صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : دکتر ژیواگو ( Doctor Zhivago )

دکتر ژیواگو ( Doctor Zhivago )

دکتر ژیواگو -Doctor Zhivago

 

داستان فیلم :

این فیلم درباره پزشکی شاعر به نام یوری ژیواگو است و داستان عشق جاودانه اش به لارا را در روسیه روایت می کند اما…

کارگردان:                        

دیوین لین (David Lean) : یکی از کارگردانان برجسته بریتانیا که لقب ” سِر ” را هم دریافت کرده است. لین بیشتر را به سبب ایجاد صحنه های حماسی باشکوه در فیلمهایش به خاطر می آورند . از جمله فیلمهای شناخته شده لین که طرفداران فراوانی هم دارد می توان به « لورنس عربستان » ، « پل رودخانه کوای » و « دکتر ژیواگو » اشاره کرد.

دیوید لین در سال 1991 به علت ابتلا به سرطان درگذشت.

منبع : ویکیپدیا

Doctor Zhivago - دکتر ژیواگو


بازیگران :

عمر شریف (Omar Sharif) :عمر شریف در شهر اسکندریه، مصر به دنیا آمد. وی از خانواده‌ای متعلق به کلیسای کاتولیک یونانی بود که اصالتاً فلسطینی-سوری-لبنانی بودند. پدر وی «یوسف شهلوب» زادهٔ لبنان بود.

زمانی که در کالج ویکتوریا، اسکندریه تحصیل می‌کرد با یوسف شاهین و ادوارد سعید هم‌شاگردی بود. پس از این که در رشتهٔ ریاضی و فیزیک از دانشگاه قاهره فارغ‌التحصیل شد به مدت ۵ سال در شغل پدر که تجارت چوب بود مشغول به کار شد و پس از آن برای آموختن بازیگری وارد آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن شد. شریف به زبانهای انگلیسی، عربی، یونانی، ایتالیایی، اسپانیایی، و فرانسه تسلط داشت و در فیلمها اغلب نقش یک خارجی را بازی می‌کرد.

وی پس از ورود به سینمای مصر با یکی از ستارگان وقت سینمای مصر به نام فاتن حمامه آشنا شد و رفته رفته عاشق وی شد. به طوری که برای ازدواج با فاتن حمامه که یک مسلمان بود، به اسلام گروید و نامش را به عمر الشریف تغییر داد. حاصل ازدواج فاتن حمامه و عمر شریف پسری است به نام طارق شریف که در سال ۱۹۵۷ به دنیا آمد. زندگی مشترک عمر شریف و فاتن حمامه، ۲۰ سال ادامه داشت تا سرانجام در سال ۱۹۷۴، از یکدیگر جدا شدند. عمر شریف پس از جدایی از فاتن حمامه دیگر هیچگاه ازدواج نکرد. نوه ی او عمر شریف پسر هم، مثل پدربزرگ و مادربزرگش به بازیگری روی آورده است.

وی در سال ۱۹۶۳ برای بازی در فیلم لورنس عربستان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

عمر شریف همچنین در سال ۱۹۶۵ برای بازی در فیلم دکتر ژیواگو برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین نقش اول مرد شد. وی در فیلم سیزدهمین سلحشور و سریال جزیره اسرارآمیز نیز ایفای نقش کرده‌است.

وی همچنین برنده «جایزه سزار بهترین بازیگر نقش اول مرد» در سال ۲۰۰۴ و «نشان سرگئی آیزنشتاین» در نوامبر ۲۰۰۵ شد

در مهٔ ۲۰۱۵ طارق فرزند عمر شریف طی گفتگویی با روزنامهٔ اسپانیایی ال موندو اعلام کرد که پدرش به بیماری آلزایمر مبتلا شده ولی پیشرفت بیماری هنوز مشخص نیست. عمر شریف بر اثر حمله قلبی در تاریخ ۱۰ ژوئیهٔ ۲۰۱۵ در سن ۸۳سالگی در بیمارستانی در قاهره درگذشت.

منبع : ویکیپدیا

 Doctor Zhivago - دکتر ژیواگو

جولی کریستی (Julie Christie) : هنرپیشه بریتانیایی است که کسب جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب، جایزه بفتا و جایزه انجمن بازیگران فیلم را در کارنامه خود دارد.

 جولی کریستی به طور جدی با فیلم بانوی خوشگذران (۱۹۶۲) و سپس در بیلی چاخان (۱۹۶۳) بر پرده سینما ظاهر شد. سال ۱۹۶۵ برای او آغاز موفقیت بود؛ در این سال او در فیلم عزیز بازی کرد و سپس توسط جان فورد که پیشتر در کسیدی جوان از کریستی بازی گرفته بود، به دیوید لین معرفی شد. وی نقش لارا در فیلم دکتر ژیواگو را چندین بار رد کرد تا سرانجام این رل را پذیرفت و ایفا کرد. بازی درخشان او در دکتر ژیواگو بسیار مورد توجه و تحسین قرار گرفت.

 او در دهه شصت و هفتاد میلادی جزو ستارگان محبوب و قدرتمند هالیوود بود. فارنهایت ۴۵۱، پتولیا، واسطه، مک‌کیب و خانم میلر، حالا نگاه نکن و شامپو از دیگر فیلم‌های مطرح او می‌باشد.

انتخاب و شخصیت پردازی او در قالب نقش بثشیبا در فیلم دور از اجتماع خشمگین و همچنان خود فیلم در زمان نمایش نخست آن مورد انتقاد منتقدین قرار گرفت. بعضی از منتقدین عقیده داشتند ونسا ردگریو انتخاب بهتری برای ایفای این نقش بود.

در فیلم دکتر نو، اولین فیلم از سری فیلم‌های جیمز باند، برای ایفای Bond girl در ابتدا جولی کریستی در نظر گرفته شده بود اما در نهایت اورسولا آندرس انتخاب شد.

جولی کریستی بازیگری گزیده‌کار بوده است و در اوج شهرت نقش‌های بسیاری را در فیلم‌های خیلی معروف به دلایل مختلف رد کرد در حالی که اغلب بازیگران این فیلم‌ها برنده یا نامزد کسب جایزه اسکار شدند؛ از جمله کلکسیونر (به سامانتا ایگار رسید)، دانه‌های شن (به کندیس برگن رسید)، دو تا برای جاده (به آدری هپبورن رسید)، بچه رزماری (به میا فارو رسید)، مگر آن‌ها اسب‌ها را خلاص نمی‌کنند؟ (به جین فوندا رسید)، یک‌هزار روز از آن (به ژنویو بوژو رسید)، نیکلاس و الکساندرا (به جنت سوزمن رسید)، محله چینی‌ها (به فی داناوی رسید)، گتسبی بزرگ (به میا فارو رسید)، ماراتن من (به مارثه کلر رسید)، جولیا (به ونسا ردگریو رسید)، قارون یونانی (نقش ژاکلین کندی که سرانجام توسط ژاکلین بیسه ایفا شد)، آگاتا (به ونسا ردگریو رسید)، ژیگول آمریکایی (به لورن هوتن رسید)، سرخ‌ها (به دایان کیتون رسید)، رأی نهائی (به شارلوت رمپلینگ رسید)، بانی و کلاید، بخار (ساخته جوزف لوزی)، دختر رایان (ساخته دیوید لین)، مادام کاملیا، و…

منبع : ویکیپدیا

 

 Doctor Zhivago - دکتر ژیواگو

نکاتی که احتمالا درباره « دکتر ژیواگو» نمی دانید :

فیلم تا سال 1994 در روسیه اجازه نمایش نداشت.

تا سال 2010 دکتر ژیواگو با احتساب تورم، هشتمین فیلم سودآور تاریخ سینما بود.

بازیگری که نقش جوانی یوری ژیواگو را در مراسم تشییع جنازه مادرش بازی می کرد، پسر عمر شریف است.

