جوکر 2 یا جوکر: جنون مشترک (Joker: Folie à Deux) یکی از پرحاشیهترین دنبالهای سینما در چند سال اخیر بوده است. قسمت اول فیلم «جوکر» تبدیل به یکی از غافلگیرکنندهترین آثار سال شد و با فروشی بیش از 1 میلیارد دلار در گیشههای سینما، عملکردی فوق العاده برای سازندگان رقم زد و همچنین، خواکین فینیکس را هم به اسکار رساند. تمام این موفقیتها باعث شد تا سازندگان با شتاب زدگی به دنبال ساخت دنبالهای برای فیلم باشند که این تصمیم هنگام نماشای فیلم، با انتقاد شدید و گسترده طرفداران قسمت اول مواجه شد. طرفدارانی که از قسمت دوم و رویکرد موزیکالش متنفر بودند و حتی کمپینهای گستردهای برای تحریم فیلم به راه انداختند. تمام این حواشی باعث شد که «جوکر 2» عملکرد خارج از انتظاری در گیشه داشته باشد و انتقادات فراوانی هم متوجه سازندگان شود.
داستان قسمت دوم «جوکر» درباره آرتور (خواکین فینیکس) است که پس از اتفاقات قسمت اول، حالا محبوس شده و منتظر محاکمه است. او در این وضعیت، با زنی به نام لی (لیدی گاگا) آشنا میشود و این آشنایی سرآغاز مجددی برای زندگی به پایان رسیده آرتور است که…
جوکر: جنون مشترک (Joker: Folie à Deux) مشکلات فراوانی دارد از جمله این که شخصیت جوکر در قسمت دوم کاملاً تغییر داده شده و ارتباط چندانی به قسمت اول ندارد. آنچه که باعث موفقیت قسمت اول فیلم «جوکر» شده بود، سیر تحول منطقی شخصیت جوکر و رهایی او در انتهای فیلم بود. اما تاد فیلیپس در قسمت دوم تمام آن سیر تحول را فراموش کرده و بار دیگر شخصیتی ضعیف از آرتور ترسیم کرده است.
این ضعف در کنار فقدان فیلمنامه هوشمند و سیر تحولی که در این جا شکل نمیگیرد، «جوکر 2» را با چالشهای اساسی مواجه کرده است. فیلمنامه قسمت دوم، نقطه عطفی ندارد و در مدت زمان بیش از 2 ساعت فیلم، هیچ رویداد مهم و قابل اشارهای در داستان رخ نمیدهد و صرفاً تمام آنچه که شاهدش هستیم، تکرار مکررات است.
به این وضعیت آشفته باید موزیکال شدن فیلم را هم اضافه کنیم که بهتنهایی، ضرباهنگ فیلم را با بحران مواجه کرده است. مشکل «Joker: Folie à Deux» این جاست که هر زمان که مخاطب در حال نزدیکشدن به شخصیتها و داستان است، ناگهان قطعات موزیکال فیلم آغاز میشود و سمپاتی تماشاگر با شخصیتها کاملاً نابود میشود بهطوریکه اگر در این دقایق به کارهای شخصیتان هم برسید، اتفاق خاصی برای فیلم رخ نخواهد داد و جزئیاتی را از دست نمیدهید!
تمام این ضعفها باعث شده که تماشای «جوکر 2» که یکی از مورد انتظارترین آثار سالهای اخیر بود، تصمیم آسانی نباشد. با این حال، علی رغم ضعفهای قسمت دوم، باید به نکات مثبت فیلم هم اشاره کرد که از جمله آنها، بازی عالی خواکین فینیکس در نقش اصلی است که کماکان در فیلم میدرخشد. فینیکس کماکان ستاره درخشان فیلم است و به تنهایی، ارزش تماشای فیلم را در سطحی بالا حفظ کرده است. همچنین باید به فیلمبرداری و نورپردازی فیلم هم اشاره کرد که از نکات مثبت اثر محسوب میشود و نباید به واسطه ضعفهای فیلمنامه از آن چشم پوشی کرد.
نقد ویدئویی فیلم «Joker: Folie à Deux» را در ادامه ببینید:
جوکر: جنون مشترک (Joker: Folie à Deux) در مقایسه با قسمت قبل، رویکرد متفاوتی اتخاذ کرده که این تغییرات در فیلم ابداً جواب نداده است. موزیکال شدن فیلم تنها یکی از مشکلات فیلم به شمار میرود و معضل بزرگتر، فیلمنامه ضعیف و مخصوصاً شخصیت اصلی داستان یعنی آرتور است. شخصیتی که دیگر در این جا سیر تحولی را تجربه نمیکند و عاشقانهاش هم با لی (با بازی لیدی گاگا) تنها دقایق فیلم را افزایش داده و ابداً جذابیتی بر روی پرده سینما ندارد.
نمره: 4/10
منتقد:میثم کریمی
دایه مهربان تر از مادر تاد فیلیپس در فیلم اول گفت که اگه در سیستم و جامعه با آدم های بیمار زیادی بدرفتاری کنید میزنن به سیم آخر و جوکر میشن!
در فیلم دوم میگه اگه بزنن به سیم آخر و جوکر بشن سیستم پدرشون رو به حدی درمیاره که طرف با خودش میشینه میگه ارزشش رو نداشت اصلا اونکارا رو بکنم!!!
اما آقای فیلیپس چون یه خورده مرض هم داره، نشون میده جوکر کلی طرفدار داره بخاطر کارایی که تو فیلم اول کرده از جمله یه زنی که عاشقشه. پس در نتیجه آرتور، بیمار روانی بدبخت زخم خورده، گیر افتاده در یک دوراهی که نه دوست داره دیگه باعث آسیب دیدن ملت بشه و نه دوست داره توسط سیستم اعدام بشه چون اونوقت دیگه نمیتونه لیدی گاگا رو ببینه پس دست به اقدامات غیرمنطقی میزنه و زمین و زمان رو از خودش ناامید میکنه و در نتیجه یه یارویی که نه میدونیم کیه و نه میدونیم چیکار کرده میکشتش و فیلیپس به ما میگه جوکر واقعیه اصلا اینه ن آرتور، دوتا فیلم کامل رو سرکار بودید!
اما علاوه بر همه اینها تاد فیلیپس چون جدا از مرض داشتن، کرم هم داشته، فیلم رو تبدیل به یه موزیکال گوشخراش کرده تا مخاطب رو بیشتر عذاب بده!!!
حقیقتش قرار نیست روی پرده و صفحه نمایش فقط درس اخلاق و گل و بلبل ببینیم. گاهی فانتزی های خشن (غیرظالمانه البته) هم باعث ارضای روانی میشن بدون اینکه بخوان تو دنیای واقعی نمود پیدا کنن. جوکر ۲۰۱۹ فانتزی قشنگی بود ولی تبدیل به قاتلمون نکرد. بتمن هم فانتزی قشنگی بود ولی ابرقهرمان نشدیم. فقط من الان بعد دیدن جنون مشترک شدیدا دوست دارم یه نفر رو به قتل برسونم و اون کسی نیست جز تاد فیلیپس!!!
باسلام
من از جنون مشترک به شدت دفاع میکنم.
به نظر من مخاطب در جوکر ۱ اشتباه کرد. آرتور شخصیتی بیمار و منزوی ترسو و افسرده بود و اتفاقی دست به گستاخی بزرگی زد اینجاست که مخاطب فریب خورد.این شخصیت در ادامه یا باید به طغیان خود را ادامه بدهد یا ندهد.ارتور در زندان است و عاشق شده است او یک کمدین پیش پا افتاده است و این شغل را هم دوست دارد از این شخصیت همین انتظار را میرود که افکار پرت و پلا و پر از عشق و رقص و شادی باشد.
او راست گفت که جوکر طغیان گری وجود ندارد.
من از این فیلم نهایت لذت را بردم.
واقعا از خودم معذرت خواهی میکنم بابت دوساعت تماشای این فیلم تماما مزخرف، تنها نکته مثبت خواکین فینیکس بود که اونم با موزیکال شدن فیلم به فنا رفته.
بزرگترین خائن و ظالم در حق آرتور فلک/جوکر خود تاد فیلیپس هستش چون باتوجه به اینکه ظاهراً از ساخت فیلم اول پشیمون شده بوده
توی این فیلم هم جوکر رو اساسی نابود میکنه!
واقعا بعد از تحولات فیلم اول لازم بود بازم اینهمه آرتور رو ضعیف و تو سری خور ببینیم؟!
موزیکال بودن فیلم هم که فقط روی اعصاب بود. یه کامنتی دیدم تو یوتیوب با شصت هزار لایک که میگفت وقتی آخر فیلم آرتور به لیدی گاگا میگه بسه دیگه نخون، تنها صحنه ای هست که تماشاگران شدیداً و با صدای بلند تشویق میکنن!!!
حیف…حیف…حیف!
حیف خاطراتی که با “جوکر ۱” ساختیم و با “جوکر ۲” نابود شد. چی میشه گفت!
چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است
به نظر من همین فیلم رو با همین فرمون بدون اون دلقک لیدی گاگا میساختن
انقدر فیلم زباله ای نمیشد
گاگا تو کل فیلم سعی میکنه ستاره نمایش باشه و فیلم رو در مورد خودش کنه
چقدر من از این زنه چندش بدم میاد
،(وأشهد أن أفضل جوكر في التاريخ هو الراحل هيث ليدجر وأقسم بالله المخرج هو آن نولان ولن يستطيع أحد قبله أو بعده أن يصنع فيلم مثل فيلم نولان)….این ذکر بالا رو …نولانوفیلها روزانه زیر لب بارها تکرار می کنن…اما بنظر من بهترین جوکر تاریخ جک نیکلسون بود در بتمن برتون….و مطابق جوکر کمیک دی سی…فیلم جوکر یک هم سبقه ای شکل داد واسه جوکر …دقیقن مدرن شده داستان مردی که می خندد از ویکتور هوگو….و البته اورریتد هم شد به خاطر تبلیغات عجیبی که قبلش شد…اما جوکر دو….هیچ چیزی به عنوان مایه و اساس نداشت…نه خط فکری کمیکهای دیسی….ونه ماهیت تفکر ویکتور هوگویی…فقط واسه پول ساخته شد…..
دفاع «مطابق کمیک هست» رو درمورد جوکر جک نیکلسون حقیقتش منطقی نمیدونم. اون ورژن درسته تو اسید میفته و پوستش سفید میشه و چمیدونم موی سبز و کا بنفش داره… ولی کلی از قاعده های کمیک رو نقص میکنه و یه بدعت هایی میذاره که قبل از اون فیلم چندان خبری ازشون نبود؛ از جمله اینکه در حقیقت اون کسی هست که پدر و مادر بروس رو کشته نه جو چیل، اینکه یه گنگستر میانساله بجای اینکه یه کارگر با بک استوری تراژیک باشه و اینکه در نهایت در انتهای فیلم توسط بتمن کشته میشه.
البته در کل من به آزادی در اقتباس ها همیشه احترام گذاشتم و تونستم بدون اینکه بخوام مقایسه کنم و به سورس متریال رفرنس بزنم بگم چرا مثلا ورژن جرد لتو و جنون مشترک بد هستن و بقیه خوب.
من (این رو البته خواهشاً توهین به خودتون در نظر نگیرید) کلا از دست اینهایی که وسط بحث درمورد فیلم همیشه پای کتاب و رمان و کمیک و غیره رو وسط میکشن و میگن اون بهتر بود و اونجا چنین بود و چنان بود، کفری میشم! من بخاطر علاقهام به حوزه گیم، در مورد دو اقتباس لایو اکشن از دو مجموعه گیم هیلو و د لست او آس، در جایگاهی قرار گرفتم که به شدت نسبت به سورس متریال دانش و علاقه داشتم؛ از اینرو یه لطفی به خودم و دیگران کردم و اون دو سریال رو ندیدم چون با این اخلاقی که ماها داریم، اگه میدیدم میخواستم هر هفته بیام سر ملت رو درد بیارم و بگم که اینجا مطابقت با اونجا نداره و این حرفا!
یکی از تفاوتهای دنیای هنر با علم…اینه که در دنیای علم درست و غلط هست اما در دنیای هنر نه…مثلن بر پایه دیفرانسیل نیوتونی می تونیم بگیم فلان معادله هیدرولیک اشتباهه…اما دنیای هنر بر پایه سلیقه هستش…من از رپ و هیپ هاپ متنفرم و عاشق راک و متالم….اما نمی تونم طرفدارای رپ رو سرزنش کنم…چون سلیقه ها متفاوته….سلیقه از قوانین دموکراسی هم پیروی نمی کنه…نمونش خود من….هر چی مد میشه من ازش بدم میاد…….نهایتن میشه گفت طرف کج سلیقه یا بد سلیقه هستش…و البته هم من و هم تو و هم بقیه حق دارن نظرشون رو بگن….
سلیقه حتما از قانون دموکراسی پیروی میکنه
شما از مد خوشت نمیاد اما به زور نمی تونی زیستشو مختل کنی
اون مد هم در قبال شما این جوره
یک میلیارد دلار نه یک میلیارد تومان
اصلاح شد. با تشکر
نشد
چهار مشکل بزرگ در رابطه با این فیلم وجود داره:
مشکل اول که نگرانی خیلی ها حتی قبل از اکران بود اساساً موزیکال بودن چنین فیلمی هست؛ با توجه به فضای فیلم قبلی بدون توجیه منطقی بنظر میومد و الان هم که فیلم اومده مشاهده میکنیم که تقریباً تمام سکانس های موزیکال فیلم زائد هستن و شما با حذف کردن این سکانس ها فیلم جمع و جور تر و به مراتب بهتری میتونستی داشته باشی و البته کم هزینه تر_واقعا دویست میلیون دلار بودجه واسه این فیلم رو نمیفهمم!
مشکل دوم خط روایی این فیلم هست که عملاً تمام چیزی که فیلم قبل ساخت رو نابود میکنه. تو فیلم اول، آرتور از یه آدم فلک زدهی مورد آزار و اذیت قرار گرفته، تحقیر شده توسط جامعه و پس زده شده از سوی جنس مخالف تبدیل میشه به یه هیولای توقف ناپذیر بنام جوکر که دیگه هیچ چیز جلوی حس شاد بودنش رو نمیگیره ولی در این فیلم بجای این که در ادامه این مسیر حرکت بشه، چرخشی دایره وار اتفاق میافته و برمیگردیم به نقطه اول که یعنی جوکر اینجا دوباره تنزل میکنه به همون آرتور فلک فَلَک زدهی آسیب خورده و آسیب پذیر و پس زده شده از سوی جنس مخالف! ما فیلم اول رو با نمایی از رد پای خون تو تیمارستان که از قتل یا آسیب جدی به یه روانشناس توسط جوکر به جا مونده ترک میکنیم؛ باوجود اون صحنه این انتظار ایجاد شد که اگه قرار بود دنباله ای باشه شاهد یه جوکر افسارگسیخته و کشت و کشتارگر باشیم که اینجا اصلا همچین خبری نیست فیلم صرفاً نمایش بدبختی های بیشتره.
مشکل سوم (از اینجا به بعد متنم اسپویل داره) که در راستای مشکل قبلیه اینه که فیلم از همون چند دقیقه کارتون ابتدایی میخواد بزنه تو سر مخاطب که جوکر بعنوان یه نماد آرمانی از آرتور فلک بزرگتره ولی آرتور خودش الزاماً این رو نمیخواد، برای آرتور ایدئولوژی و فانتزی دیگران مهم نیست، این بابا فقط نیاز به محبت و توجه داره! و همین نه تنها باعث ناامیدی طرفداراش تو دنیای فیلم میشه، بلکه طرفداران فیلم اول هم در واقعیت از این فیلم ناامید میکنه! البته کلا جوکر در حالت رادیکالش تو آثار قبلی هم الزاماً یک ایدئولوژی ملموس رو دنبال نمیکنه، چیزی که خیلی از مخالفان و حتی موافقان فیلم قبلی کج گرفتن این بود که میخواستن هر طور شده جوکر رو پیوندش بزنن به تفکرات سیاسی محبوب یا منفورشون. جوکر کلاسیک اما دنبال نابود کردن و یه جور انتقام از ساختار های موجود با ایجاد هرج و مرج حداکثری هستش و بخشی یا همه اقداماتش هم با وجود نیرویی مثل بتمن که در مقابلش می ایسته معنی پیدا میکنه چون این دوتا نهایت افراط دو جبهه هستن: جنگ برای اصلاح ساختار یا جنگ برای برانداختن اساسیش (یا به زبان هیث لجر فقید، یک نیروی غیرقابل توقف که در مقابل یه جسم غیرقابل تحرک قرار گرفته). این فیلم اما تمام امید در رابطه با اینکه چنین جلوه ای از جوکر رو ببینیم از بین میبره و اینجا میرسیم به مشکل چهارم و آخر که پایان بندی فیلم هستش.
تاد فیلیپس خواست پرونده این داستان رو با یه پیام شبیه اونچه که تو سه گانه نولان بود و میگفت «بتمن یه نماده، میتونه هرکسی باشه و مهم برداشتن قدم اول برای تکون دادن مردمه» ببنده با نشون دادن اینکه همون جوانی که کلا چند دقیقه تو فیلمه، آرتور رو میکشه، مثل روانی ها میخنده و اون «زخم ها» رو روی صورت خودش میذاره. این از دو جهت به شدت مسئله داره؛ اولا تو همون سه گانه نولان هم نشون داده شد که این بحث «همه میتونن باشن» چقدر ناکارآمده چون مقلدها در نهایت اسلحه به دست میگیرن و زانوبند هاکی میپوشن!
دوماً ما به آرتور فلک با بازی واکین فینیکس دلبستگی پیدا کردیم و میخواستیم اون جوکر و پرنس جرم و جنایت جدید ما باشه نه یه جوونی که کلا دو دقیقه تو فیلمه! وقتی ملت فیلم رابین بدون بتمن رو نمیخوان و نخواهند خواست و در نتیجه هیچوقت فیلمش ساخته نخواهد شد خب طبیعیه که به یه جوکر فیک و مقلد هم اصلا راضی نیستن!
خلاصه که هیچی اصلیش نمیشه و شما نمیتونی اصلی رو با چاقو بکشی و انتظار داشته باشی بینندهات ناراضی نشه!
در جمع بندی باید بگم که فیلمی با فیلمبرداری خوب، موزیک خوب و بازیگری های خوب اما بی وفا نسبت به قسمت یک خودش و کنسل کننده تمام اونچه که اون فیلم گفت و به جا گذاشت. یک فیلم میراث خوار و غیر میراث دار که حتی با اسم و تبلیغاتش هم مارو فریب داد چون واقعا آنچنان جنون مشترکی درکار نبود!
نه از این فیلم چیزی سردراوردی نه کلا سینما می فهمی:)
شما بفرما از این فیلم و سینما چی میفهمی
منتظرم
فقط چون زیادی در مورد یه چیزی حرف میزنی
دلیل نمیشه چیز زیادی هم ازش بدونی
این درمورد خودت که بیشتر صدق میکنه ممدجواد
نقد خوبی بود ممنون…و بله جوکر کلاسیک در واقع یک انتی بتمن کامل است….بتمن کم حرف اخمو و منظم در مقابل جوکر وراج انارشیسم….
اصلاح…جوکر انارشیست