صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : بررسی فیلم تا تاریکی صبر کن (Wait Until Dark) با بازی آدری هپبورن

بررسی فیلم تا تاریکی صبر کن (Wait Until Dark) با بازی آدری هپبورن

فیلم تا تاریکی صبر کن (Wait Until Dark) با بازی آدری هپبورن

داستان فیلم:

یک زن نابینا در آپارتمانش مورد حمله سه شخص قرار می گیرند که…

کارگردان:

ترنس یانگ (Terence Young): ترنس یانگ فیلمساز چینی الاصل متولد سال ۱۹۱۵ در شانگهای، چین و فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج، کار هنری را از ۱۹۳۶ آغاز کرد. بدین ترتیب که او ابتدا در کمپانی «آرتور رانگ» به عنوان دستیار مونتور و سپس در مقام مونتور به فعالیت پرداخت. پس از مدتی به فیلم‌نامه‌نویسی مشغول شده و بعداً نیز مدتی به عنوان دستیار کارگردان با فیلمسازان دیگر همکاری نمود تا اینکه تجارب کافی را برای کارگردانی بدست آورده و در سال ۱۹۴۴ اولین فیلمش را با همکاری «برایان دزموند هرست» ساخت. ترنس یانگ چهار سال بعد یعنی در ۱۹۴۸ در آمریکا اولین فیلم بلند و مستقل خود را بنام «تالار آینه‌ها» به‌وجود آورد و موفقیه خود را به عنوان فیلمساز تثبیت نمود. او کارش را دنبال کرد تا اینکه در ۱۹۶۶ بنا به درخواست سازمان ملل، فیلم «گل شیطان» را در ایران کارگردانی کرد و یک سال بعد اولین فیلم هالیوودی خود را به وجود آورد.

وی سرانجام در سال ۱۹۹۴ در شهر کن، فرانسه درگذشت

فیلم تا تاریکی صبر کن (Wait Until Dark) با بازی آدری هپبورن

بازیگران:

آدری هپبورن (Audrey Hepburn): ستاره دوست داشتنی سینمای کلاسیک که تماشای لبخند و نگاه زیبایش، هرگز تماشاگران را خسته نمی کرد. هیپبورن به خاطر شکل و شمایل اش ( بسیار باریک اندام ، چشمان زیبا و لبخندهای دلنشین ) همواره به عنوان بازیگر نقشهای دختران جوان و عاشق پیشه به بازی گرفته می شد، حتی زمانی که در فیلم صبحانه در تیفانی ، از آن شکل و شمایل همیشگی کمی فاصله گرفت ، باز هم همه او را مهربان ترین دختری امروزی ( در آن زمان ) نام گذاری کردند! هیپبورن در دوران بازیگری خود توانست 4 بار کاندید دریافت اسکار بهترین بازیگر زن برای فیلمهای تنها در تاریکی ، داستان راهبه ، سابرینا و صبحانه د ر تیفانی شود و تنها یکبار آن هم برای فیلم تعطیلات رومی توانست اسکار بهترین بازیگری را دریاف کند. هیپبورن در سال 1993 در سن 64 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

نکاتی که احتمالاً درباره فیلم تا تاریکی صبر کن (Wait Until Dark) نمی‌دانید:

در آن مقطع از آلن آرکین پرسیده بودند که آیا از این که برای دومین فیلمش نامزد اسکار شود غافلگیر خواهد شد یا نه، وی پاسخ داد:«شما به خاطر بد رفتاری با آدری هپبورن نامزد نمی شوید!»

در دوران جنگ جهانی دوم، آدری هپبورن که 16 ساله بود در بیمارستانی در هلند به عنوان پرستار خدمت می کرد و از سربازان بسیاری مراقبت کرد. یکی از این سربازان ترنس یانگ بود که 20 سال بعد فیلم «تا تاریکی صبر کن» را کارگردانی کرد و از آدری هپبورن به عنوان بازیگر نقش اصلی استفاده کرد.

تهیه کنندگان به سختی بازیگری را یافتند که بتواند در نقش منفی فیلم حاضر شود به این دلیل که هیچ بازیگری پیدا نمی شد که بخواهد آدری هپبورن محبوب را به وحشت بیندازد و در مقابل او تصویری شرورانه از خود ترسیم کند! آرکین بعدها گفت که به دست آوردن این نقش برای او بسیار ساده بوده چراکه هیچکس تمایلی به گرفتنش نداشت!

در لیست عوامل انتهایی فیلم اشاره ایی به طراحی لباس نشده است زیرا آدری هپبورن شخصاً لباس هایی را که در طول فیلم می پوشید از فروشگاه های پاریس تهیه می کرد!

تهیه کننده فیلم، مل فرر بود که همسر آدری هپبورن محسوب می شد و در آن مقطع زندگی مشترک آن ها به بحران رسیده بود. گفته می شود که تهیه این فیلم آخرین تلاش برای نجات زندگی مشترک آن ها بود که به سرانجام نرسید و آن ها یک سال بعد از هم جدا شدند.

فیلم تا تاریکی صبر کن (Wait Until Dark) با بازی آدری هپبورن

«Wait Until Dark» تنها تجربه بازیگری آدری هپبورن در یک فیلم ترسناک است.

آدری هپبورن پس از بازی در فیلم «تا تاریکی صبر کن» تصمیم گرفت برای مدتی از دنیای بازیگری خداحافظی کند تا وقت بیشتری برای رسیدگی به امور فرزندانش داشته باشد.

علی رغم اینکه هپبورن بالاترین دستمزد را در میان بازیگران دریافت کرده بود، اما او تا 21 دقیقه پس از آغاز فیلم در صحنه حضور ندارد.

در سال 1998 نسخه تئاتری از «تا تاریکی صبر کن» ساخته شد که 97 اجرای صحنه ای را هم تجربه کرد. بازیگران این نمایش ماریسا تومی، کویینتین تارانتینو و استفن لانگ بودند.

به مانند همیشه، هنگام دادن پیشنهاد بازی در نقش اصلی فیلم به آدری هپبورن، تهیه کنندگان جولی اندرز را هم به عنوان یک گزینه در نظر داشتند!

گفته شده که شان کانری یکی دیگر از گزینه های بازی در نقش هری روت بوده است.

 

 

نازنین آفاق

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها