صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال قورباغه

نقد و بررسی سریال قورباغه

نقد سریال قورباغه

کسی در سریال حضور دارد  که من بشناسم؟

نوید محمد زاده، ستاره سال های اخیر سینمای ایران در سریال حضور دارد. صابر اَبَر و سحر دولتشاهی که از بازیگران پرکار سینمای ایران محسوب می شوند نیز در سریال حضور دارند. مهران غفوریان که پس از کاهش وزن تجربه های غیرکمدی اش را بیشتر کرده نیز در سریال حضور دارد. هومن سیدی نیز علاوه بر کارگردانی، بازیگر سریال است.

داستان سریال درباره چیست ؟

سه جوان بیکار برای خارج شدن از مشکلات تصمیم می گیرند به سراغ یک ویلای بزرگ رفته و دزدی کنند. اما هی چیز مطابق انتظار پیش نمی رود و…

خالق سریال کیست ؟

هومن سیدی که علاوه بر بازیگری، در عرصه فیلمسازی نیز چهره ای شناخته شده محسوب می شود. آخرین فیلم هومن سیدی در مقام کارگردان « مغزهای کوچک زنگ زده » نام داشت که با استقبال مخاطبین ایرانی مواجه شده بود.

نقد سریال قورباغه

نکات مثبت سریال ؟

هومن سیدی از معدود کارگردانان ایرانی است که سینمای جهان را به صورت دقیق دنبال کرده و تحت تاثیر فیلمسازان برتر جهانی قرار دارد. این تاثیرپذیری در « قورباغه » قابل مشاهده است. سیدی از اضافه گویی پرهیز کرده و باعث شده ریتم سریال حفظ شود.

پس از تجربه های قبلی هومن سیدی که مخصوصاً در زمان حضور « مغزهای کوچک زنگ زده » در جشنواره فیلم فجر او عصبی کرده بود، وی این بار به صورت مستقیم در عنوان بندی سریالش این نکته را گوشزد کرده که سریالش برداشت آزادی از فیلم « La Haine » است تا از حمله های احتمالی علیه خودش جلوگیری کند! بالاخره فشار شبکه های اجتماعی و نویسندگان سینمایی سبب شد تا یکی از فیلمسازان داخلی اعلام کند اثرش را براساس کدام فیلم خارجی ساخته است!

« قورباغه » شاید از معدود سریال های شبکه نمایش خانگی است که ساختار سینمایی دارد و مخاطبین سینما می توانند از تماشای آن لذت ببرند. تصویربرداری، تدوین و کارگردانی « قورباغه » از دیگر سریال های ایرانی منتشر شده در شبکه نمایش خانگی تا این لحظه بهتر است.

هومن سیدی بازی های خوبی از بازیگرانش گرفته است. به نظر می رسد نوید محمد زاده در اینجا هم بتواند رضایت مخاطب را جلب کند.

موسیقی « قورباغه » که احتمالا با الهام از سریال « Dark » ساخته شده، به خوبی حس سکانس ها را به مخاطب انتقال می دهد.

نقد سریال قورباغه

نکات منفی سریال ؟

برداشت آزاد به معنای درک یک اثر و خلق ایده ای نو براساس آن طرح است. اما در « قورباغه » گاهی کپی های نعل به نعل از « La Haine » مشاهده می شود که سریال را از برداشت آزاد به کپی تغییر مسیر می دهد!

تلاش هومن سیدی برای نزدیک کردن ساختار سریال به نمونه های خارجی قابل تحسین است. اما بهرحال ساختار اجتماعی در ایران متفاوت با محله های جنوب شهر پاریس است و مشکل اینجاست که هومن سیدی در « قورباغه » فرهنگ جنوب شهری های فرانسه را به کالبد محله های ایرانی منتقل کرده که گاهی توی ذوق می زند.

بعضی دیالوگ های سریال از لحاظ علمی تطبیق چندانی با واقعیت ندارند. اشاره به قلب سمت راست در حالی که آن اتفاق مشخص رخ داده، از لحاظ علمی رد شده است!

در بخشی از سریال دختر وکیل می گوید:« موکلم پول نداشت برای همین اومده سراغ من که هنوز پایان نامه ام رو هم تکمیل نکردم! ». عدم حضور مشاور حقوقی باعث بروز چنین دیالوگ های اشتباهی شده است چراکه برای وکیل شدن پایان نامه ارائه نمی دهند!

این سریال محصول کدام شبکه است؟

شبکه نمایش خانگی

عامل تاثیرگذار برای تماشای سریال؟

حضور چهره های سرشناس از جمله نوید محمد زاده به عنوان بازیگر و کارگردانی هومن سیدی.

نقد سریال قورباغه

حرف آخر :

« قورباغه » علی رغم اینکه مانند ساخته های قبلی هومن سیدی سرشار از الهام بخشی ( یا کپی! ) از آثار برتر جهانی است، اما با این حال سطح جدیدی را در شبکه نمایش خانگی ایجاد کرده که باعث می شود سطح انتظارات مخاطب از این پلتفرم بالاتر برود. « قورباغه » روایت جذابی دارد و اگر سیدی بتواند در ادامه خرده پیرنگ های جذابی هم به قصه اضافه کند، می توان مطمئن بود که مخاطب ایرانی با تماشای این سریال ضرر نخواهد کرد!

 

 

منتقد: رضا توسلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

نام سریال : قورباغهدانلود سریال قورباغه

کارگردان :   هومن سیدی

فیلمنامه : هومن سیدی

تهیه کننده : علی اسد زاده

بازیگران:

نوید محمدزاده

صابر اَبَر

سحر دولتشاهی

هومن سیدی

مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمان فر

ژانر : درام                    

پخش : شبکه نمایش خانگی     

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amirali
Amirali
11 ماه قبل

عالييييييي ترين سريال ايراني بهترين سريال ايراني كه ديدم واقعا كارگرداني و بازيگري عالي فيلمنامه اي درخشان موضوعي بكر و… همه چي بي نظير هركي بگه اين شاهكار مزخرفه با من طرف هست.

باربد
باربد
11 ماه قبل

سریال مزخرف با بازیهای افتضاح