صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : مردی برای تمام فصول ( A Man For All Seasons )

سینمای کلاسیک : مردی برای تمام فصول ( A Man For All Seasons )

man2
داستان فیلم:

داستان فیلم درباره ایستادگی توماس مور در مقابل پادشاه هنری هشتم است، که می خواهد بر خلاف قانون کلیسا همسر خود را طلاق ندهد و دوباره ازدواج کند…

 

 

درباره «مردی برای تمام فصول»:

تقابل پادشاه یک دنده با کلیسا و قوانینش نیاز به یک قربانی دارد. و قربانی کسی نیست جز مشاور پادشاه سر توماس که بعد از مرگ کاردینال به عنوان صدراعظم رسیده و پادشاه اصرار دارد با توجه به صداقت و اعتباری که توماس میان مردم دارد ازدواجش را تایید کند تا نیازی به تایید پاپ نداشته باشد. اما سر توماس که حسابی به اخلاق و اصولش پایبند است، نمی تواند تن به این کار بدهد و همه مشکلات را به جان می خرد تا اصولش را زیر پا نگذارد.

اگر از سیاستمداران امروزی خسته شدید پس به تماشای «مردی برای تمام فصول» بنشینید و از دیدن انسانی که اصول اخلاقی را زیر پا نمی گذارد در کنار دیالوگ های زیبای فیلم لذت ببرید.

 

 

کارگردان:

فرد زینه مان در 29 آوریل سال 1907در وین پایتخت اتریش به دنیا آمد. وی در رشته حقوق دانشگاه وین به تحصیل پرداخت و پس از اتمام تحصیلات به دلیل علاقه فراوانی که به عکاسی و قاب دوربین داشت در مدرسه عکاسی و فیلمبرداری ثبت نام کرد و در سال 1928 توانست اصول اولیه این رشته هنری را فرا بگیرد. زینه مان با علاقه فراوان عکاسی می‌کرد و همین تجربیات، زمینه آشنایی و استفاده خلاقه وی از قاب دوربین را فراهم کرد.او بعد از تجربیات این دوران، فعالیتهای سینمایی‌اش را با دستیار کارگردانی و فیلمنامه نویسی ادامه داد. این زمینه‌ها در مدت زمانی کوتاه، او را با دنیای سینما آشنا کرد.زینه مان در سال 1929 به هالیوود رفت و دستیار کارگردانی را تا سال 1933 ادامه داد. یک سال بعد، از همه تجربیات پیشین استفاده کرد و به صورت مشترک یک فیلم مستند را با یک کارگردان گمنام آمریکایی جلوی دوربین برد.زینه مان از سال 1937 شروع به ساخت تعدادی فیلم کوتاه مهم برای شرکت مترو گلدوین مایر کارگردانی کرد و این کار را تا سال 1948 برای این کمپانی ادامه داد.بعد از آن با شرکتهای مختلف قرارداد می‌بست و تجربیاتش به حدی رسیده بود که بتواند به صورت مستقل کار کند. زینه مان از سال 1949 به صورت کارگردان مستقل، چندین فیلم، را برای شرکتهای مختلف تولید کرد و سرانجام توانست نخستین فیلم مهمش؛ پیرمرد و دریا را در سال 1956 با هنر نمایی آنتونی کوئین جلو دوربین ببرد اما امکان اتمام ساخت این فیلم به دلایلی توسط خود او وجود نداشت. زینه مان توانست برای فیلم کوتاه «آن مادرها باید زندگی کنند» در سال 1938 جایزه اسکار دریافت کند و در 1952 یکی از شاهکارهایش را در ژانر وستر با عنوان ماجرای نیمروز با بازی بیاد ماندنی گری کوپر و گریس کلی و به مدت 85 دقیقه وman4 بصورت سیاه و سفید، بسازد.ماجرای نیمروز در مراسم اسکار سال 1953 در 7 رشته نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت موفق شد در 4 رشته: بهترین بازیگر نقش اول مرد (گری کوپر)، بهترین آهنگ (دیمیتری تیومکین و واشینگتون)، بهترین موسیقی متن (دیمیتری تیو مکین) و بهترین تدوین (المو ویلیامز و هری گرستاد) جایزه اسکار دریافت کند.وی از کارگردانان صاحب سبک سینمای وسترن آمریکاست که به خاطر نگاه متفاوت و آثار جدیدی که در این ژانر ساخته در میان همکاران آمریکایی‌اش شهرت زیادی دارد. زینه مان از جمله کارگردانان معروف سینمای آمریکاست که توانسته بعد از 3 دهه فیلمسازی موفق، آثار به یاد ماندنی و مهمی از خود بر جای بگذارد. بعد از گذشت نزدیک به پنج دهه، بسیاری از آثار وی جزء منابع مهم درسی سینما محسوب می شود. معروفترین دانشگاههای سینمایی جهان بخشی از دروس مهمشان را با تأکید بر سینمای زینه مان تدریس می‌کنند.

