سینما رفتن حالا در خیلی کشورها از جمله ایران امکانپذیر شده است، اما نباید انتظار داشت که گیشههای شلوغ پیش از کرونا تکرار شود.
به گزارش مووی مگ به نقل از خبرآنلاین، شیوع بیماری «کووید ۱۹» تاثیر عمیقی بر صنعت فیلمسازی گذاشته است که در تمام بخشها قابل ملاحظه است. سالنهای سینماها بسته شدند، جشنوارههای تعطیل شدند و از رونق افتادند، اکران فیلمهای مهم هم تا زمانی نامعلوم به تعویق افتاد.
نخستین نتیجه ملموس افت وحشتناک فروش فیلمها بود. حالا دوران رونق سرویسهای استریم ویدئو شده بود که در دوران بیمشتری شدن گیشهها خیال یکهتازی در سر داشتند که البته خیلی زود مشخص شد که ویاودی قرار نیست، جای خالی سینما را پر کند.
حالا که تابستان از راه رسیده است، بیش از هر زمانی جای خالی افتتاحیههای پر سر و صدای فیلمهای بزرگ سینمایی احساس میشود. تا همین جای کار هم ضرر مالی عظیمی پیش روی صنعت سینما است.
تاثیر مخرب کرونا بر فروش سینما
در روزهای نخست هیچ کس از بلایی که قرار بود ویروس کرونای جدید سر دنیا بیاورد، خبر نداشت. در روزهای نخست شیوع در چین، کارشناسان فروش سینما از احتمال ضرر چند صد میلیون دلاری خبر میدادند. وقتی که کار به بسته شدن کل سالنهای سینما در چین و پس از آن در بسیاری کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی رسید، تازه عمق فاجعه نمایان شد.
آن زمان که هنوز جشنواره کن قرار بود طبق زمانبندی برگزار شود، و فیلمهای زیادی برنامه اکران تابستانی داشتند، برآوردهای از کاهش ۵ میلیارد دلاری فروش سینمای جهان شد اما حالا نگاهها بسیار بدبینانهتر شده است.
آنطور که «آبزرور» گزارش کرده است، سال ۲۰۱۹ گیشه جهانی سینما به رقم فروش ۴۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری رسید. با در نظر گرفتن لغو اکران اکثر فیلمهای مشهور در سال ۲۰۲۰ و البته بسته بودن اکثر سینماها در چین و آمریکای شمالی با گذشتن نیمی از سال ۲۰۲۰ میتوان در بهترین حالت به کاهش ۴۰ درصدی فروش امید داشت.
فیلمی که مفت ساخته شد
در شرایط عادی همیشه صدر جدول پرفروشهای سینما را فیلمهایی پرستاره با بودجههای نجومی اشغال میکنند؛ فیلمهایی از کارگردانان بزرگ سینمای جهان مثل جیمز کامرون، استیون اسپیلبرگ یا ریدلی اسکات. اما وقتی که یکی از فیلمهای جدول پرفروشهای سینمای آمریکای شمالی در تاریخ ۱۰ ژوئن فقط ۲ بیننده در سینما داشت، نباید شرایط را عادی دانست.
در این میان فیلم ترسناک ۲۹ دقیقه «لغو اشتراک» که در نرمافزار ویدئوکنفرانس ضبط شده است، عنوان پرفروشترین فیلم گیشه آمریکای شمالی را در اختیار گرفته است. آنطور که بیبیسی گزارش کرده است، این فیلم در روز دهم ژوئن بیش از ۲۵ هزار دلار فروش داشت.
نکته جالب درباره فیلم «لغو اشتراک» میزان بودجه آن است. آنطور که اعلام شده، هزینه تولید این فیلم صفر است. اما چطور ممکن است؟
فیلم «لغو اشتراک» ایده فیلمسازی به نام کریستین نیلسن و بازیگری به نام اریک تاباش است. وقتی که بحران کرونا سالنهای سینما را به کما برد، این دو نفر خودشان را در موقعیتی تکرارنشدنی دیدند که خالق پرفروشترین فیلم گیشه شوند. تاباش در اینباره میگوید: «با دیدن آمار پایین فروش فیلمهای روی پرده، در حالی که هیچ فیلم مهمی برنامه اکران نداشت، به این فکر افتادم که میشود راهی پیدا کرد تا در این آشفته بازار صاحب عنوان پرفروشترین فیلم شد.»
آنها برای اینکار حقهای برازنده پرده نقرهای سینما یافتند، و سیستم فروش سینمای آمریکای شمالی را به بازی گرفتند. در گیشه آمریکا شمالی مکانیسمی به اسم «چهار دیواری» وجود دارد که بر اساس آن استودیو کل یک سالن سینما را برای مدت زمانی معلوم اجاره میکند و در عوض کل فروش فیلم را خودش برمیدارد. استفاده از همین مکانیسم به خالقان «لغو اشتراک» این امکان را داد که نام فیلمشان را به عنوان پرفروشترین فیلم روز ۱۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ در تاریخ سینما ثبت کنند.
حالا احتیاج به فیلم داشتند. آنها فیلمنامه را در یک روز نوشتند که داستان ترسناک ویدئوکنفرانس ۵ فعال یوتیوبی بود. آنها از دوستانشان درخواست کمک کردند تا در این ویدئوکنفرانس کوتاه نقش بازی کنند و خیلی زود فیلمشان بدون حتی یک دلار بودجه ساخته شد
خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :
اقدام جالب ستاره هالیوود / برد پیت خانه دوستش را بازسازی کرد! + تصاویر
ویدئویی جالب از اجرای « رومئو و ژولیت » از طریق پنجره منزل دو هنرمند!