صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم عامه‌پسند

نقد و بررسی فیلم عامه‌پسند

عامه‌پسند

خلاصه داستان «عامه‌پسند»:

فهیمه (فاطمه معتمدآریا) پس از آن که همسرش به او خیانت می‌کند، تصمیم می‌گیرد که زندگی مستقلی را پیش بگیرد و کسب و کار خود را راه اندازی کند اما…

کارگردان:

سهیل بیرقی که پیش‌ازاین دو اثر پر حاشیه به نام‌های «من» و «عرق سرد» را روانه سینما کرده بود.

نقد فیلم «عامه‌پسند»:

جدیدترین اثر سهیل بیرقی مانند ساخته‌های قبلی‌اش، دغدغه زنان را دنبال می‌کند. سوژه قصه او کماکان زنی است که در جامعه مردسالار گرفتار شده و قصد دارد مسیر خود را برود و در این راه می‌بایست با تفکرات سنتی جامعه بجنگد. سوژه «عامه‌پسند» برای تماشاگران ایرانی سوژه غریبی نیست. همین حالا در دنیای واقعی، زنان ایرانی با انواع و اقسام محدودیت‌ها مواجه هستند و زمانی که قصد دارند زندگی را به‌صورت مستقل پیش ببرند، این محدودیت‌ها دوچندان هم می‌شود!

عامه پسند

ازاین‌جهت می‌توان گفت که تماشاگر به‌راحتی می‌تواند سوژه فیلم «عامه‌پسند» را درک کند و با او همراه شود؛ چراکه قطعاً به شکلی، با این محدودیت‌ها مواجه شده و از آسیب‌های آن نیز در امان نبوده است. در این شرایط، فیلمساز که همدردی پنداری اولیه مخاطب را به دست آورده، می‌بایست با انتخاب یک فرم مناسب و روایت منسجم، قصه‌ای برای تماشاگرش تعریف کند و از دل تمام این محدودیت‌ها، آدمی بسازد که تماشاگر با او همراه شود.

اما مشکل «عامه‌پسند» دقیقاً در همین نقطه آغاز می‌شود. جایی که فیلم بدون هیچ ظرافت سینمایی، صرفاً به بازگوکردن محدودیت زنان از زبان شخصیت‌های مختلف در طول فیلم می‌پردازد و زمانی که نوبت به شخصیت‌پردازی و روایت می‌رسد، دچار لکنت می‌شود. فیلم متأسفانه نمی‌تواند شخصیت فهیمه را به‌درستی به مخاطبش معرفی کند. شخصیتی که تصمیمش برای پایان زندگی مشترک ناگهانی است و در ادامه، تصمیمش برای افتتاح کافه باتوجه‌به عدم شناخت بازار و اقتصاد نیز عجیب و غیرموجه هست.

عامه پسند

 

در این شرایط، فیلمساز می‌خواهد مشکلاتی که بر سر راه فهیمه به وجود می‌آید را ناشی از جامعه مردسالارانه بداند؛ اما به دلیل ضعف شخصیت‌پردازی، حتی این رویکرد نیز به‌درستی در فیلم به نمایش در نمی‌آید و این‌طور استنباط می‌شود فهیمه صرفاً به دلیل ناتوانی از درک بازار و نداشتن مشتری مجبور به تحمل ضرر و زیان مالی شده است! شاید بهتر می‌بود که سهیل بیرقی به‌جای بازگوکردن مستقیم قوانین ضد زن در جامعه سنتی، آن را در فیلمنامه‌ای چندلایه می‌گنجاند و قصه‌ای سینمایی به مخاطب ارائه می‌کرد تا نتیجه تأثیرگذارتر باشد؛ اتفاقی که متأسفانه در «عامه‌پسند» رخ نمی‌دهد.

با این حال، فیلم نکات مثبت و قابل توجهی دارد از جمله حضور یک شخصیت همجنسگرا که فیلم او را فردی مهربان و مسئولیت پذیر معرفی می‌کند که اشتیاق زندگی دارد. خوشبختانه این بار در سینمای ایران، شخصیت‌هایی با گرایش‌های جنسی متفاوت، افراد عجیبی معرفی نمی‌شوند که این موضوع می‌تواند یک اتفاق مثبت ارزیابی شود. بازی بسیار خوب فاطمه معتمدآریا در نقش اصلی فیلم نیز یکی از نکات قابل توجه فیلم به شمار می‌رود. بازیگری که به تنهایی توانسته بخش زیادی از ضعف شخصیت پردازی را جبران کند و مخاطب را با خود همراه کند.

نقد ویدئویی فیلم «عامه پسند» را در ادامه ببینید:

بااین‌حال، همان‌طور که ذکر شد، «عامه‌پسند» نمی‌تواند در قاب سینما به توفیقی دست پیدا کند و حتی نسبت به ساخته‌های پیشین سهیل بیرقی نیز پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای محسوب نمی‌شود. فیلم می‌توانست با بهره‌گیری از همدردی مخاطب که به‌راحتی به دست می‌آید، روایتی منسجم با شخصیت‌های پرداخت شده را به مخاطب ارائه دهد تا در نهایت، فیلم به اثری شایسته درباره زنان جامعه تبدیل شود؛ اتفاقی که در «عامه‌پسند» نمی‌افتد و همه چیز در حد مطرح‌کردن گلایه باقی می‌ماند.

 

نمره: 4/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیاوش
سیاوش
4 ماه قبل

دقیقا همونطور که اشاره کردید بیرقی موفق نشد قربانی شدن شخصیت اصلی در یک جامعه مرد سالار رو به تصویربکشه بلکه بلعکس یک شخصیت خنگ منفعل احساسی که تصمیمات عجیب تکانشی ميگيره خلق کرده که قربانی تصمیمات اشتباه خودش هست
من شخصا موقع تماشاي فیلم از شدت حماقت زن عصبی می‌شدم و این سوال پیش ميومد که چرا باید زندگی یک زن احمق رو ببینیم و بعدش اون رو به ظلم مردان به زنان ربط بدم ؟

اما فیلم نکات مثبتی هم داشت مثلا باز شکیبا در نقش یک همجنسگرا که بخوبی فقط با تماشاي صحبت و حرکاتش این پیام رو می‌رساند که گی هست
یا نشان دادن اینکه بعضا خود زن ها دشمن زن ها هستند و جلوی کنش های آزادی خواهانه اونها رو با بازی در تیم مردان و جامعه مردسالار بیرقی می‌گیرند و از محدودیت ها ارزش می‌سازند کاری که کوثری بعد کارگر نیافتادن نصایحش انجام داد .

دوست
دوست
6 ماه قبل

این تله فیلم بشدت مزخرف بود و ضعیف ، ابدا قابل نقد نیست
نقد و منتقد در شکل حرفه ای آن یک جایگاه خاص دارد و هر فیلمی را قابل نقد نمی دانند امیدوارم منتقد های داخلی بر هر اثر نازلی نقد ننویسند ارجاع به سایت متاکریتیک که هر فیلمی رو نقد نمی کنند !

این تله فیلم به شدت آماتوری نه نگاه دارد نه حرفی دارد نه میزانسن و کارگردانی دارد و نه فیلمنامه دارد و نه هیچ جنبه مثبتی ،

همون چند پلان اولیه کاملا هویدا بود با چه محصول بی کیفیتی طرف هستیم که قابل دیدن است نه قابل نقد

من تعجب از شما و همکاران تان می کنم روی هر چیزی نقد می نویسید و ویدئو ضبط می کنید
حیفه.

یک پیشنهاد دارم براتون آقا میثم می دونم ویدئو ضبط می کنید برای ارتقا سطح سواد مخاطب و احتمالا در کنارش هم جنبه اقتصادی داره براتون که کاملا هم پسندیده و صحیح است وحقتونه.

بنظرم بجای زمان صرف کردن راجب توضیح فیلمهای آماتوری بهتر نیست
هفته ۲ ویدئو راجب نقد و تحلیل فیلمهای تاریخ سینما برگزار کنید ؟
حداقل در جهان ۵۰۰ تا فیلم استاندارد و حرفه ای قابل نقد وجود دارد ، شما همینها رو که بخاید نقد کنید هفته ای فقط دوتاشون ، حدود
۶ سال تا ۱۰ سال میشه ، یعنی یک دهه وقت کاریتان را پر کرده اید ، هم کار ارزنده فرهنگی کرده اید برای نسل‌های جدید و هم سایتتون معتبر تر میشه
حالا این وسط جشنواره های الف جهان
مثل کن ونیز برلین لوکارنو اسکار و…هم هرساله مجموعا سالی ۱۰۰ فیلم نامزد هستن
اونا رو هم می تونید نقد و تحلیل کنید

فقط خاهشا از نقد این فیلمهای مزخرف و سریالهای شبکه خانگی سراسر ایراد دست بکشید

منتقدین بزرگ جهان فقط فیلمهای بزرگ رو نقد می کنند این قانون رو مد نظر داشته باشید

Quentin tarantino
Quentin tarantino
6 ماه قبل

همین که این سایت از هم‌جنس بازا حمایت می‌کنه دیگه نباید انتظاری از بقیه داشته باشیم.
جناب منتقد همجنس بازی یه انحراف و مریضی محسوب میشه.
این ….هم که میخوان ریپلای کنن،قبلش کمی عقلشونو به کار بندازن بعدش این کار رو بکنن چون کشی از این لگبتا خوشش نمیاد مگه نویسنده نه چندان محترم