صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

نقد فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

نقد فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

 

نخستین قسمت از فیلم «تاپ گان» در سال 1986 به اکران درآمد. فیلمی که با بودجه محدود 15 میلیون دلاری ساخته شد و امید چندانی به موفقیت نداشت. اما فروش 357 میلیون دلاری فیلم در گیشه باعث شد تا این اثر تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین آثار سال شود و طی سال‌های بعد طرف‌داران فراوانی برای خود دست‌وپا کند و حال، قسمت دوم بافاصله طولانی ۳۶ساله ساخته شده است.

داستان فیلم 36 سال پس از وقایع قسمت نخست رخ می‌دهد. ماوریک (تام کروز) بار دیگر به تاپ گان فراخوانده شده، اما این بار نه برای پرواز بلکه برای آموزش‌دادن به گروهی از خلبانان برای شرکت در یک حمله نظامی به منطقه‌ای حفاظت شده. ماوریک پس از حضور در محل، متوجه می‌شود که پسر همکار سابقش نیز در میان خلبانان حضور دارد و…

نقد فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

«Top Gun: Maverick» واجد تمام مؤلفه‌های لازم برای ساخت یک اکشن استاندارد است. فیلمنامه «تاپ گان 2» نه چنان پیچیدگی دارد که مخاطب را گیج کند و نه مانند قسمت اول، چنان ضعیف است که کمتر در یاد مخاطب باقی‌مانده باشد. در قسمت دوم، سازندگان تقریباً همان مؤلفه‌های قسمت نخست را این بار با اصلاحات بیشتر بازآفرینی کرده‌اند. این بار دیگر خبری از شخصیت‌های تک‌بعدی قسمت اول نیست و آدم‌های قصه آرام‌تر و معقول‌تر و البته، با اهداف مشخص برای مخاطب ترسیم شده‌اند.

ماوریک به‌عنوان قهرمان اصلی داستان، شخصیت‌پردازی کلاسیکی دارد و چیزی شبیه به جان وین در آثار وسترن است. یاغی و سرکش، تنها و بی خانواده و به طور خلاصه، قهرمان تنهایی که هرگز عاشق قدرت داشتن نبوده و فقط می‌خواسته در طبیعت باشد. ماوریک همان قهرمان همیشگی هالیوود است که تماشاگران عاشق منش و رفتار او می‌شوند و تجربه ثابت کرده، مخاطبان همواره برای تماشای آن‌ها بر پرده سینما هزینه می‌کنند.

نقد فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

در کنار چنین ویژگی، باید گفت که «Top Gun: Maverick» در بخش فیلم‌برداری یکی از معدود آثار چند سال اخیر به شمار می‌رود که مختص به پرده سینما ساخته شده و لذت تماشای آن در سالن‌های سینما دوچندان می‌شود. ویژگی که باعث شد تماشاگران بسیاری برای تماشای فیلم به سالن‌های سینما هجوم بیاورند و این اثر را تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین آثار چند دهه سینما کنند. «Top Gun: Maverick» مخصوصاً زمانی که در آسمان جریان دارد، دقیق و هیجان‌انگیز است و می‌تواند نبض هر مخاطبی را به دست بگیرد.

قصه بر روی زمین نیز کارآمد است. در قسمت نخست «تاپ گان»، روابط انسانی چیزی فراتر از کلیشه‌های رایج فیلم‌های دبیرستانی نبود اما در قسمت دوم این روابط بهبودیافته و آدم‌های داستان به بلوغ عقلی رسیده‌اند! فیلم حتی در رابطه عاشقانه ماوریک با پنی، رویه قسمت اول را تکرار نکرده و رابطه کنترل‌شده‌تری را به تصویر می‌کشد که برای تماشاگر باورپذیرتر است. رابطه‌ای صمیمی و درعین‌حال به بلوغ رسیده که طنزی مختصر نیز چاشنی آن شده تا به دل بنشیند.

نقد فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

البته «Top Gun: Maverick» مشکلاتی هم دارد که گاهی منطق روایی داستان را دچار خدشه می‌کند. (ادامه این پاراگراف بخش‌هایی از داستان را لو می‌دهد) به‌عنوان‌مثال، سقوط هواپیمای ماوریک و دزدیدن اف -14 از پایگاه دشمن، از اتفاقات عجیب‌وغریب داستان به شمار می‌رود که از لحاظ منطق ناکارآمد است! البته که به طور مشخص این بخش و در مجموع حمله پایانی فیلم عاملی برای برافروختن حس ناسیونالیستی تماشاگران آمریکایی بوده تا به ارتش و خلبانانشان افتخار کنند. نیروی هوایی که در ایالات متحده از احترام بسیار بالایی نزد شهروندان برخوردار بوده و آثاری که با این موضوع ساخته می‌شوند همواره با اقبال بسیار بالایی از سوی تماشاگر مواجه می‌شوند.

در میان ستارگان فیلم، تام کروز کماکان بی‌رقیب‌ترین ستاره فیلم است. بازیگری که در 60 سالگی به طور عجیبی، از آمادگی جسمانی بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی در سکانس ساحل به‌راحتی جوانان را در یک ماراتن سرعت کنار می‌گذارد! فارغ از توانایی‌های فیزیکی کروز، باید به بازی خوب این بازیگر نیز اشاره کرد، مخصوصاً در سکانس مواجه با آیسمن می‌توان بخشی از قابلیت‌های بازی کروز در نقش‌های درام که احتمالاً بسیاری از تماشاگران آن را فراموش کرده‌اند را مشاهده کرد! جنیفر کانلی نیز بازی خوبی در نقش معشوق تام کروز در فیلم داشته و شیمی مناسبی بین این دو در قصه برقرار شده است.

نقد فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick) در مجموع اثری جذاب با رعایت تمام شاخصه‌های لازم برای ساخت یک فیلم اکشن به شمار می‌رود. فیلمی که آدم‌های ساده و قابل‌باوری دارد و تماشاگر به‌راحتی می‌تواند انگیزه‌های ناسیونالیستی‌شان را درک کند. شاید «Top Gun: Maverick» برای تماشاگران دیگر نقاط دنیا حتی نیمی از حس هیجان و وطن‌پرستی تماشاگران آمریکایی هنگام تماشای فیلم را به همراه نداشته باشد، اما نمی‌توان از ویژگی‌های مثبت فیلم چشم‌پوشی کرد. در این فیلم قهرمان معرفی شده، به‌خوبی شخصیت‌پردازی می‌شود و به سرانجام می‌رسد. «تاپ گان: ماوریک» ساده و هیجان‌انگیز است و در نهایت با حس خوبی تماشاگر را بدرقه می‌کند و این تمام چیزی است که تماشاگر از تماشای یک فیلم اکشن انتظار دارد.

 

10

 

 

 

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها