صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم چپ راست

نقد و بررسی فیلم چپ راست

چپ راست

خلاصه داستان:

دو نفر از دو طیف سیاسی مختلف در کشور متوجه می شوند که فرزندانشان در بیمارستان جابجا شده اند و…

کارگردان:

حامد محمدی که پسر منوچهر محمدی، تهیه کننده سینمای ایران است. «اکسیدان» ، «چهار انگشت» و سریال «قبله عالم» از جمله آثاری است که محمدی کارگردانی آن ها را برعهده داشته است..

 

نقد فیلم «چپ راست»:

سینمای ایران مدت‌هاست که در حال دورشدن از مخاطبش است. سینمای بی‌مسئله‌ای که درک درستی از شرایط اجتماع ندارد و به همین جهت، آثاری را روانه سینما می‌کند که اصولاً، ارتباطی با دغدغه مردمش ندارد. «چپ راست» یکی از همین آثار است که مشخص نیست برای چه طیفی ساخته شده است. فیلمی سردرگم و بی هویت که به شکل عجیب و غیرقابل تحملی، شوخی‌های نه‌تنها بی مزه و الکن، بلکه عذاب آور دارد که تحمل اثر را به شدت سخت می‌کند.

چپ راست

پیش از پرداخت به فیلم باید به این نکته اشاره کرد که آیا اجتماعی که فیلم برای آن ساخته شده، دیگر اهمیتی به دو طیف سیاسی در کشور می‌دهد؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند وضعیت تماشاگر را در خصوص تماشای «چپ‌راست» معین کند. نویسندگان بی‌اطلاع فیلم در خیال خودشان این مسئله را مطرح کرده‌اند که قرار دادن دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در کنار یکدیگر می‌تواند تماشاگر را بخنداند و این وضعیت دقیقاً از بی‌اطلاعی آن‌ها نسبت به وضعیت جامعه بر می‌آید. جامعه‌ای که دیگر نه‌تنها کلامی از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در کلامشان دیده نمی‌شود، بلکه حتی از کلیشه‌های رایج هویتی این دو نیز گذشته است.

از این روست که شوخی‌های بی‌مزه و مضحک و نم پس داده‌ای؛ مانند وصل کردن هر مخالف به آمریکا و در آن سو، متخصص اروپای شرق نشان‌دادن طیف مقابل، نه‌تنها تماشاگر را نمی‌خنداند بلکه می‌تواند تا حد زیادی حال او را بد کند! مدت‌زمان فیلم کمتر از یک ساعت و نیم است؛ اما همین مقدار هم برای بگومگوهای دو شخصیت اصلی داستان که دائم در حال تکرار کلیشه‌های سیاسی مملکت در دهه‌های گذشته هستند، به حدی زیاد است که تحمل تماشای فیلم تا دقایق آخر را به‌شدت سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. معضل فیلم این جاست که به این کلیشه‌ها ورود می‌کند و می‌خواهد از شخصیت‌هایش آدم‌های سیاسی بسازد و به این دو طیف کنایه‌های سیاسی وارد کند؛ اما به جهت این که می‌داند با کوچک‌ترین لغزشی، فیلم رنگ انتشار را به خود نمی‌بیند، تنها به ابتذال روی می‌آورد و نه‌تنها این ابتذال را در رویکردهای سیاسی و اجتماعی یک کشور به تصویر می‌کشد، بلکه گاهی که سرش خلوت می‌شود، ابتذال‌های جنسی را هم وارد ماجرا می‌کند!

چپ راست

نوشتن بیشتر درباره «چپ‌راست» بیهوده است. فیلم حامد محمدی چنان در وضعیت کنونی جامعه ایران بی‌ارزش و مبتذل است که حتی قلم برای نگارش درباره آن به گریه می‌افتد. سؤال این جاست که چطور می‌توان در شرایط اجتماعی امروز جامعه زیست و از رویکرد عمومی جامعه به سوژه‌های فیلم بی‌اطلاع بود؟ آیا کلیت سینمای ایران در کشوری جز ایران زندگی می‌کنند که نمی‌دانند سوژه روز و دغدغه مردمشان چیست؟ یا شاید باید مانند همیشه این جمله را تکرار کرد که سینمای ایران مدت‌هاست که دیگر دغدغه مخاطب ندارد و راضی‌کردن هرکس و هر طیف جز مردم، در اولویت قرارداد.

 

نمره: 1/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
14 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید
حمید
9 ماه قبل

فیلم مزخرف بود ولی اونجایی که جوان به قاسم خانی گفت به خاطر این سردی هایی که میخوری همیشه چپی🤣🤣

پویا
پویا
9 ماه قبل

مزخرف بود فیلم.نقدتون عالی بود و درست

محمد
محمد
10 ماه قبل

تو کانال های ارزشی هنوز همه مخالف ها رو به آمریکا و اسرائیل و آلبانی میچسبونن

سلام
سلام
10 ماه قبل
پاسخ به  محمد

شما اونجا چیکار میکنی؟ 😅

رامین
رامین
10 ماه قبل

افرین آقا میثم…. بند مربوط به دوطیف مثلا سیاسی و گریه قلم بجا بود
شما از قاسم خانی بازیگرش چه انتظاری داری وقتی جز مارمولک
هر چی ساخته نق و غر با داستان تاریخ مصرف داره
نود قسمت برره است هفتادتاش هرزه
سنپطرزبورگش جز دوسکانس عملا ابتذاله
مدام داره میگه تمام ناهنجاری های اخلاقی تقصیر خودمردمه اسمشم گذاشته نقد
در حالیکه شطحیاته
تازه داستان مارمولکش عینا فیلم ما فرشته نیستیم هست که دیالوگای خوبش هم بخاطر تاثیر داستانه کارزشتشون هم این بود اینو ذکر نکردن
جالبه سکانس آخر نقابش هم مستقیم و بی کم و کاست از فیلم مکانیک چارلز برانسونه
نه ادای دین نه الهام نه اقتباس
تقلید و دزدی
حامد محمدی هم یه تنه مثل مردان آهنین ابتذال رو حمل میکنه مث حمل یه پر یا برگ درخت
البته نویسندگی طلا و مسش خوب بود
رامبد هم که…

احمدرضا
احمدرضا
10 ماه قبل

چپ، راست فیلمی ایرانی در ژانر کمدی سیاسی به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم در ۲۱ دی ۱۴۰۱ در سینماها اکران شد.
این فیلم که پیش تولید و تولید آن در دی و بهمن ۱۳۹۸ در سکوت کامل خبری پیش رفت، از جمله پروژه‌های سینمایی بود که در اولین ساعات اعلام شیوع ویروس کرونا از سمت ستاد ملی مقابله با کرونا، جهت حفظ سلامت و ایمنی هنرمندان و عوامل پروژه که از سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند، در حالی که فقط یک هفته تا پایان آن باقی مانده‌است تصمیم به توقف فیلمبرداری آن گرفته شد.
چپ، راست به کارگردانی حامد محمدی از جمله فیلم‌هایی بودند که به دلیل ممیزی و سانسور زیاد نتوانستند در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند.
اکران اولیه این فیلم بعد از توقیف در دی ماه ۱۴۰۰اعلام شد اما از اکران آن جلوگیری شد. سپس بعد از سه سال توقیف این فیلم در ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ روانه اکران شد و اکران خودش را در بهار ۱۴۰۲ ادامه داد و موفق به جذب ۴۰۰/۰۰۰ مخاطب در سینماها شد.

پریا
پریا
10 ماه قبل

👍🏻👍🏻

ahmad a.
احمد
10 ماه قبل

ممنون از آقای کریمی بابت نقد خوبشون. در ایران بخوای فیلم سیاسی بسازی، باید اینطوری باشی که بپری تو آب ولی سعی کنی خیس نشی. یه خط قرمزی وحشتناکی آقایون دارن که باید فقط از دویست متری اون رد شی؛ یه بوق بزنی و بدون اینکه نگاه کنی فقط گاز بدی بری. آزادی بیانی که اینجا هست به اندازه موهای سر جناب آنخ ماهوئه.

علی ناصری
علی ناصری
10 ماه قبل
پاسخ به  احمد

شما یه کشور مثال بزن که آزادی بیان واقعی داشته باشه نه اینکه مثل آمریکا فقط شعار آزادی بیان داشته باشه تو هر کشوری یه سری ممنوعیت و خط قرمز وجود داره که اگه ازش رد بشی پدرتو در میارن مثال تو آمریکا یه روزنامه نگاری گفت که این تیر اندازی ها در مدرسه کار خود دولت آمریکاست فقط به خاطر همین حرفش یک میلیارد دلار جریمه اش کردن فقط چون رسانه دست خودشون کسی متوجه نمیشه و همه مردم فکر میکنن اونجا گل و بلبله من خودم حدود یه سال تو کانادا زندگی کردم واقعا تصوراتم با اون چیزی که می‌دیدم خیلی خیلی فرق داشت

محمد
محمد
10 ماه قبل
پاسخ به  علی ناصری

استاد میتونم بپرسم منبع این خبر کجاست که یه بنده خدایی به خاطر این که گفته تیراندازی کار خودشونه یک میلیارد دلار جریمه شده؟
فقط و فقط منبع به من نشون بده و توضیح هایی مثل «اگه اینطوره» و اینا نمیخوام..میخوام بدونم منبع این خبر کجاست و یه اطلاعی بده.
ممنون

a movie lover
a movie lover
10 ماه قبل
پاسخ به  علی ناصری

شما حتی درکی از مبلغی که گفتید هم نداری ، چه برسه به زندگی در آمریکا … مگر در خیال خودت اونجا زندگی کرده باشی وگرنه یه عدد معقول از خودت درمیاوردی
چیزی بگو که بگنجه !

رامین
رامین
9 ماه قبل
پاسخ به  علی ناصری

خوشتیپ ارجمند
چنگیزمغول هم برای ایران قانون و خط قرمز داشت بهش میگن یاسا برو بخون چه فاجعه ای بود
واسه همینه که میگن چنگیز بلای بزرگ بود یعنی بدون خونریزی هاش
یعنی چی
یعنی پیشرفته بودن یا نبودن یک کشور و قرون وسطی بودن یا نبودن به قانونا و خط قرمزاشه
تازه مایکل مور که مستند ساخته درباره اسلحه و ادمکشی نوجوانان بهشم جایزه دادن
فکر کنم واسه اون ده میلیارد بریدن😂😂
تازه گفتن می خواد به اینجا پناهنده بشه

rrr
rrr
9 ماه قبل
پاسخ به  علی ناصری

الکس جونز
۴۹ م

رامین
رامین
9 ماه قبل
پاسخ به  rrr

جناب گرامی تو که الان بنیان عقیده سیاسیتو نابود کردی
آلکس جونز بیش از چندین ساله کل آمریکا و سیستمش رو زیرسوال برده
میگه یازده سپتامبر و قضیه اوباما و خیلی چیزای دیگه دسیسه سرمایه داراست
اصلا تئوری پرداز توطئه هست
چپ و راست از ریشه سیستمو می زنم
فقط درصدی فقط درصد کمی از این اینجا سخنان رو کسی به سیستم بزنه
خودشو خانوادشو … گرفتار مصیبت می شن
ایشون چندین ساله داره انتقاد میکنه
شما به انتقاداتش توجه کن ببین وضعیت اونجا چطوره اینجا چطوره