از همان سال 61 که جشنواره فیلم فجر شروع شد و فرصتی برای گردهمایی هنرمندان و اهالی سینما فراهم شد تا فیلمها در معرض دیدگان و داوریها قرار گیرند، حرف و حدیثها و حاشیههای تلخ و شیرین هم در کنارش شکل گرفت.
به گزارش مووی مگ به نقل از برترین ها، یک بار داوری، یک بار انتخاب آثار و خیلی چیزهای دیگر که در سالهای مختلف تکرار هم شده است، حالا در آستانه جشنواره سیوهفتم فیلم فجر که برخی مدعیاند با یکی از محافظهکارترین دورههای جشنواره فیلم فجر روبهرو هستیم و با توجه به اسامی هفت نفر از داوران جشنواره فیلم فجر مروری داریم بر حواشیای که در دورههای مختلف جشنواره از بطن همه حرف و حدیثهای داوری و حتی جدلهای رسانهای شکل گرفته است.
برای مشاهده بخش اول این مطلب اینجا کلیک نمائید.
بیست و یکمین دوره
«گلاب آدینه» دومین زنی است که بهعنوان یکی از اعضای هیات داوران انتخاب شد. هیات داوران این بار جایزه بهترین بازیگر مرد را به «حبیب رضایی» برای بازی در فیلم «اینجا چراغی روشن است» میدهند که البته به قول منتقدان جایزه را به نقش دادند، نه به هنرپیشه و همین باعث اعتراضهای زیادی به این انتخاب شد.
بیستوچهارمین دوره
در این دوره از جشنواره، حاتمیکیا با فیلم «به نام پدر» میآید، فیلمی که خیلیها معتقدند، تکرار کارهای اوست اما باز هم جایزه میگیرد و همین جایزه گرفتن واکنش منفی منتقدان سینما را در پی دارد. اما در سیمرغهای بهترین بازیگر نقش دوم مرد هم اعتراضهایی صورت گرفت. «بیژن امکانیان» برای فیلم «تقاطع» و «حسن پورشیرازی» برای فیلم «به آهستگی» با توجه به بازیهای خوبی که داشتند میتوانستند جایزه بگیرند اما جایزه به حمید لولایی برای فیلم «چند میگری گریه کنی» تعلق گرفت.
بیستوهفتمین دوره
حاشیه پررنگ جشنواره بیستوهفتم، اعتراض علی وزیریان بود، کارگردان فیلم سینمایی «یک وجب از آسمان» با اشاره به ویژگیهای معنایی و ساختاری فیلمش، قرار گرفتن آن را در بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر از طرف هیات انتخاب مغرضانه توصیف کرد.
بیستوهشتمین دوره
سه فیلم «هیچ»، «آتشکار» و «زمهریر» به دلایل برخی مشکلات نظارتی فرصت نمایش نداشتند ولی با نامه شمقدری این سه فیلم به جشنواره فیلم فجر راه یافتند. از بین این سه فیلم، «زمهریر» با حواشی بسیاری در خود جشنواره مواجه شد و دیگر هیچگاه فرصت اکران را نیافت. فیلم سینمایی «آتشکار» هم چند سال بعد به صورت محدود اکران شد.
سیودومین دوره
«عصبانی نیستم» فیلم حاشیهساز سیودومین جشنواره فیلم فجر بود، اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ اعلام شد، این فیلم هم چند سهم ازجمله نامزد شدن در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد نصیبش شد اما در کمال تعجب کارگردان به دلایلی نامعلوم، فیلم را از لیست نامزدهای سیمرغ بیرون کشید! بعدها در مورد جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره گفته شد که داوران تصمیم داشتند جایزه را به نوید محمدزاده برای این فیلم بدهند که جایزه به رضا عطاران برای فیلم «طبقه حساس» رسید.
در این دوره از جشنواره هم، ابتدا هیات انتخاب با ورود فیلم سینمایی «شیار 143» به جشنواره مخالفت کرده بودند اما بعد از فشارهای رسانهای به جمع فیلمهای جشنواره اضافه شد. فیلمی که بهعنوان پدیده سینمای دهه 90 در حوزه دفاع مقدس مشهور شد.
سیوسومین دوره
یادتان هست که گفتیم در دومین جشنواره فیلم فجر نتایج جشنواره دقیقا شب قبل از اختتامیه لو رفت اما در دوره سیوسوم اتفاق دیگری افتاد. در زمان برگزاری مراسم اختتامیه و قبل از رسیدن به بخش بهترین بازیگر و بهترین فیلم و بهترین کارگردان، در یک لحظه سایت جشنواره اسامی برگزیدهها را روی خروجی خود قرار داد و یکی از خبرگزاریها به سرعت اسامی برگزیدگان را منتشر کرد. همین باعث شد که مراسم اختتامیه که قرار بود با اجرای مهران مدیری، رخنمایی کند، به حاشیه کشیده شود. اعتراضها در مورد اعلام زودهنگام برگزیدگان جشنواره بود.
سیوپنجمین دوره
در این دوره از جشنواره، برگزارکنندگان تلاش کردند تا جشنواره را کم سروصداتر برگزار اما اتفاقهایی افتاد که وضعیت بدتر شد. سیوپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، پرحاشیهترین دوره را از سر گذراند. حاشیهها از هیات انتخاب جشنواره آغاز شد اما علنی شدن اسامی هیات داوران، دامنه آن را امتداد بیشتری داد و به انصراف انجمن منتقدان خانه سینما از برگزاری نشستهای خبری کشاند. در دورههای مختلف این مثال باب شده بود که «هیاتهای انتخاب و داوری هرچه کنند سلیقهشان است و باید احترام گذاشت.» در این دوره از جشنواره برای بخش فیلم کوتاه فجر پنج داور انتخاب شدند که آیدا پناهنده، یعنی یکی از شرکتکنندگان در بخش مسابقه بلند داستانی، جزء آنها بود.
عبور فیلم پناهنده از فیلتر هیات انتخابی که فیلمهایی بهتر از این را با بهانههایی فنی رد کرده بودند، شائبه لابی را در فضای رسانهای مطرح کرد. همانطور که مسئولیت اجرایی مهتاب کرامتی در این دوره از جشـــــنواره و حضور یک مستند به تهیهکنندگی او در بخش حقیقت جشنواره هم، چنین زمزمههایی را به دنبال داشت. اما مهمتر از همه اینها، بحث حضور یک داور دیگر در جمع پنج نفره کسانی است که فیلمهای کوتاه این دوره را به قضاوت نشستند؛ محمد شیروانی.
محمد شیروانی از مستندسازان نسبتا قدیمی کشور است که تعدادی فیلم کوتاه دیده شده هم در کارنامهاش دارد و جزء جنجالیترین آدمهای این عرصه در سینمای ایران بود. او هم مثل خیلی از هنرمندان دیگر ایران، در فضای مجازی یک صفحه شخصی یا به عبارتی رسانهای شخصی دارد و دیدگاهها و مسائل مربوط به خودش را آنجا منتشر میکند. او در مطلبی درباره یکی از اشعار مذهبی، مضمون یکی از پستهایی است که در صفحه اینستاگرام محمد شیروانی، همزمان با عاشورای همین سال بارگزاری شد و انتخاب چنین فردی با چنین دیدگاهی که موضعگیریهای شبیه به این از طرف او بیسابقه هم نبوده، باز پای مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر را به میان کشید. اما مساله دیگری که در این دوره وجود داشت بحث دو تابعیتیهاست.
فیلم «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان در این دوره از جشنواره اکران شد فیلمی که به بحث منافقین پرداخت اما جایزه چندانی دریافت نکرد. بهروز افخمی در گفتوگویی که با حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی داشت به این موضوع اشاره کرد و گفت برخی از داوران جشنواره چون از بحث ممنوعالورود شدنشان به کشورهای دیگر میترسیدند به این فیلم توجه نکردند.
سیوششمین دوره
دو سال قبل انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» با اقبال بسیاری در اکران مواجه شده بود. تیم تولید این انیمیشن با کار جدیدی به نام «فیلشاه» به جشنواره آمده بودند. در سالهای اخیر، دیگر انیمیشنها بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای جشنواره تبدیل شدهاند، اما امسال بیتوجهی به «فیلشاه» در داوریها و ندیدن آن بسیار چشمگیر بود، به صورتی که رسول صدرعاملی یکی از داوران جشنواره سیوششم درباره این انیمیشنها گفت: «هیات داوران انیمیشنها را ندیده است.» اما بعد از جشنواره دوباره گفتوگویی کرد و گفت از حرفهایش برداشتهای اشتباه شده است و افزود: «فیلمها دیده نشدهاند نه از این جهت که در هیات داوری به نمایش درنیامدند بلکه به دلیل سیاستهای غلط شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر و تاکید دبیر جشنواره روی این سیاستها، این فیلمها آنگونه که شایستهشان هست، دیده نشدند.»
سیوهفتمین دوره
تا برگزاری جشنواره سیوهفتم چند روزی باقی مانده است اما حاشیههایش از زمانی شروع شد که اسامی داوران بخش نگاه نو معرفی شدند و اسم محمد آفریده در بین داوران بخش نگاه نو بود. برخی از رسانهها با اشاره به سوابق آفریده در ساخت فیلم حاشیهساز و موهن «یک خانواده محترم» به حضور او در جمع داوران جشنواره فیلم فجر اعتراض کردند. ضمن اینکه امسال مسعود بخشی کارگردان «یک خانواده محترم» هم در بخش نگاه نو فیلمی را در معرض داوری دارد. باید دید تا روز اختتامیه و انتخابهای هیات داوران چه حواشی دیگری نصیب این دوره از جشنواره میشود.