صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع فقر و نابرابری اجتماعی

5 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع فقر و نابرابری اجتماعی

کفرناحوم (Capernaum

در تاریخ سینما فیلم های بسیاری درباره فقر، تبعیض و نابرابری اجتماعی ساخته شده است. آثاری که با ستایش ها و موفقیت های بسیاری در سینما مواجه شده اند و بخش مهمی از تاریخ سینما را تشکیل می دهند.

در 5 برتر این هفته به معرفی «5 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع فقر و نابرابری اجتماعی» پرداخته ایم. شما هم می توانید فیلم های محبوب خودتان درباره این موضوع را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

کفرناحوم (Capernaum)

5- کفرناحوم (Capernaum): “کفرناحوم” یک فیلم درام و مستند سینمایی لبنانی است که در سال 2018 توسط نادین لباکی کارگردانی شده است. این فیلم نامزد جایزه اسکار بوده و موفقیت های بین المللی بسیاری کسب کرده است.

داستان فیلم در مورد پسربچه ای است که در محله فقیرانه‌ای در بیروت زندگی می‌کند. مشکلات زندگی باعث می شود که این پسربچه به انجام کارهای خلاف روی بیاورد تا بتواند به سوئد مهاجرت کند اما…

« کفرناحوم» حقیقت تلخ فقر را به بهترین شکل به مخاطب یادآوری می کند. یکی از مشهورترین موضوعات فیلم، شکایت پسر از والدینش به دلیل به دنیا آوردن او در فقر است که جنجال های بسیاری را رقم زده بود. در مجموع، « کفرناحوم» یکی از مهم ترین فیلم های چند دهه گذشته لبنان محسوب می شود.

انگل (Parasite)

4- انگل (Parasite): «انگل» موفق ترین محصول کره جنوبی تا به امروز بوده است. این فیلم در سال 2019 موفق به کسب مهم ترین جوایز سینمایی سال از جمله اسکار بهترین فیلم خارجی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شد.

داستان فیلم درباره خانواده فقیری است که تصمیم می گیرند با حیله و نیرنگ، وارد زندگی یک خانواده مرفه شوند و همین مسئله در نهایت منجر به یک تراژدی می شود.

ترکیب کمدی و درام در فیلم «انگل» نقطه قوت اثر محسوب می شود که بالانس مناسبی میان موقعیت های مختلف فیلم ایجاد کرده است. «انگل» به خوبه به ریشه های فقر و تاثیر آن در زندگی روزمره و ناخودآگاه ذهنی افراد می پردازد و یکی از بهترین آثاری است که درباره فقر و نابرابری اجتماعی ساخته شده است.

دزدان دوچرخه (Bicycle Thieves)

3- دزدان دوچرخه (Bicycle Thieves): درام و اجتماعی ایتالیایی محصول سال 1948 به کارگردانی ویتوریو دو سیکا است که یکی از مشهورترین و ستایش شده ترین فیلم های سبک نئورالیسم محسوب می شود.

داستان فیلم درباره یک مرد فقیر به نام آنتونیو است که به دنبال دوچرخه‌اش که از او دزدیده شده می گردد. وی به همراه پسر کوچکش، بدون پول و با کمک دوستان و همکارانش، به دنبال دزدانی می‌گردد که دوچرخه‌اش را به دست گرفته‌ اند اما…

« دزدان دوچرخه» به عنوان یکی از شاهکارهای تاریخ سینما به شمار می‌رود که منبع الهام بسیاری از فیلمسازان در سال های بعدی بوده است. این فیلم به خوبی تاثیر فقر بر زندگی شهروندان را به تصویر می کشد و تصویری واقع گرایانه ترسیم می کند.

دره ما چه سرسبز بود (How Green Was My Valley)

2- دره ما چه سرسبز بود (How Green Was My Valley): فیلم How Green Was My Valley درام تاریخی به کارگردانی جان فورد است که در سال 1941 منتشر شد. فیلم بر اساس رمانی با همین نام به قلم ریچارد لوئیس ساخته شده است و داستان زندگی خانواده‌ای را روایت می‌کند که در دهه ۱۸۹۰ زندگی سختی را پشت سر می گذارند. «دره ما چه سرسبز بود» به عنوان یکی از برترین فیلم‌های دهه ۱۹۴۰ شناخته می‌شود و همچنین دارنده ۵ جایزه اسکار شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمبرداری است.

فارغ از منبع اصلی اقتباس فیلم که یکی از تحسین شده ترین رمان های تاریخ ادبیات به حساب می رود، فیلم جان فورد نیز با ظرافت کامل، جنبه های مختلف فقر و تضادهای آن را به تصویر کشیده است. «چه سرسبز بود دره من» یکی از تحسین شده ترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع فقر و نابرابری اجتماعی است.

خوشه های خشم (The Grapes of Wrath)

1- خوشه های خشم (The Grapes of Wrath): خوشه های خشم در سال ۱۹۴۰ بر اساس رمانی با همین نام اثر جاودانه جان استاینبک ساخته شده است. داستان فیلم در دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده روایت می‌شود و درباره‌ی خانواده‌ای بی‌خانمان را روایت می کند که برای یافتن کار و زندگی به سراسر کشور سفر می‌کنند. این فیلم به عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود و دارای ۲ جایزه اسکار برای بهترین کارگردانی برای جان فورد و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای هنری فوندااست.

مانند دیگر اثر ستایش شده جان فورد یعنی «چه سرسبز بود دره من»، فیلم «خوشه های خشم» نیز براساس یک رمان مشهور ساخته شده است و علی رغم این که بسیاری معتقد هستند که اثر موفق جان فورد کیفیت رمان را ندارد، اما بدون توجه به رمان مذکور باید گفت که جان فورد به خوبی توانسته در یک سفر جاده ای، اثر فقر را بر زندگی یک خانواده کارگری در ایالت متحده نشان دهد و تبعیض نابرابری های اجتماعی را به تصویر بکشد. بازی هنری فوندا در «خوشه های خشم» یکی از بهترین نقش آفرینی های این بازیگر در کارنامه هنری اش محسوب م شود.

 

مائده اکبریان

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سروش
سروش
10 ماه قبل

وقتی عنوانو خوندم Pursuit of Happiness و Grave of Fireflies اومد تو ذهنم

فرزاد
فرزاد
10 ماه قبل

این لیست با دو اثر از ‘جان فورد’، باب دل مسعود فراستی است!
فارغ از بحث اسکار و افتخارات و…، من خودم اولین فیلمی که اومد تو ذهنم فیلم ‘بچه های آسمان’ مجید مجیدی بود.
صحنه‌ی اشک ریختن پسر بچه در پایان فیلم، موقع دریافت جایزه نفر اول مسابقه و گرفتن عکس یادگاری، بسیار خاطره انگیز بود.