از اولین زمان اعلام ساخت فیلم باربی (Barbie) بیش از یک دهه میگذرد. نخستین بار در سال 2009 اعلام شد که فیلم «Barbie» با بازی امی شیومر و آن هاتاوی ساخته خواهد شد اما مراحل ساخت آن فیلم به حدی طول کشید که بازیگران و حتی کمپانی سونی که حق ساخت فیلم را در اختیار داشت، از پروژه جدا شدند و در نهایت برادران وارنر ساخت این اثر را برعهده گرفت و از گرتا گرویگ بهعنوان کارگردان و مارگو رابی بهعنوان ستاره اصلی فیلم استفاده کرد. فیلمی که خیلی سریع تبدیل به پرفروشترین فیلم سال شد.
داستان فیلم درباره یک باربی معمولی (مارگو رابی) است که در سرزمین باربیها زندگی آرامی دارد تا این که متوجه تغییراتی در ظاهرش شده و بهزودی متوجه میشود که برای حل مسئله باید به دنیای آدمها برود. اما حضور باربی در دنیای انسانها اتفاقات مختلفی را برای او به همراه میآورد که…
باربی از دو منظر قابلبررسی است. نخستین بخش، کیفیت بصری اثر است که تحسینبرانگیز است و شما میتوانید مجموعهای از رنگهای شاد و نورپردازیهای عالی به همراه موسیقیهای زیبا را گوش دهید و از فیلم لذت ببرید. در واقع باربی از لحاظ طراحی صحنه و لباس یکی از بهترین آثار سال به شمار میرود و میتواند در فصل جوایز هم شایستگیهای خود را اثبات کند.
بااینحال، بخش دوم که از اهمیت بیشتری برخوردار است، رویکرد فرامتنی فیلم است که بسیار مخرب و عجیب است. همانطور که بارها درباره این مسئله صحبت شده، مجموعه عروسکهای باربی همواره بهعنوان نمایندهای از زنان بینقص معرفی شدهاند. عروسکهایی که در آن، موهای بلوند و اندام باریک همواره سندی بر جذابیت زنان شمرده شده و در سالهای اخیر نیز با انتقادات فراوانی مواجه شده است. فیلم «باربی» با آگاهی از این مسئله، سعی کرده این کلیشه قدیمی را بشکند تا از حجم انتقادات از باربی کاهش پیدا کند؛ اما نتیجه کار تبدیل به اثری فمینیستی شده که حتی بهمراتب مبتذل از نگاه ابزاری به زنان در سالهای اخیر بوده است.
متأسفانه، فیلم به دستهای از فمینیستها گرایش پیدا میکند که نه در پی برابری خواهی؛ بلکه در پی سلطهجویی و سهمخواهی هستند. متأسفانه در فیلم «باربی» حتی یک مرد عادی وجود ندارد و تمامی شخصیتهای مرد داستان یا سلطهجو هستند یا نادان! این نگاه رادیکال به مردان در «باربی» عجیب و غیرمنتظره است و در تضاد کامل با ارزشهای اجتماعی است که سالها برای بهدستآوردن آن تلاش شده است. اگر عروسک باربی در سالهای گذشته تجسمی از زنان بینقص بوده، حالا این شخصیت رویکرد ضد مرد هم یافته است تا وضعیت بغرنجتر از همیشه باشد.
متأسفانه، فیلم در ساختن شخصیت ناتوان است و آنچه که قصد بیانکردنش را دارد را باتکیهبر مونولوگهای شعاری و گل درشت بیان میکند. در فیلم شخصیت مادری وجود دارد که در بخشهایی از فیلم ناگهان به مدت 3-4 دقیقه در خصوص رنج و مشقتهای زنان در زندگی سخن میگوید. قرار بوده این سکانس تأثیرگذار باشد؛ اما رویکرد این شخصیت بههیچعنوان تشابهی به حال و هوای سخنرانی حماسیاش ندارد. این وضعیت در مورد دخترش هم صدق میکند. دختری که ضد باربی است؛ اما بدون هیچ دلیل خاصی ناگهان با مادر همراه شده و عاشق باربی میشود! «باربی» سرشار از شخصیتهای بیهویتی است که هرکدام بهنوبت قرار بوده بیانیهای با موضوع برتر بودن زنان صادر کنند!
نکته عجیب این درباره قصه این که در ابتدای فیلم، باربیها کنترل کامل سرزمین را برعهده دارند و مردان را نادیده گرفتهاند. بااینحال، زمانی که نوبت به مردان رسیده و آنها مسلط به سرزمین میشوند، از لحاظ آنها این اقدام نادرست است! نکته غمانگیز این که زنان فیلم برای پسگرفتن سرزمینشان از مردان و اثبات شایستگیشان برای هدایت این سرزمین، تصمیم میگیرند از جذابیتهای جنسی خود بهره برده و به جنگ مردان بروند و نه شایستگیهای فردیشان؛ یک رویکرد سراسر ابتذال!
(این پاراگراف بخشهایی از داستان را لو میدهد) متأسفانه فیلم در نهایت تیرخلاص را به مخاطب شلیک میکند و اعلام میکند که مردان میتوانند مستقل باشند و زندگی خوبی داشته باشند؛ اما در سرزمینی که هدایتش تنها با زنان باشد و اگر اجازه دهند، صرفاً در مسئولیتهای کوچکتر از آنها استفاده شود! در واقع «باربی» به طور رسمی اعلام میکند که زنان باید رئیس باشند؛ حتی اگر با کلی دیالوگ بیسروته در خصوص ارزش زن و زندگی قصد طفرهرفتن از بیان مستقیم آن را داشته باشد.
ازاینجهت میتوان گفت که «Barbie» اثری مخرب برای جامعه امروز به شمار میرود. فیلمی که نهتنها نمیتواند آن تصویر عمومی بینقص کذایی از باربی را تصحیح کند؛ بلکه چندین ابتذال دیگر را هم با برچسب «فمینیست» به مخاطب ارائه میکند. فیلمی که آشکارا بهجای تأکید بر تلاش برای داشتن حقوق برابر و تلاش مشترک زن و مرد برای ساختن زندگی بهتر، به سهمخواهی از زندگی میپردازد و ثابت میکند که هنوز تلاش برای داشتن حقوق برابر، بیشتر شبیه یک رؤیاست تا اعتقاد.
نمره: 4/10
منتقد: میثم کریمی
نقد ویدئویی فیلم «باربی» را در ادامه ببینید:
حالا دعواها به کنار، فیلم خوب از نظر پروداکشن و بازیگری ولی ضعیف از نظر محتوایی، در کل یه فیلم متوسط اما با اون سکانس و آهنگ I’m just ken خداییش خیلی حال کردم!
امروز فیلمو دیدم ارزش دیدن داره توصیه میکنم حتما ببینید قسمت مربوط به جان سینا هم باحال بود کلی خندیدم😂 رتبه فیلم هم شما 6 در نظر بگیرید میثم کریمی کلا به فیلم ها یکی دوتا ستاره کمتر میده که مثلا بگه منتقد قهار و کار بلدیه ولی نمیدونه عقده ای بودن خودشو ثابت میکنه
فمنیستها دنیارو به کثافت کشوندن
فیلم مثلا میخواد بگه زنها به جز جذابیت جنسی توانایی های دیگه هم دارند ولی نشون میده از همون جذابیت جنسی برای رسیدن به هدف استفاده میکنن. واقعا مضحک تر از این نداریم. البته هنر زنان غربی فقط همین هم هست برهنگی و عرض اندام الان کیم کارداشیان رو ببینید با برهنگی و عرض اندام شده یکی از ثروتمندترین و بانفوذترین زنان دنیا همین مارگو رابی از برهنگی در فیلم گرگ وال استریت شروع کرد تا به این شهرت رسید
واقعا نقد درست میگه این گرتا گرویک هم کلا یه کودن تمام عیار هست به هر حال در فیلمش نشون داده که زنها برای گرفتن حقشون باید از جذابیت جنسیشون استفاده کنن! الان این کجاش احترام به حقوق زن هست؟؟ برعکس یه توهین بیشرمانه به زنها هست. نکبت تو که با این زباله بدتر زنها رو له کردی. کلا غرب فقط نگاه ابزاری و کالایی به زن داره اسمش هم گذاشتن آزادی! بی بندوباری زن ها و کیف کردن مردها از جذابیت ج.ن.س.ی و هرزگی زنها رو یه اسم بهش دادن آزادی و برابری حقوق والسلام
آهان بعد نگاه ابزاری به زن در غرب
در کجا نیست؟
آیانگاه ایزاری و به فساد کشیدن مطلق زن
از خود مرد چیزی باقی میگذارد
مردی که در دامانش پرورش یافته
مث علی شریعتی حرف می زنی
در حالیکه همون غرب سوزان سانتاگ و ژولیا کریستوا و ویرجینیا وولف هانا آرندت و ..و … داشته که در حوزه اندیشه از جناب شریعتی که نه زن آشپزخانه ای بوده نه عروسکی هزار برابر اثرگذارترند
عزیزم فساد ذهن رو به نابودی می بره
اولین و مهم ترین نشانه فساد جنسی
کمبود شدید ذهن خلاق و تولید کننده است
ذهنی که بتواند سیستم درمانی خانواده و چگونگی ارتباط والدین با فرزند رو در غرب فاسد تولید کنه
یعنی سخن شماخیلی مطلق و دور از واقع هست
در بازار کتاب خودمون تمام کتاب های پیشرفت در حوزه فردی و جمعی
و رمان های اندیشمندانه
مث کارای یالوم از غربه
کتاب های خودیاری از غربه
بیمارستان ها و روش های در مانی برای آسان کردن رنج طلاق بعد زندگی ده ساله که توش چندین فداکاری زن و مرد برای همکردن
برای روبرویی با غم تجاوز که در آب خوردن زن در طول روز اختلال ایجاد می کنه
از غربه
حتی درک و آسیب شناسی مشکلات کشور ایران هم غربی ها از خودمون بهتر عمل می کنند. فقط کافیه چهار مقاله انتقادی بخوانی تا ببینی غربی ها چگونه جهان سوم رو کندو کاو می کنند
هرزگی جایی وحشتناک است که فقر و بیکاری و حکومتی ایدئولوژیک خوش بدرخشند
و گرنه هممون می دونیم
همه جای دنیا از زن سواستفاده می شه
بعضی ها یه جوری از ‘باربی’ بد میگن و دعوا میکنن، انگار این ۲-۳ ساله چند تا فیلم خوب و پر فروش اومده؟!!!!!
‘باربی’ یه حال و هوا داره، ‘اوپنهایمر’ یه حال و هوای دیگه!
همین که این دو تا فیلم اینقدر پر فروش شده و باعث شده منتقدها و مردم اونا رو نقد کنند، یعنی عالی هستن و کار خودشون رو کردن.
این گرتا گرویک سلیطه …عمدا اکران این زباله رو با اوپنهایمر یه روز گذاشت که این فیلم بفروشه زنیکه رو باید دار بزنن
ولش کن؛ زیاد حرص نخور…
شما هر کدوم رو دوست داری ببین!!!
اونقدر پرت و ….که فکر میکنی کارگردان حتی تاریخ اکران هم تعیین میکنه.پس شرکت فیلم سازی و تهیه کننده چی …
بعد همه ی اینا به کنار چقدر به خودت فشار میاری که میخوای یکیو برای تاریخ اکران دار بزنن….
چه ادبيات مزخرفي:(
👌👌
من فیلم ندیدم و نقد رو خوندم. نمیشه به چیزی که هر دو ما زنان و مردان بدمون میاد برچسب فمنیستی بزنیم چون از فمنیسم چیزی نمیدونیم یا ازش بدمون میاد. اگه این فیلم میگه زنان رهبر باشن، کاملا غیر فمینیستی نه گروهی از فمنیست ها و این حرفا. منکه تا حالا فمنیستی ندیدم بگه زنان باید رهبری کنن و این مزخرفات. درباره جذابیت جنسی و جسمی هم همینطوره. زن که دکور نیست. مرد هم یه حیوون سراسر شهوت نیست. نگاه فمنیسم به فرد اصلا ربطی به این فیلم نداره. نچسبونیدش به ما.
قبلاً گفتم، با فمنیست لیبرال میشه دیالوگ کرد (لیبرال نه به اون معنی ای که در فضای سیاسی آمریکای فعلی وجود داره) ولی با فمنیست رادیکال نمیشه. اساساً با کسی که ذاتا ازت متنفر هست نمیشه وارد دیالوگ شد. یه سیاهپوست با یه kkk یا یه یهودی با یه نازی وارد گفتگو نمیشه!
فیلم یه جاهایی رادیکال میزد و یه جاهایی واضح بود داره براساس تئوری های رادیکال روایت میشه.
به عنوان یه مرد/پسری که دهنم تو این زندگی سرویس شده، از گرتا گرویگ تشکر میکنم که اینطوری نمک رو زخمم پاشید!
من هم به عنوان یه مرد میگم این فیلم فراتر از جهت گیری زن و مرد بود
اگر جایی اینطور رفتار کردن بخاطر ترس و محافظه کاری در انتقال پیام بوده چون به هرحال فیلم گیشه ای هست یا درهم ریختگی کلی فیلمنامه، اصلا اهمیت کاراکتر ویل فرل در فیلم چیه؟! اساس محتوای فیلم براساس تئوری های رادیکال آرمانشهر زنانه و… هست.
خیلی نقد کامل و جامعی بود واقعا ابتذال از فیلم میباره فقط با توجه به فروش میلیاردی فیلم نکته جالب اینه دنیا چقدر درگیر این فمنیست شده که سر و دست شکوندن برای تماشاش خیلی تاسف بار و خطرناکه برای خود زنان
محتوای فیلم به خوبی در تبلیغات پنهان شد. بعلاوه فرهنگ میم (meme culture) بطرز عجیبی به کمک این فیلم اومد با پدیده باربیهایمر که متاسفانه ماموریت غیرممکن ۷ رو شدیداً به حاشیه روند. در کل حمایت فمنیست ها از فیلم بعنوان اکت سیاسی هم میشه در نظر گرفت مثل کاری که جبهه مقابل با sound of freedom کرد. بعضی هاشون که نقد کردن (برای رد گم کنی یا واقعا از روی اعتقاد قلبی بوده نمیدونم) پیام فیلم رو مثبت و مخالف با مسموم بودن فضای زن سالارن در کنار مردسالاری میدونن.
در کل: پدیده باربیهایمر + حمایت از فیلم بعنوان اکت سیاسی + عدم اطلاع بینندگان از محتوای فیلم بخاطر تبلیغات فریبنده + صرفا سرگرم شدن با دیدن رقص و آواز بازیگران خوشگل = موفقیت فیلم باربی
شما نمیخواد تشخیص بدید چی برای زنان خطر داره چی نداره
نقد منطقی نبود و با گارد از پیش تعیین شده و یه سری برچسب پیش رفتید
حروم زاده و نون ب روز خور فقط در ایران نیست البته که اینجا بیشتره ولی کشورهای دیگه هم بعضا هستن !!! فکر نمی کردم کارگردانی مثل گرویگ که همیشه از تعادل و حقوق متقابل حرف می زد همچین فیلم رادیکالی بسازه. حرفی نیست نقد کامل و واضح بود وقت حیف ۲ ساعت وقت تو سایت پ…ن وقت تلف کنی از این بهتر بود. البته باید بازاریابی بی نقصش تبریک گفت که اینطوری موج سواری کرد و با اوردن شخصیت های معروف هر چند دکوری و در یک سکانس جمعیت به سینما کشوند.
فقط این جمله شاهکار نقد اوضاع فیلمه : « نکته غمانگیز این که زنان فیلم برای پسگرفتن سرزمینشان از مردان و اثبات شایستگیشان برای هدایت این سرزمین، تصمیم میگیرند از جذابیتهای جنسی خود بهره برده و به جنگ مردان بروند »
شاید تنها راه بود مگه جز اینه البته بیشتر روی ضعف های مردان تمرکز کرد تا قدرت جنسی خود زنان
تنها راه اینه زنا ….که مردا گول بخورن ؟؟؟ این یعنی مفهوم فیلم این هست که یه زن برای موفقیت باید با مردای قوی و احمق و احساسی بخوابه و ازشون سو استفاده کنه !!! خدایی نکرده اگر این حرکت خواهرت یا همسرت بزنه چی فکری راجبش می کنی ؟؟؟ اصلا به مسئله غیرت و خزعبلاتش کاری ندارما اینکه برای حقیر کردن مردا تو فیلم، زن هارو حقیر تر کردن واقعا تاسف باره حالا نمود واقعیشو تو جامعه تصور کن !!! البته که این موضوع در همه جوامع بخصوص سیستم بالا اوردن ستاره های زن در هالیوود انجام میشه ولی تو اینو تو یه فیلم نشون بدی دیگه اوج کثافت و حقارته.
فقط پنج دقيقه اولش رو ديدم و پاک كردم.
رکورد سریع ترین پاک کردن فیلم عمرم بود.
امیدوارم آقای کریمی با همین فرمون که این زباله رو نقد کردو تحت تاثیر امتیاز بالای روتن و متا قرار نگرفت جلو بره و در نقد فیلم اوپنهایمر هم جسارت داشته باشه از نولان فنا نترسه و اون فیلم مزخرف رو هم به حقش برسونه.فیلمی که جدا از اشکال در روایت و ضعف شخصیت پردازی و دیالوگ نویسی،سعی در تطهیر یکی از بزرگترین جنایتکارای تاریخ داره.الانم که دیگه گندش دراومده این امتیازا پشیزی ارزش نداره.متاسفانه در نقد فیلم بنجل تنت هم اقای کریمی ترسید و امتیاز ۶ رو داد.در صورتیکه که تنت در حد ۲ هم نبود
یه مدت نبودی چهارتا فحش کمتر به اون فسیل که طرفدارشی دادم. ظاهراً باید دوباره شروع کنم!
۹۹ درصد افرادی که با فیلم اوپنهایمر مشکل دارن یا بخاطر بیماری نولان ستیزیشون هست یا بیماری آمریکاستیزیشون! تو با شناختی که ازت دارم مورد اولی! تنت هم لایق ۸ بود و آقای کریمی درباره فیلم فسیلمن اشتباه کرد. اون فیلم ۵ زیادشه 😉
تو هنوزم زنده ای😂دهنت سرویس
فیلم اپمهایمر رو با یه چشم دیدی یا واسه خودت یکی ساختی
کجا پاک سازی کرد
فیلم علنا آمریکا رو جنایتکار توصیف کرد
حالا کار به خوب و بد بودن فیلم ندارم
ده خط ابتذال تولید کردی مبارک باشه
بعله روسای جمهور آمریکا رو از جمله همون یارو که گری اولدمن بازیش میکنه جنایتکار و شارلاتان نشون داد.اوس مسعود سفارتی منتقد حکومتی هم گفت اینجا با نولان موافقم🤣منظور من شخص اوپنهایمر بود که بیشتر به عنوان یه قربانی نشون داده شد که انگار فکر کرده بمب اتم قراره بسازن که باهاش یه قل دوقل بازی کنن.یه ابله که اصلن تو باغ نیست و تازه وقتی شادی مردم رو میبینه دوزاریش میفته چه گندی زده.اوپنهایمر اصلن تو فیلم شخصیت منفی یا حتی خاکستری نیست.
اگه من با یه چشم دیدم تو ظاهرا اصلا فیلمو ندیدی یا شایدم روشن دلی بقیه واست تعریف کردن!بچه جون اول برو درست فیلم دیدن رو یاد بگیر بعد بیا اینجا حرف از ابتذال بزن.جدن با این حجم از آی کیو فیلم میبینی و با اعتماد به نفسم راجع بهش نظر میدی؟!!
“بعله روسای جمهور آمریکا رو از جمله همون یارو که گری اولدمن بازی میکنه”
سطح سواد، ادبیات، دانش تاریخی، استدلال و تحلیل فسیلباز اسکورسیزی فن طرفدار سینمای واقعی رو مشاهده کنید!
الان من با کی طرفم؟با رامین یا FFFF🤔
حتما تو که مشکل هویتی داری و مدام با اسمای مختلف کامنت میذاری باسواد و باادبیات و با دانش هستی!!اگه اینجوریه پس من ….تو اون سواد و ادبیات و دانشت
امثال تورو خوب میشناسم.یه دیپلم ردی که فکر کرده با۴تا کتاب خوندن و ۴ تا فیلم دیدن واسه خودش آدم شده.یه علاف مجازی که از این سایت به اون سایت میره و هی دوزار سواد ویکی پدیایی خودشو به رخ می کشه.
برو عااااامو هیچی نیستی.توهم زدی که خبریه.از توهم بیا بیرون.روانشناستو عوض کن نه ببخشید روانپزشکتو عوض کن
داری ویژگی های خودتو به من نسبت میدی؟!😆
خب من اگه هیچی نیستم چرا اینقدر فشار من رو میخوری؟ یه دکمه ای داری به اسم بیماریِ تنفر از نولان و میخوای براش کت بدوزی. ده ماه پیش فیلم نیومده بود یه حرف زدی، فیلم اومد دقیقا همون حرف رو تکرار کردی! کامنت هات هست دیگه. باو هیتر هم هیتر های قدیم… اینقدر بدت میاد از نولان خب آستین بالا بزن ده هزارتا اکانت بساز امتیاز فیلم هاش رو بیار پایین دیگه اگه راست میگی به جای اینکه با ملت اینقدر کل کل کنی!😅
از مدت ها پیش تو مغز معیوبِ تو، قاتلان فلاور مون هم بهترین فیلم قرن و تاریخ بشریت هست دیگه! آخه من باور کنم فن بوی بیسواد ….مثل تو قراره با نگاه انتقادی فیلم ببینه؟! فرق من و تو اینه که من مخاطبم و تو فنبوی. من شخص پرست نیستم، به کارنامه نولان و حتی اوپنهایمر کلی نقد دارم ولی اکثریت قاطع مخاطبان و منتقدان گفتن و دارن میگن اوپنهایمر بهترین فیلم نولان از بعدِ اینتراستلار هست. گفتم فقط یا باید یه چپولی باشه که از هرجور فحش دادن به آمریکا لذت میبره که بگه فیلم بی ارزشه یا یه فسیلباز مریضی که از فحش دادن به نولان لذت میبره چون معلوم نیست نولان چه حرکتی با دوربین زده که اناث خانوادهاش باردار شدن! خب باشه، ولی انتظار جواب چهار نفر مثل من رو داشته باشید. ما به نولان احترام میذاریم بعنوان یکی از برجسته ترین فیلمسازان قرن و شما دری وری میگید بهش چون یکسری افراد دیگه در سینما رو «میپرستید» و از اونجا که صداتون به نولان نمیرسه و نخواهد رسید، نوک حمله و توهین به طرفدارانش هست و ماها رو تحقیر میکنید و لات بازی در میارید که مثلا چون فلانی یه زمان زیسته نباید بگی نولان خوبه،
گند زدی پسر😂
من با منظور آدما کار ندارم حرف رک و بی پردشون سنده
شما در نظر اول فرمودید جنایت آمریکا رو تطهیر کرده
اکنون نطقیده ای که نه من منظورم اپنهایمر بوده
آخه ساده اندیش
اگر نولان اپنهایمر رو گناهکار میکرد مجبور بود ساختار قدرت آمریکا رو کم اثر نشون بده و این اوج وقاحت و نابلدی بود
که این کارو نکرد چون فهمشو داشت.
ضمنا وقتی شما هنوز آدم بی سواد رانتی حکومتی مث فراستی رو دنبال می کنی بهت امیدی هست؟
طرف وثتی به بررسی هیچکاک و فورد و… می رسه گزارش می ده و تخلیه نامه ارائه می ده نه ارزیابی نه بررسی نه تحلیل
چه برسه به نقد
یه نظردهی هیجانی که به اسم نقد داره از خزانه ملی نشخوار می کنه
عصبانیت بهت چیره شده بود بهاطر همین در عرض دو روز یادت رفت چی گفتی
ضمنا می تونی مبانی فیلمنامه
یا اثری از رابرت مک کی بخونی کمی یاد بگیری
سکانس سخنرانی اوپنهایمر برای عرازشه(!) آمریکایی بعد از انداختن بمب و گفتگوش با ترومن اگر تطهیر جنایته پس گرگ وال استریت هم سه ساعت تبلیغات مواد مخدر و تجاوزه! اسپویل***رسماً آخر فیلم رابرت به انیشتین میگه بمب اول رو منفجر کردیم و کل دنیارو به آتش کشیدیم*** پایان اسپویل
فقط اینهایی که به این لایک میدن رو زنده میخوام! بیماری نولان ستیزی که گفتم حقیقت داره اینم سندش
بنده اسکرسیزی رو خیلی خیلی دوست دارم
ولی گرگ وال استریت نشانه نابلدی کارگردان در اون اثر بوده(نه دیگر آثار)
اسکورسیزی حرفشو نفهمید.
تنها کارگردان بزرگیه که مبتذل در کارنامشه.
درمورد اپنهایمر هم بات موافقم
درود بر شما
من با اسکورسیزی هیچ دشمنی ای ندارم، صرفا بهش نقد دارم ولی از اسکورسیزی پرست ها حقیقتا انزجار قلبی دارم! البته نه اونایی که مثل این کاربر سایت هستند، آدم دلش برای امثال این میسوزه بیشتر!
دقیقا دقیقا دقیقا
چقدر میتونست فیلم بهتری باشه که کاملا گند زدن
جمله آخر فیلم هم که اصلا دیالوگ برتر بود
تنها جایی که فکر نمی کردم به کوبریک ارجاع بشه تو فیلم باربی بود
کام آن