صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم شبگرد

نقد و بررسی فیلم شبگرد

شبگرد

خلاصه داستان «شبگرد»:

داستان فیلم درباره آدم‌های مختلفی است که در یک شب، به دنبال رابطه هستند و در این مسیر اتفاقات مختلفی را تجربه می‌کنند.

 

کارگردان:

فرزاد موتمن که مهم‌ترین فیلم کارنامه هنری‌اش، «شب‌های روشن» در سال 1381 بوده که از آن زمان تاکنون، اغلب علاقه‌مندان به سینما او را با این فیلم به یاد می‌آورند. موتمن در سال‌های گذشته آثاری از جمله «سراسر شب» و «پوپک و مش ماشاءالله» را روانه سینما کرده است.

 

نقد فیلم «شبگرد»:

فرزاد موتمن در سال‌های گذشته بارها از علاقه‌اش به ژانرهای سینما و مخصوصاً، ژانرهایی که کمتر در سینما موردتوجه قرار گرفته‌اند گفته است. یکی از این موارد، فیلم‌های سبک به‌اصطلاح، اکسپلوتیشن است که در اغلب در دهه 70 در آمریکا و ایتالیا دیده می‌شد. این سینما که اغلب محصولاتش کم‌خرج بود، به مضامینی مانند خشونت و رابطه جنسی می‌پرداخت.

فرزاد موتمن در فیلم «شبگرد» سعی کرده ادای دینی به این سبک از سینما داشته باشد. این تصمیم ازاین‌حیث قابل‌توجه است که می‌دانیم در سینمای ایران ظرفیتی برای بسط و گسترش این سبک فیلم‌های رده ب هالیوود وجود ندارد؛ چراکه مضامین مورد اشاره در این آثار به طور کامل در ضدیت با جامعه و قوانین حاکم بر ایران تعریف شده است.

شبگرد

ازاین‌رو، فیلم «شبگرد» سعی کرده تا جایی که می‌تواند در چارچوب شرایط داخل ایران داستانش را روایت کند و سرکشی کنترل شده‌ای را به نمایش بگذارد. در این میان، ارجاعات فیلم درباره روابط جنسی آشکارا محدود شده‌اند و از میزان به نمایش گذاشتن کمدی‌های جنسی هم در اثر کاسته شده تا به این شکل، اثر تبدیل به فیلمی الکن شود.

بااین‌حال، کماکان می‌توان ردپای ارجاعات جنسی را در فیلم مشاهده کرد. فیلمساز به دلیل محدودیت‌ها، در این جا ترجیح داده به‌جای اشاره مستقیم به مسائل جنسی، عبارت‌هایی مانند «کمتر برو سریال اسپارتاکوس ببین!» رو به قصه اضافه کند تا منظورش را به تماشاگر برساند. در واقع، موتمن تمام تلاشش را کرده که بتواند اثر موردعلاقه‌اش را با همان سبک و سیاق‌های آثار رده ب بسازد؛ اما مشکلات ریزودرشت، مانع از آن شده که تجربه تماشای فیلم خیلی شبیه به آن آثار باشد.

نقد ویدئویی فیلم «شبگرد» را در ادامه ببینید:

خوشبختانه موتمن برای ساخت اثرش، اغلب از چهره‌هایی استفاده کرده که برای اولین‌بار مقابل دوربین ظاهراً شده‌اند. آن‌ها هنرجویانی هستند که در این شرایط بلبشوی سینمای ایران که همه بازیگران تکراری از فیلمی به فیلم دیگر منتقل می‌شوند، نقش‌های اصلی فیلم جدید موتمن را برعهده گرفته‌اند و اتفاقاً عملکردشان در مقابل دوربین هم قابل‌دفاع است. چهره‌هایی که می‌توان به حضورشان در این صنعت امیدوار بود.

«شبگرد» تجربه منحصربه‌فردی است و قطعاً متفاوت با اغلب آثار بدنه سینمای ایران. بااین‌حال، همه ما می‌دانیم که آن جنون و دیوانگی که در آثار رده ب هالیوود وجود دارد، امکان بازسازی در سینمای ایران را ندارد و خود فیلمساز هم بر این موضوع تأکید کرده است. بااین‌حال، تجربه تماشای «شبگرد» هرچند که تجربه منحصربه‌فردی نیست، اما می‌تواند تا حد زیادی جالب و متفاوت باشد.

 

نمره: 5/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانیال
دانیال
25 روز قبل

چرا تمامی شخصیت ها
زنگ موبایل شون
آهنگ متالیکاست
مثلا که چی
یعنی باید بگیم اعوووووووووو عجب خلاقیتی خخخخخخخ

در کل من در قیاس با سایر فیلم های ایرانی حال حاضر
به این فیلم 6 می دم
و در قیاس با فیلم های خوب جهان امتیاز 2

Mikaeil
Mikaeil
27 روز قبل

من متوجه نمیشم ساخت فیلمهایی شبیه به آثار پنجاه سال پیش سینمای غرب و هالیوود دقیقا چه به درد سینما و جامعه ما میخوره؟