمنامه دو سیمرغ بلورین اهدا می‌شود.اولین سیمرغ  اهدا شد به:«کامیون» نوشته کامبوزیا پرتوی.
پرتوی بعد از دریافت جایزه گفت: من قبل مراسم گفتم بعد جشنواره به داوران شام می‌دهم اما حالا حرفم را پس می‌گیرم چون بازی سعید آقاخانی را نادیده گرفتند. از سعید آقاخانی می‌خواهم به روی سن بیاید. در ادامه پرتوی سیمرغ بلورین خود را به سعید آقاخانی تقدیم کرد.

– هومن سیدی آن یکی سیمرغ فیلمنامه را گرفت
دومین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اهدا شد به :هومن سیدی برای «مغزهای کوجک زنگ زده». سیدی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه گفت: من کم کم فکر می‌کردم جشنواره را اشتباه آمدم. ممنونم از فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده.

– جایزه ویژه به بمب
جایزه ویژه هیات داوران اهدا شد به:«بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی

– پیمان معادی پس از دریافت جایزه ویژه هیات داوران:از داوران و احسان رسول‌اف تشکر می‌کنم و خداحافظ.

– مضحکه دو سیمرغی به رشته بهترین کارگردان هم رسید!
اولین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اهدا شد به:ابراهیم حاتمی کیا برای «به وقت شام». دومین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اهدا شد به:بهرام توکلی برای «تنگه ابوقریب»

– اعتراض شدید ابراهیم حاتمی کیا به تلویزیون و رشیدپور
حاتمی‌کیا بعد از دریافت جایزه:من فیلمساز وابسته‌ام. من فیلمساز این نظام‌ام. من ۳۰ سال به روی این سن آمدم. من افتخار می‌کنم که فیلمی در مورد مدافعان حرم ساختم و افتخار می‌کنم برای ساختن این فیلم از قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.من افتخار می‌کنم که درکنار سپاه رشد کردم.آقای رشیدپور با حرف‌هایی که در مورد سازمان اوج زدند، واژه‌های عجیبی را می‌سازند. من به تلویزیون اعتراض می‌کنم. وقتی تلویزیون می‌خواهد فیلم‌هایم را پخش کند، سی چهل بار زنگ می‌زنند اما در تلویزیون اینگونه با «به وقت شام» رفتار می‌کنند.من از مسئولین شبکه سه و شبکه دو اعتراضم را به خدا می‌برم که اشخاصی را دعوت می‌کند از جمله همین آقای رشیدپور که وقتی به تلویزیون می‌آیند، تبدیل به اپوزیسیون می‌شوند . اُف بر کسی که می‌گوید فیلم «به وقت شام» کمدی است!

– واکنش رشیدپور به حرف‌های حاتمی کیا
پس از فریادهای حاتمی کیا، رضا رشیدپور از انتقادات صریح حاتمی کیا تشکر کرد و گفت او را چندین بار برای حضور در برنامه «هفت» دعوت کرد اما او نیامد!

– برنده جایزه نگاه ملی
اسحاق جهانگیری برای اهدای جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به روی صحنه آمد. این جایزه در حضور جهانگیری، صالحی و حیدریان اهدا شد به: «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی حامد حسینی.

– ابوقریب مهم ترین جایزه را برد
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا شد به:«تنگه ابوقریب» به تهیه کنندگی سعید ملکان.

– سعید ملکان پس از اینکه عوامل فیلم «تنگه ابوقریب» را به روی صحنه دعوت کرد، گفت: حالا که فضا تلخ شد می‌خواهم یک خاطره شیرین بگویم، لحظه ای که در جشنواره امسال تجربه کردم و در ۲۳ سال گذشته تجربه‌اش را نداشتم؛ زمانی که تماشاچی‌ها برای شهدای گردان عمار دست می‌زدند.

– مغزهای کوچک زنگ زده فیلم تماشاگران شد
سیمرغ بلورین  فیلم منتخب تماشاگران اهدا شد به:«مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه کنندگی سعید سعدی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها