صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم آخرین تولد

نقد و بررسی فیلم آخرین تولد

الناز شاکردوست

کسی در فیلم «آخرین تولد» حضور دارد که من بشناسم؟

الناز شاکردوست مشهورترین بازیگر فیلم است که نقش اصلی فیلم را برعهده دارد. بازیگران نام آشنای دیگری همچون سوگل خلیق و پدرام شریفی نیز در فیلم حضور دارند.

داستان فیلم درباره چیست؟

پس از ورود طالبان به افغانستان و خطر نزدیکی آن ها به کابل، چند زن و مرد در یک خانه در تلاش برای پیدا کردن یک راه حل برای خروج از این بحران هستند اما…

کارگردان کیست؟

نوید محمودی که اخیراً با ساخت سریال «پوست شیر» به محبوبیت زیادی نزد علاقه مندان به سریال دست پیدا کرده است. از محمودی پیش از این فیلم های «چند متر مکعب عشق» و «مردن در آب مطهر» را هم در سینما دیده بودیم.

الناز شاکردوست

نکات مثبت فیلم؟

نمی دانم!

نکات منفی فیلم؟

فیلم قصه مشخصی ندارد. مخاطب از قبل می داند که چه بلایی سر افغانستان آمده، به جز این، فیلم هیچ ایده جدیدی برای مطرح کردن ندارد!

شخصیت اصلی داستان بی هویت است. از ابتدا تا انتهای فیلم هیچکدام از دغدغه های این شخصیت برای مخاطب اهمیت پیدا نمی کند.

شخصیت های مکمل وضعیت وخیم تری در مقایسه با شخصیت اصلی دارند. شخصیت هایی که دغدغه های متنوعی اعم از بازیگر شدن، مدل شدن و موارد دیگر دارند؛ آن هم در شرایطی که طالبان در حال ورود به شهر است!

فیلمبرداری دوربین روی دست نه تنها تنش و استرس ایجاد نمی کند، بلکه پتانسیل ایجاد سردرد را هم دارد.

پایان بندی فیلم با توجه به این که شخصیتی در طول فیلم ساخته نشده، نه تنها ضربه ای به مخاطب نمی زند بلکه حتی در اجرا هم با ضعف مواجه است.

نقد ویدئویی فیلم «آخرین تولد» را در ادامه ببینید:

حرف آخر؟

«آخرین تولد» بیشتر از این که یک فیلم سینمایی باشد، یک واکنش احساسی به اشغال افغانستان توسط طالبان است. اتفاقی که به نظر می رسد تبدیل به دغدغه فیلمساز شده و بدون آن که برنامه مشخصی برای برگردان سینمایی آن در نظر داشته باشد، فیلم را به بدترین شکل ممکن روانه سینما کرده که نتیجه هم مشخص است!

 

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامین
رامین
9 روز قبل

چند نظرمثبت و منفی و چند پیشنهاد دارم
مثبت:گاهی وقتی فیلمای بد رو نقد می کنید لحن فیلم طنزآمیز است جوری که من فقط برای طنزش می خونم با اینکه از عکس فیلم پیداست افتضاحه.مثلا فیلم رضا
واقعا همچین آثاری باید با لحنی تمسخرآمیز بررسی بشن.
مثبت دوم. اینکه تکه ای از صحنه یا دیالوگ ها را برای تندشدن بیشتر متن می آورید کار جالبیه یعنی در قالبی چون فیلمنامه نه روایی
منفی. خواهش می کنم هر اثری مث فیلم رضا.پسرکشی . آهنگ دونفره یا… بررسی نکنید نه سودی برای مخاطب داره نه برای شما. این قلم طنز رو در آثار بد جدی نه مبتذل به کار بگیرید
منفی دوم. گاهی قلم طنزناکتون در بررسی ها شبیه هم می شه و خلاقیتی دیده نمی شه
پیشنهاد اول. می توانید در بررسی فیلم ها
برای برگشت یا ارجاع به صحنه ها
گاهی مانند همه به طور روایی ولی گاهی درقالب فیلمنامه بیاورید
یعنی انگار تکه ی بسیار ریزی از فیلمنامه را کنده اید و چسبانده اید
جالب است و من تا بحال خیلی کم دیده ام
پیشنهاد دوم. اگر بشود چیزی شبیه گزارش یا جستاری کوچک درباره عادت یا تجربه یا خاطره دیدن فیلم بنویسید مثلا به طوری طنزناک در مورد شوالیه سیاه یا شهر خدا یا …خیلی جالبه .
کم به عنوان یک ستون ثابت بکار می ره و گاهی منتقدها به عنوان یادداشت نشر می دن. این یادداشت مث یادداشت های رضا بابایی بشه (که واقعا مث ایشون یادداشت نوشتن واقعا سخته)
خیلی جذاب می کنه
پیشنهاد سوم. آوردن تکه ای کوچک از مصاحبه سینماگران مثلا مصاحبه های برگمان یا فلینی یا تقوایی یا…
برای یک مناسبت خاص یا…