پس از « بر باد رفته » ، « دکتر ژیواگو » دومین فیلم پر سود کمپانی MGM در طول تاریخ فعالیتش بود.

عمر شریف از دیوید لین درخواست کرده بود که نقش پاول آنتیپوف ( پاشا ) را به او بدهد اما بجای آن، لین نقش اصلی را برای او در نظر گرفت.

زمانی که از رابرت بولد ( نویسنده فیلم ) سوال شد که آیا سارا مایلز برای بازی در نقش لارا مناسب است او گفت : « نه! اون مثل بدکاره های شمال آمریکاست! » اما بعدها با او ازدواج کرد!

ابتدا قرار بود فیلم در کشور شوروی فیلمبرداری شود اما دولت با آن مخالفت کرد.

موسیقی متن فیلم تا اولین زمان اکران بیش 600 هزار نسخه فروخته بود.

اولین انتخاب دیوید لین برای بازی در نقش اصلی فیلم پیتر اوتول بود. اما اوتول به دلیل سابقه همکاری طاقت فرسا با لین در ساخت فیلم « لارنس عربستان » از بازی در این فیلم انصراف داد.

Doctor Zhivago - دکتر ژیواگو

تهیه کننده، کارلو پانتی،  زمانی که امتیاز رمان را برای ساخت فیلم سینمایی خرید، اعلام کرد که دوست دارد همسرش سوفیا لورن در نقش لارا بازی نماید. اما دیوید لین با این تصمیم مخالفت کرد و گفت که لورن برای بازی در نقش لارا زیادی قد بلند است!

دیوید لین ابتدا قصد داشت از آدری هپبورن در نقش تانیا استفاده کند اما تحت تاثیر تست بازیگری جرالدین چاپلین قرار گرفت و تصمیم گرفت از او استفاده نماید.

جین فوندا از به دلیل اینکه نمی خواست 9 ماه در اسپانیا زندگی کند، از بازی در نقش لارا انصراف داد اما چند هفته بعد پشیمان شد و از طریق مدیر برنامه هایش برای حضور در فیلم اعلام آمادگی کرد اما نقش به جولی کریستی رسیده بود. فوندا بعدها گفت که بیش از هر نقشی که رد کرده، نپذیرفتن نقش لارا او را پشیمان کرده.

بودجه فیلم که ابتدا 5 میلیون دلار پیش بینی می شد، به 15 میلیون دلار رسید!

عمر شریف در سکانس های حضور پسرش تارک شریف در فیلم، خودش او را هدایت کرد تا به شخصیت او نزدیک تر شود.

رمان 592 صفحه است اما فیلمنامه « دکتر ژیواگو » که منتشر شده بود، تنها 224 صفحه بود.

« دکتر ژیواگو » نخستین فیلم انگلیسی زبان جرالدین چاپلین است.

رابرت بولت ( فیلمنامه نویس ) آلبرت فینی را برای بازی در نقش پاشا پیشنهاد کرده بود و حتی به او نامه ای برای متقاعد کردنش برای بازی در فیلم ارسال کرده بود. اما دیوید لین از پذیرش فینی خودداری کرد چراکه او قبلاً پیشنهاد بازی در « لارنس عربستان » را رد کرده بود!

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

دکتر ژیواگو (Doctor Zhivago) Doctor Zhivago - دکتر ژیواگو

کارگردان : دیوید لین

نویسنده : رابرت بولت

بازیگران :

عمر شریف / ژیواگو

جولی کریستی / لارا

جرالدین چاپلین / تانیا

زمان : 193 دقیقه

محصول : 1965

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین فیلمنامه ، بهترین فیلمبرداری رنگی، بهترین کارگردانی هنری، بهترین طراحی لباس و بهترین موسیقی.

نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای تام کورتنای ، بهترین کارگردانی، بهترین صدابرداری، بهترین ادیت و بهترین فیلم سال.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها