صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم قصاص (Retribution)

نقد و بررسی فیلم قصاص (Retribution)

Retribution

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

لیام نیسن، بازیگر مشهور و بسیار پرکار سال های اخیر هالیوود، بازیگر نقش اصلی فیلم است. متیو مودین هم که با نقش های فرعی در آثاری مانند«شوالیه تاریکی بر می خیزد» و «اوپنهایمر» شناخته می شود، دیگر بازیگر مشهور فیلم است.

داستان فیلم درباره چیست؟

مت (لیام نیسن) در حالی که مشغول رساندن فرزندانش به مدرسه است، متوجه می شود درون ماشین بمبی کار گذاشته شده و اگر سعی کند از ماشین پیاده شود، ماشین منفجر می شود اما…

کارگردان کیست؟ 

نمرود آنتال که در کارنامه اش ساخت فیلم هایی ماننند «Predators» و «Vacancy» به چشم می خورد.

خانواده‌ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

فیلم صحنه های جنسی ندارد اما شاید دیدن به هوا رفتن ماشین ها و کشته شدن افراد برای افراد کم سن و سال مناسب نباشد.

Retribution

نکات مثبت فیلم؟

فیلم نکته مثبتی ندارد به جز همان لیام نیسن که در این دو دهه اخیر اخیر یک تنه فیلم های اینچنینی را به جلو هدایت کرده.

نکات منفی فیلم؟

فیلمنامه «Retribution» به شکل عجیبی با مشکلات منطقی دست و پنجه نرم می کند. بمب گذار چندین بار در طول فیلم اشاره می کند که می تواند رفتار مت را ببیند و حتی برخی موقعیت ها را هدایت می کند. او هکر است؟ خیر! چطور می بیند؟ نمی بیند! چطور موقعیت را پیش بینی می کند؟ کسی نمی داند!

زمانی که پلیس در داخل ماشین با مت تماس می گیرد، باور نمی کند که بمبی درون ماشین است و این در حالی است که در آغاز روز، چندین ماشین با روش مشابه به هوا رفته اند و خبرش هم خبر اول رسانه است!

زمانی که پلیس ماشین مت را محاصره می کند و مامور نزد مت می آید، پسر مت به او می گوید که پدرش بی گناه است و فرد دیگری از آن سوی تلفن بمب گذار است. واکنش مامور دولت اینچنین است:«وقت ندارم باهات صحبت کنم!» این مامور حتی زمانی که متوجه می شود زیر صندلی بمب کار گذاشته شده، باز هم باور نمی کند مت بمب گذار نیست!

در فیلم، زمانی که دو در ماشین مت از جا کنده می شود، او خیلی راحت و شیک در خیابان گاز می دهد و پلیس ها هم او را گم می کنند و در آرامش کامل به کنار رود می رسد!

Retribution

در آثاری مانند «قصاص» همواره یافتن شخصیت شرور مهم ترین بخش ماجراست. در این فیلم، بیست دقیقه از فیلم نگذشته شما می توانید بمب گذار را به راحتی پیدا کنید! در واقع، اگر زن و بچه مت را فاکتور بگیریم، فقط یک مظنون باقی می ماند!

نمی خواهم پایان قصه را لو بدهم اما به وقت مواجهه مت و بمب گذار، اصلاً مشخص نمی شود که خصومت شخصی بین این دو چیست؟ اتفاقی افتاده؟ چرا مسائل بین شان باید به این شکل حل شود؟!

پایان بندی فیلم فاجعه است. کات فیدی که به زندگی شخصی و مت زده می شود، واقعاً در حد کلیپ های آموزشی نرم افزارهای تدوین در دوره های هنرجویی است!

عامل تأثیرگذار برای تماشای فیلم؟

لیام نیسن

حرف آخر:

«Retribution» اثری است که می توان احتمال داد توسط ChatGPT نوشته شده باشد!

 

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد
جواد
10 ماه قبل

این فیلم بازسازی بود