صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم شکست خورده سال 2013 در گیشه ها

5 فیلم شکست خورده سال 2013 در گیشه ها

imag111154

سال 2013 اگرچه برای سینماگران سال خوبی بود و آمار فروش فیلمها روند رو به رشدی را نسبت به سالهای گذشته شاهد بود، اما بودند آثار پر هزینه ای که در گیشه های سینما با شکست های سنگین مواجه شدند. اینبار در پنج برتر تصمیم به معرفی 5 فیلم مهم سال 2013 که در گیشه ها شکست سنگینی را متحمل شدند گرفته ایم.

لازم به ذکر هست که تعداد آثار شکست خورده در سال 2013 از جمله « پس از زمین » قابل توجه است اما در اینجا میزان ارتباط بودجه با فروش فیلم مد نظر قرار داده شده است.

 bull23135

5- شلیک به سر (Bullet To The Head ) : این فیلم که در مجموع شبیه به یک اثر دهه ی هشتادی بود ، ابدا نتوانست مخاطبینش را راضی کند و به نظر می رسد که نقش بستن شعار « انتقام هرگز قدیمی نمی شود » در پوستر فیلم هم باعث نشد کسی نسبت به این داستان ” انتقام جویانه ” علاقه ای نشان دهد.

« شلیک به سر » با بازی سیلوستر استالونه با بودجه ای 55 میلیون دلاری ساخته شد و فروش کلی تنها 23.2 میلیون دلار را پشت سر گذاشت تا با 31 میلیون دلار ضرر دهی، یکی از بازنده های اکران در سال 2013 باشد.

Enders-Game-10

4- بازی اِندر (Ender’s Game ) : فیلم جدید گاوین هود در ابتدا قرار بود یکی از پرفروش ترین های سال باشد و تبلیغات وسیعی هم برای آن شکل گرفته بود اما در عوض تبدیل به یکی از 5 فیلم بزرگ شکست خورده لیست ما شد که هزینه تولیدش بیشتر از فروشش شد.

« بازی اِندر » با بازی بازیگران مشهوری از جمله هریسون فورد و بن کینگزلی با بودجه ای بالغ بر 110 میلیون دلار ساخته شد اما در نهایت با فروش کلی 86 میلیون دلار به کار خود در سینما پایان داد. با توجه به تبلیغات وسیع فیلم و بازاریابی هایی که انجام شده بود، باید گفت که « بازی اِندر » نه تنها سودآور نبود بلکه 66 میلیون دلار ضرر هم به بار آورد!

jack2323

3- جک غول کش (Jack and the Giant Slayer ) : فیلم سینمایی « جک غول کش » قرار بود حس نوستالژیک مخاطبین داستانهای کودکانه را برانگیزد اما ظاهراً هیچکدام از آن افرادی که فیلم برایشان ساخته شده بود، به سینماها نیامند و باعث شدند تا این فیلم پر هزینه هم یکی از شکست خورده های سال باشد.

« جک غول کش » با بودجه ای بالغ بر 200 میلیون دلار تولید شد و فروش کلی 198 میلیون دلاری را تجربه کرد. در نگاه اول شاید ضرر 2 میلیون دلاری چندان به چشم نیاید اما اگر به بازاریابی ها و تبلیغات ها و کلا مخارج اضافه فیلم نگاهی بیندازیم، باید گفت که « جک غول کش » چیزی مابین 86 الی 101 میلیون دلار ضرر به بار آورده است!

R343454256

2- R.I.P.D : این فیلم یکی از عجیب ترین و ضعیف ترین آثار سال بود که معلوم نیست براساس چه استراتژی و برنامه ریزی ساخته و روانه سینماها شد! « R.I.P.D » با حضور ریان رینولدز و نقش آفرینی جف بریجز، علناً یکی از شکست خورده ترین ( با توجه به بودجه ) فیلمهایی سال است که در یک دهه ی اخیر در هالیوود اکران شده است.

« R.I.P.D » با بودجه ای 130 میلیون دلاری ساخته شد و در نهایت با فروش کلی 78 میلیون دلاری به کار خود پایان داد. اگر بخواهیم در این فروش ناامید کننده، ضرر بازاریابی و موارد حاشیه ای را هم محسوب کنیم به این نتیجه می رسیم که « R.I.P.D » بین 91 الی 115 میلیون دلار ضرر را نصیب کمپانی سازنده اش کرده است که یک فاجعه کامل است!

u581410

1- رنجر تنها (The Lone Ranger ) : فیلم جدید جانی دپ ، مشکلات زیادی را در راه اکران تجربه کرد که از جمله آنها توقف های مکرر زمان فیلمبرداری، بازنویسی فیلمنامه و .. بود که باعث شد بودجه فیلم تا حدود 250 میلیون دلار افزایش پیدا کند و علناً « رنجر تنها » به یکی از گرانترین بلاک باسترهای تاریخ سینما مبدل شود. اما در زمان اکران تماشاگران استقبال بسیار کمی از این فیلم کردند و در نتیجه « رنجر تنها » تبدیل به شکست خورده ترین فیلم اکران شده در سال 2013 شد که حتی انتقادهای جانبی دپ از منتقدان هم نتوانست به فروش فیلم بیفزاید.

« رنجر تنها » با بودجه تولیدی نزدیک به 250 میلیون دلار، در نهایت با فروش کلی 260 میلیون دلار به کار خود پایان داد اما اگر بخواهیم به هزینه های جانبی این فیلم نگاهی بیندازیم ، باید گفت که « رنجر تنها » برای کمپانی دیزنی مبلغی در میان 95 الی 120 میلیون دلار ( بعضی منابع حتی رقم 150 میلیون دلار را هم ذکر کرده اند ) ضرر به بار آورده است. مسلماً اگر کمپانی اعظم دیزنی پشت « رنجر تنها » نبود، این فیلم پتانسیل این را داشت که تبدیل به شکست خورده ترین فیلم تاریخ سینما در گیشه شود!

 

میثم کریمی                                                                  

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها