صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی انیمیشن منجمد 2 ( Frozen 2 )

نقد و بررسی انیمیشن منجمد 2 ( Frozen 2 )

منجمد 2 (Frozen II)

نخستین قسمت از انیمیشن منجمد ( Frozen ) در سال 2013 اکران شد و به موفقیت مالی عظیمی در سینما دست یافت. موفقیت های « منجمد » در سینما خارج از تحلیل کارشناسان سینما در آن مقطع بود که هرگز فکر نمی کردند این انیمیشن بتواند به فروشی فوق العاده در آمریکا و دیگر نقاط جهان دست پیدا کند. پس از موفقیت « منجمد »، عروسک های این انیمیشن نیز وارد بازار شدند و توانستند سود سرشاری نصیب فروشندگان کرده و در کنار آن، موسیقی های جذاب انیمیشن نیز تبدیل به یکی از پر تکرارترین قطعات در رادیو و تلویزیون شدند که روی هم رفته باعث تضمین سودآوری « منجمد » شدند. دیزنی بلافاصله پس از موفقیت این انیمیشن، روند ساخت قسمت دوم را در دستور کار قرار داد و با وقفه ای نسبتاً طولانی، در نهایت توانست قسمت دوم را روانه سینما نماید.

در منجمد 2 (2 Frozen ) ما با خاطره ای از پدر و مادر آنا و السا مواجه می شویم که براساس آن، خبر از وجود یک منطقه اسرار آمیز با افراد ناشناخته می دهند. مدتها از شبی که این سخنان بیان شده می گذرد و حالا ملکه السا ( ایدینا منزل ) با نداهای ناشناخته ای روبرو شده که فقط او توانایی شنیدن آن را دارد. از این جهت السا تصمیم می گیرد سفری را به منطقه ای که سالها قبل پدر و مادرش تعریف کرده بودند آغاز نماید تا بتواند پی به رازهای ناشناخته ببرد و در این راه خواهرش آنا ( کریستن بل )، کریستوف ( جاناتات گروف ) که به دنبال خواستگاری از آنا است و البته اولاف ( جاش گد ) نیز به او ملحق می شوند اما…

منجمد 2 (Frozen II)

6 سال زمان کافی برای دیزنی بود تا بتواند قصه ای جذاب برای یکی از پُر سود ترین آثار این کمپانی نوشته و قسمت دوم را نیز به سود سرشاری برساند. اما در کمال تعجب، « منجمد 2 » دقیقاً در بخش قصه و روایت اصلی ترین ضعف را دارد. اتفاقی که در سالهای گذشته حداقل در آثاری که دیزنی توجه ویژه ای به آنها داشته کمتر به چشم خورده است. قصه « منجمد 2 » فاقد کشش لازم است و به نوعی، بهانه آغاز آن به حد کافی مخاطب را ترغیب به دنبال کردن ادامه مسیر نمی کند. الهام پذیری السا و سفر اسرار آمیز او به منطقه ای ناشناخته که قبلاً هیچ اشاره و مقدمه ای برای آن در نظر گرفته نشده، یک اشتباه از سوی سازندگان محسوب می شود. با اینحال می شد با در نظر گرفتن پیچش های داستانی، گسست قسمت اول و دوم را کمرنگ کرد اما روند کلیشه ای وار در طول داستان کار را خراب تر کرده است.

« منجمد 2 » به شکل ناامید کننده ای قابل پیش بینی است و این ضعف به حدی پررنگ است که حتی می تواند حوصله مخاطب را سر ببرد. البته باید این نکته را در نظر گرفت که دیزنی اغلب ترجیح می دهد مسیر مطمئنی را که قبلاً آزموده دوباره طی نماید و درباره « منجمد 2 » نیز چنین سیاستی به کار گرفته شده. اما فقدان کوچکترین جسارتی برای ایجاد یک روند داستانی منحصر به فرد باعث شده تا تماشای قسمت دوم کسل کننده باشد. ملال آور بودن قصه زمانی بیشتر به چشم می آید که ببینیم شخصیت در طول داستان به یکباره تصمیمات ناگهانی می گیرند که تماشاگر هیچ پیش زمینه ذهنی درباره آنها ندارد. از این دست تصمیمات ناگهانی شامل پایان بندی قصه نیز می شود. پایان بندی که نبود مقدمه لازم برای رسیدن به آن، عجیب بودنش را دوچندان کرده است.

منجمد 2 (Frozen II)

علی رغم تمام ایرادات داستانی در « منجمد 2 »، باید گفت که در بخش های بصری پیشرفت قابل در قسمت دوم حاصل شده و « منجمد 2 » دستاوردهای بصری بهتری نسبت به قسمت قبل کسب کرده که با توجه به اختلاف زمانی 6 ساله ساخت دو قسمت، چندان غافلگیر کننده نیست. موسیقی که در قسمت نخست این انیمیشن باعث شهرت هرچه بیشتر آن شده بود و در نهایت اسکاری هم نصیبش شد، در قسمت دوم نیز جایگاه برجسته ای دارد و حتی قطعات بکار رفته در قسمت دوم در مقایسه با قسمت اول بیشتر است. موسیقی های شنیدنی که به نظر می رسد اینبار هم بتواند توجه علاقه مندان به موسیقی را جذب کند و موفقیت های بسیاری را برای انیمیشن به ارمغان بیاورد.

شاید « منجمد  2 » می بایست پس از گذشت 6 سال کمی دایره احتیاط را ترک و به خلق یک روند جدید اقدام می کرد. اما سازندگان در این راه به یک سد بزرگ به نام « دیزنی » برخورد کردند که سود سرشار قسمت اول را دلیلی قاطع برای استفاده از فرمول مشابه در ساخت قسمت دوم می دانست. نتیجه اتخاذ چنین سیاستی، انیمیشنی شده که قصه ای به شدت تکراری دارد و خبری از خلاقیت در آن نیست. « منجمد 2 » البته کماکان می تواند یک فروش فوق العاده را رقم بزند و شکی نیست که موسیقی های شنیدنی قسمت دوم نیز بارها در رسانه ها پخش و تکرار خواهد شد. با تمام این موارد اما باید گفت که « منجمد 2 » نمی تواند در جایگاه قسمت نخست قرار گرفته و یک اثر منحصر به فرد محسوب شود؛ شاید به این دلیل که ترسو تر از آن بوده که جسارت منحصر به فرد شدن را داشته باشد!

 

10                                                         imdb logo22

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

منجمد 2 (Frozen II)Frozen II

کارگردان : Chris Buck, Jennifer Lee

نویسنده : Jennifer Lee

بازیگران :

Kristen Bell… Anna

Idina Menzel…   Elsa

Josh Gad…Olaf

Jonathan Groff…Kristoff

رده سنی : PG (مناسب برای افراد بالای 7 سال)

ژانر : انیمیشن

زمان : 103 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها