صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم «تی تی»

نقد و بررسی فیلم «تی تی»

تی تی

خلاصه داستان:

تی تی (الناز شاکردوست) زن روستایی است که از طریق رحم اجاره ای باردار شده است. تی تی در بیمارستان با ابراهیم «پارسا پیروزفر» که یک دانشمند نجوم است آشنا می شود و…

کارگردان:

آیدا پناهنده که موفق ترین اثرش تا به امروز «ناهید» بود که توانسته بود جایزه «آینده نویدبخش» را از جشنواره کن 2015 دریافت کند. از پناهنده در سال های گذشته فیلم «اسرافیل» را هم شاهد بودیم که در سال 1395 ساخته شد.

فیلم تی تی

نقد فیلم «تی تی»:

«تی تی » قرار بوده یک داستان عاشقانه باشد و به صورت شفاهی، این داستان ظرفیت های بالایی برای نگارش به عنوان فیلمنامه داشته اما مشکل این جاست که فیلمنامه که از این سوژه به نگارش درآمده در تمامی بخش ها چنان دچار ضعف و کمبود است که نه تنها عاشقانه ای نمی سازد، بلکه حتی در ترسیم یک فضای عادی نیز دچار لکنت می شود.

شخصیت پردازی های داستان از پایه دچار مشکل است. تی تی به عنوان شخصیت محوری داستان که نام فیلم نیز برگرفته از شخصیت اوست، اخیراً توسط رحم اجاره ای باردار شده و قرار است فرزندش را در ازای مبلغی به یک زوج اهدا کند. با این حال فیلم هیچ استفاده از این موقعیت نکرده و موضوع «رحم اجاره ای» را بی جهت به عنوان یک وصله به فیلم اضافه کرده در حالی که هیچ برنامه ای برای بسط و گسترش این ایده در طول قصه نداشته است.

در طرف دیگر، شخصیت ابراهیم قرار دارد که قرار بوده یک دانشمند باشد. دانشمندی که بر روی مسئله سیاهچاله تحقیق می کند و قرار است تحقیقات او منجر به دستاوردی جدید در مطالعات مربوط به سیاهچاله ها شود. فارغ از این که حال و روز ابراهیم هیچ شباهتی به یک دانشمند دارد، باید گفت که در شخصیت پردازی نیز دچار ایرادات فراوان است. زمانی که ابراهیم را ملاقات می کنیم در بیمارستان قرار دارد و بخش زیادی از فیلم نیز به حال بد او اختصاص دارد. اما مریضی ابراهیم چه هست و کارکردش در فیلمنامه چه بوده؟ هیچ! در واقع ابراهیم فقط مریض است و قرار نیست این مریضی ارتباطی با کلیت داستان داشته باشد! نکته عجیب تر این که ابراهیم به یکباره در طول قصه حالش خوب می شود و فیلم هیچ اشاره ای به مریض بودن او نمی کند! متاسفانه «تی تی» دچار انبوهی از ایرادات مشابه تصویری است که بدون کارکرد در فیلمنامه به حال خودشان رها شده اند.

فیلم تی تی

به انبوه مشکلات فیلمنامه باید نحوه شکل گیری رابطه عاشقانه بین تی تی و ابراهیم را هم اضافه کرد. عاشقانه ای که نه بستر درستی برای روایتش شکل می گیرد و نه حتی در دیالوگ ها می توان زنجیره ای یافت که این دو را به یکدیگر وصل کند. دانشمند بودن ابراهیم و روستایی بودن تی تی نه توانسته تضاد جالبی خلق کند و نه حتی فیلم موقعیتی برای گسترش عاشقانه داستان خلق کند. عمده لحظات این دو شخصیت به صحبت های تی تی از سر سادگی و لبخند زدن و سر تکان دادن ابراهیم گذشته! تماشاگر حتی در طول داستان متوجه نمی شود که چرا تی تی از نامزد سابقش خوشش آمده، از او دلزده می شود و به ابراهیم علاقه مند می شود! یکی از بدترین لحظات فیلم، سکانسی است که ابراهیم از لای در عشقش به تی تی را بیان می کند. لحظه ای که نمی دانیم از کجا آمده، چه مسیری برایش طی شده و چطور اتفاق افتاده و به همین دلیل است که تاثیری هم پیدا نمی کند.

در میان بازیگران فیلم، الناز شاکردوست تلاش زیادی کرده تا موجه به نظر برسد و تا حدی هم توانسته نقش یک زن روستایی را ایفا کند. لهجه گیلکی این بازیگر در طول قصه بارها به فارسی تغییر پیدا می کند که ناشی از عدم تمرکز این بازیگر بوده است. با این حال، می توان تلاش شاکردوست را برای تجسم این شخصیت ستایش کرد. بدترین بازیگر فیلم نیز پارسا پیروزفر است که شخصیت پردازی ضعیف او به همراه بازی ضعیف این بازیگر، مخصوصاً در لحظاتی که می خواهد عاشقانه بسازد کار را خراب کرده است. بازی پیروزفر در برخی از سکانس ها به حدی بد است که این احساس را به وجود می آورد که در حال اجرای یک موقعیت کمدی است!

فیلم تی تی

«تی تی» به مراتب از آثار قبلی آیدا پناهنده اثر ضعیف تری است که بخش بزرگی از این ضعف ناشی از فیلمنامه و شخصیت پردازی های اشتباهی است که می بایست در خلق یک عاشقانه به کار گرفته می شدند اما این اتفاق نیفتاده. ترکیب دانشمندی که بر روی سیاهچاله تحقیق می کند و زنی که از طریق رحم اجاره ای باردار است، به اندازه کافی غیرعادی است و نیازمند یک فیلمنامه دقیق برای پرداخت اصولی این تضادهاست. اتفاقی که در «تی تی» رخ نداده و عناصر فیلمنامه هیچ کارکرد شاخصی در طول فیلم رقم نمی زنند.

 

نمره: 3/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باربد
باربد
8 ماه قبل

فیلم عالی بود

طاهری
طاهری
11 ماه قبل

ابراهیم تومور مغزی داشت چرا عصای پا شکسته ها را دست می‌گرفت؟
تومور مغزی چه ربطی به پا داره؟

تی تی
تی تی
1 سال قبل

لوکیشن فیلم کجا بود؟ گیلان یا مازندران؟ آدمای یه محل به دوتا زبان و لهجه های مختلف چرا حرف میزنن،یکی مازندرانی یکی گیلکی؟!
برای اونایی که نمیدونن عرض کنم فرد گیلک و فرد مازندرانی در محاوره که سریع صحبت میشه زبان همدیگرو متوجه نمیشن یا خیلی خیلی سخت متوجه میشن.

هستی
هستی
1 سال قبل

ای کاش علاوه بر نظر نقاد محترم میفرمودین خرگوش نماد چی بود … نسوختن تی تی { که نمیدونم چرا من رو یاد ژاندارک انداخت }‌و صحنه ی بدنیا اومدن بچه ی تی تی که مشابه تولد عیسی از مریم بود نماد چی بود … دوست تی تی نماد چی بود که تو قاب صحنه های مهم بود … و مهم تر تصمیم نهایی ابراهیم که نگرفتن کاغذ بود نشان از دگرگونی ابراهیم داشت بله ؟ چرا؟ …. چرا تی تی قدرتشو از دست داد … ممنون میشم بررسی کنین .

ال بلا
ال بلا
1 سال قبل

خوب نبود

Atitala
Atitala
1 سال قبل

انگار چنتا داستان موازی توسرنویسنده بود ولی اون نخ تسبیح که باید به هم ربطشون میداد وجودنداشت اصلا اول فیلم باآخرفیلم فرقی نداشت

ویدا
ویدا
1 سال قبل

من خیلی موافق هستم . تی تی فیلم ضعیفی بود . به صِرف خوشگلی دوتا بازیگر فیلم خوب نمیشود .