منبع: نامشخص

بازیگران:

پل اسکافیلد:دیوید پل اسکافیلد 21 ژانویه 1922 در انگلستان به دنیا آمد. وی که یکی از بهترین بازیگران تئاتر در زمان خود بود دوران کودکی را در مدرسه ای که پدرش مدیر آن بود سپری کرد. علاقه به بازیگری در دوران دبیرستان اورا به کلاس های بازیگری کشاند. او تمام تجربه ای که نیاز داشت را با پیوست به گروه تور نمایشی و سرگرم کردن سربازان بریتانیایی در طول جنگ جهانی به دست آورد. پس از جنگ به تئاتر بیرمنگام پیوست و همراه آنها به زادگاه ویلیام شکسپیر رفت. با اجرای نقش هایی نظیر هاملت خیلی زود نامش به عنوان یکی از بهترین بازیگران آثار شکسپیر در قرن بیستم بر سر زبان ها افتاد. همین شهرتش در تئاتر باعث شد تا در نقش توماس مور در نمایشنامه «مردی برای تمام فصول» نوشته رابرت بولت بازی کند و هنگامی که قرار شد تا «مردی برای تمام فصول» تبدیل به فیلم شود بهترین گزینه برای نقش سر توماس بود و دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد گواه این قضیه می باشد. پس از این نقش پیشنهاد های زیادی برای بازی در فیلم های سینمایی به وی شد اما ترجیح داد تا بیشتر در تئاتر فعالیت کند تا سینما. البته یک بار دیگر هم برای بازی در فیلم «امتحان نمایش» 1994 کاندید دریافت اسکار شد اما آن را بدست نیاورد.

وی در 19 مارچ 2008 در محل تولدش درگذشت.

 

 

نکاتی که احتمالا در مورد «مردی برای تمام فصول» نمی دانستید:

مهری که خود اورسن ولز استفاده میکرده کپی مهر کاردینال ولزی بوده!

ریچارد برتون نقش سر توماس مور را نپذیرفته.

یک کامیون یخ برای شبیه سازی برف تهیه شده بود اما به محض آماده شدن یخ مورد نیاز برف بارید.

تهیه کنندگان لاورنس اولیویر و آلک گینس را برای نقش های توماس مور و کاردینال ولزی در نظر داشتند اما کارگردان ، فرد زینه مان نقش ها را به پل اسکافیلد و اورسن ولز داد.

چارلتون هستون خیلی سعی کرده تا نقش توماس مور را به دست آورد حتی با لابی بازی! اما هیچ وقت از طرف تهیه کننده ها به عنوان گزینه ای برای نقش اعلام نشد.

رابرت بولت نقش دوک نورفولک را به دوستش جان هیوستون پیشنهاد داده اما او نپذیرفته.man5

پل اسکافیلد و لئو مک کرن در حالی نقش های خود را قبول کردند که حدود 20 ماه در حال اجرای آن در تئاتر بودند.

«مردی برای تمام فصول» یک از چهار فیلم/نمایشی است که هم جایزه بهترین فیلم اسکار و هم جایزه بهترین نمایش تونی را دریافت کرده اند. سه تای دیگر: «آوای موسیقی» ، «آمادئوس» و «بانوی زیبای من».

پل اسکافیلد هم قبل از بازی در این فیلم به خاطر بازی در نمایش «مردی برای تمام فصول» جایزه تونی دریافت کرده بود.

هرچند در فیلم اشاره نمی شود اما طبق نسخه تئاتر لیدی آلیس مادر مارگارت نیست. قبل از آلیس همسر توماس مور زنی به نام جین کولت بوده که 4 فرزند از او داشته. اما هنگام تولد مارگارت ، جین جان می دهد و سر توماس با آلیس که بیوه بوده ازدواج می کند و آلیس مارگارت را مانند فرزند خودش بزرگ می کند.

قرار بوده ریچارد هریس نقش پادشاه را بازی کند اما در نهایت نقش به رابرت شاو رسید.

ونسا رد گریو علاقه داشت تا در نقش مارگارت بازی کند اما به دلیل قراردادی که با تئاتر داشت نمی توانست. به همین دلیل حاضر شد بدون دستمزد در نقشی کوتاه بازی کند که در نهایت نقشش حذف شد.

تهیه کنندگان برای آن که بودجه فیلم را زیر 2 میلیون دلار نگه دارند از حقوق همه بازیگران کم کردند. تنها بازیگرانی که بالای 10000 پوند دستمزد گرفتند اورسن ولز ، پل اسکافیلد و سوسانا یورک بودند.

5 تن از شخصیت های اصلی نام توماس داشتند: سر توماس مور ، کاردینال توماس ولزی ، توماس کرومول ، اسقف اعظم توماس کرانمر و توماس هاوارد ( دوک نورفولک). که برای جلو گیری از سر در گمی تنها کارکتر که با نام توماس صدا می شود سر توماس مور است.

 

 

دیالوگ های ماندگار:

پادشاه هنری هشتم: این نشون می ده که فرد مناسبی رو برای صدر اعظمی انتخاب کردم.

سر توماس مور: البته باید اضافه کنم سلیقه من در موسیقی اسفناک است.

پادشاه هنری هشتم:سلیقه تو در موسیقی عالیه. چون دقیقا مثل سلیقه منه.man3

مارگارت: پدر اون مرد بدیه.

سر توماس مور: هیچ قانونی بر علیه بد بودن نداریم.

مارگارت: داریم! قانون خدا.

سر توماس مور: پس خدا خودش باید او دستگیر کند.

ریچارد ریچ: من وفادار خواهم بود.

سر توماس مور: ریچارد ، تو حتی نخواهی توانست تا شب وفاداریت نسبت به خودت را نگه داری.

پادشاه هنری هشتم: عده ای مثل نورفولک دنبالم هستند چون تاج بر سر دارم و عده ای مثل کروم ول مانند شغال هایی هستند که من بره شان هستم و مردم دنبالم هستند چون هرچه را حرکت کند دنبال می کنند.

 

آیا به فارسی دوبله شده؟

بله! در این فیلم منوچهر اسماعیلی به خوبی توانسته حس اخلاق مداری سر توماس را به بیننده منتقل کند. تماشای سکانس مربوط بحث توماس و هنری هشتم با صدا پیشگی حسین عرفانی و منوچهر اسماعیلی بسیار لذت بخش است. البته بقیه دوبلورهای فیلم هم کاملا عالی هستند و مدیریت دوبلاژ این فیلم هم توسط خسرو خسروشاهی انجام شده.

 

محمد باقری

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است. 

بهجمع هواداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

 

 

 مردی برای تمام فصول : man1 A Man For All Seasons

کارگردان: فرد زینه مان

نویسنده:رابرت بولت

بازیگران:

پل اسکافیلد / توماس مور

وندی هیلر / آلیس مور

لئو مک کرن / کروم ول

رابرت شاو / هنری هشتم

اورسن ولز / کاردینال ولزی

سوسانا یورک / مارگارت

زمان: 120 دقیقه

محصول: 1966 (انگلستان)

مهم ترین افتخارات: دریافت اسکار در رشته های بهترین فیلم ، بهترین کارگردان ، بهترین فیلمنامه ، بهترین بازیگر مرد (پل اسکافیلد) ، بهترین فیلم برداری (رنگی) ، بهترین طراحی صحنه (رنگی) و کاندید دریافت اسکار در رشته های بهترین بازیگر مرد مکمل (رابرت شاو) و بهترین بازیگر زن مکمل (وندی هیلر).

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها