صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال پسرها ( The Boys )

نقد و بررسی سریال پسرها ( The Boys )

پسرها ( The Boys )

 

اَبَرقهرمانان مخصوصاً در یک دهه گذشته، پولسازترین شخصیت های صنعت سرگرمی در آمریکا بوده اند. فارغ از فیلمهای دنباله داری که هر ساله به سینما می آیند و یکی پس از دیگری رکورد فروش را جابجا می کنند، عروسک ها و محصولات فرهنگی مرتبط با دنیای اَبَرقهرمانان نیز فروش بالایی دارند که روی هم رفته این شخصیت های برخاسته از کامیک بوک ها را به پولسازترین محصولات فرهنگی در جهان تبدیل کرده اند.

ایده ساخت سریال پسرها ( The Boys ) از همین موفقیت ها سرچشمه می گیرد. قصه سریال درباره دنیایی است که اَبَرقهرمانان در آن وجود دارند اما برخلاف آنچه که امثال کاپینان آمریکا و سوپرمن در ذهن تماشاگران به یادگار گذاشته اند، در اینجا منفعت شخصی و تجارت با فعالیت های اَبَرقهرمانی گره خورده است و به طور خلاصه، صنعت رسانه در هدایت اَبَرقهرمانان نقش برجسته ای دارد. شاید تابحال به این موضوع فکر کرده باشید که کار اَبَرقهرمانها در زمانی که دنیا را نجات نمی دهند چیست؟! پاسخ این سوالات را می توانید در سریال « The Boys » جستجو کنید.

پسرها ( The Boys )

پاسخ خالقین سریال ساده است. آنها اَبَرقهرمانان را مانند تمام انسانهای مشهوری می دانند که علاوه بر توانایی هایشان، باید برای گذران زندگی، خود را درگیر مسائل مختلفی از جمله تبلیغات نمایند به طوریکه حتی تکه کلام ها توسط کمپانی های تبلیغاتی از زبان آنها بیان می شود تا محصولات فروش بیشتری داشته باشند! اما همانطور که قواعد خیر و شر اجازه یکه تازی به یک جناح را نمی دهد، در سریال « The Boys» هم در مقابل نیروی شر که سعی دارد از قدرت اَبَرقهرمانی خودش برای رقم زدن شر استفاده کند، گروهی از اَبَرقهرمانان هم وجود دارند که تابع هیچ دولتی نیستند و فقط قصد دارند جلوی زیاده روی همکاران بد ذات شان را بگیرند!

سریال « The Boys » کمدی سیاهی است که به طور مشخص  فرهنگ عامه مردم آمریکا را نشانه رفته. مردمی که تحت تاثیر فضاسازی های تبلیغاتی قرار می گیرند و اغلب از هیچ و پوچ، کوهی از موفقیت می سازند. نوک پیکان انتقادات سریال را می توان به کمپانی های مشهوری از جمله دیزنی وارد دانست که افرادی مانند مایلی سایرس را از کودکی پرورش داده و آنها را برای بودن در مقابل دوربین و پول ساختن از او تربیت می کنند. این مسئله شاید برای بسیاری از تماشاگران در کشورهای مختلف عجیب و نه چندان پر اهمیت باشد اما در ایالات متحده از حساسیت فراوانی برخوردار است. همه سالها بسیاری از خانواده های آمریکایی برای تبدیل شدن کودکشان به یک ستاره متحمل سختی های فراوانی می شوند و حتی در صورت موفقیت، تضمینی برای آرامش روحی فرزندانشان در زمان ستاره شدن وجود ندارد؛ مسئله ای که شاید با خواندن قصه زندگی « جودی گارلند » بتوان به خوبی آن را دریافت.

پسرها ( The Boys )

سریال « The Boys » در چنین شرایطی به مدیوم تلویزیون آمده است تا مخاطبانش را از بمباران تبلیغاتی اَبَرقهرمانان سینمایی دور کند. در این سریال خشونت ها فراوان هستند و استفاده شرورانه از قدرت ها مد نظر قرار گرفته است. شرارتی که با ستایش مواجه می شود چراکه صنعت رسانه در ایالات متحده می تواند هر پلیدی را شسته و تصویری ایده آل از افراد ترسیم نماید. یکی از حساسیت برانگیزترین بخش های سریال که می توانست پاشنه آشیل آن هم باشد، کشیده شدنش به سمت سیاست بود که خوشبختانه با تدبیر صحیح خالقینش، در دام نگاه جناحی نیفتاده و دو حزب حاکم بر آمریکا و سیاست هایشان را مورد شماتت قرار می دهد.

با اینحال اما به ساختار « The Boys » ایراداتی نیز وارد است، ایراداتی که دقیقاً از همان جریانی می آید که سریال سعی در نقد آن دارد! به طور مشخص در سریال شخصیت های خاکستری وجود ندارد و ماهیت اَبَرقهرمانان سریال، خیر و شر در مفهوم آمریکایی است. شاید اگر بدانیم سریال برای جامعه آمریکا ساخته شده و با توجه به محتویاتش، بازار هدفی جز ایالات متحده ندارد بتوانیم با نگاه کلی آن کنار بیاییم. اما در مجموع، عدم وجود شخصیت های خاکستری، فیلمنامه را ساده تر کرده و اجازه نمی دهد که مخاطب وارد چالش های مهمتری شود.

پسرها ( The Boys )

اما نباید از ارزش ساخت سریال « The Boys » بگذریم که سریالی سرگرم کننده است که به تماشاگر مسخ شده در دنیای اَبَرقهرمان تلنگری جانانه می زند و این قهرمانان را جدا از دنیای پر از تضاد انسانها نمی داند. اگر بخواهم مقایسه مستقیمی داشته باشم، شاید بهترین مثال انیمیشن بسیار موفق « شگفت انگیزان » باشد که در آنجا نیز اَبَرقهرمانان به دنیای آدمهای عادی قدم می گذاشتند و زندگی عادی را پیش می گرفتند تا اینکه دنیا باز هم به خطر می افتاد و آنها مجبور به نجات مجدد دنیا می شدند. اما در اینجا دنیا چندان مسئله مهمی نیست و ذاتِ اَبَرقهرمانان است که می تواند عامل اصلی مشکل باشد. سوال اصلی اینجاست که اگر اَبَرقهرمانان به شرارت روی بیاورند، چه کسی ما را از دست اَبَرقهرمانان نجات خواهد داد؟!

           

 

منتقد : رضا توسلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها