صفحه اصلی > پنج برتر : 5 بازیگری که فقط در یک ژانر خلاصه می شوند!

5 بازیگری که فقط در یک ژانر خلاصه می شوند!

jason-statham 21545

 

همه ما زمانی که نام ” ژانر  ” را می شنویم، ناخواسته بازیگرانی را به یاد می آوریم که در ژانر بخصوصی بیشترین حضور را تجربه کردند و اصطلاحاً چشم ما به دیدن آنها در شرایط همیشگی که دارند، عادت کرده است!

اینبار تصمیم بر این گرفته شده که در  « 5 برتر » ، به معرفی 5 بازیگری بپردازیم که شناسه ژانری که در آن حضور دارند به حساب می آیند؛ بازیگرانی که هرگاه نامشان را می شنویم به یاد یک ژانر می افتیم!

در این لیست افراد زیادی می توانستند حضور داشته باشند، افرادی از جمله آرنولد شوارتزنگر و ژان کلود ون دام یا حتی جیم کری، اما ملاک ما برای انتخاب این افراد این بوده که آنها کمترین لغزش ممکن تغییر ژانر را در کارنامه بازیگری شان داشته باشند، یعنی بازیگرانی که مطلقاً بر پیشانی شان نام ژانری که در آن حضور دارند، نوشته شده است!

شما نیز می توانید نام بازیگر و ژانر همیشگی او  را در قسمت نظرات برای ما بیان  نمائید.

 

 

5– جیسون استاتم : استاتم یکی از بازیگرانی است که وجود نامش در فیلمی ، بدون شک نشانه اکشن بودن آن است! در واقع اگر نگاهی به آثار استاتم در سالهای اخیر داشته باشیم، به راحتی متوجه می شویم که مسیر حرفه ای استاتم در سینما به نحوی رقم خورده که امروزه وی تبدیل به یک بازوی اکشن مطلق شده است. امروز جیسون استاتم، بِرند فیلمهای اکشن به حساب می آید و شنیدن نامش کافی هست تا بدانیم قرار است در فیلم کلی گلوله و تعقیب و گریز وجود داشته باشد!

Bruce-Lee-bruce-lee-19454992-1280-960

4– بروس لی : ژانر « رزمی » که زیرشاخه اکشن محسوب می شود، یکی از محبوب ترین ژانرها در دهه ی 70 و 80 میلادی محسوب می شد که طرفداران بسیار زیادی برای خود دست و پا کرده بود .

بسیاری از بازیگران مطرح سینمای جهان در آن سالها، حداقل یک یا دو فیلم اکشن داشتند که در آن می بایستی حتما سکانسی از  مبارزات تن به تن حضور می داشت. اما بازیگری که از آغاز تا انتهای دوران بازیگری اش ، همواره به این ژانر وفادار ماند و هرگز در ژانر دیگری دیده نشد، بروس لی بود. بروس لی شخصا، کونگ فو را بطور رسمی به هالیوود آورد و خودش نیز به عنوان پرچمدار سینمای رزمی ، تبدیل به ستاره ای دست نیافتنی در هالیوود شد.

البته مشخص نبود که بروس لی تا کی می توانست سینمای رزمی را به جلو هدایت کند چراکه مرگ او بسیار زودهنگام و در اوج جوانی بود. بهرحال بروس لی هرگز در ژانری به غیر از « اکشن رزمی » دیده نشد و هنوز هم بسیاری این نوع سینما را با نام وی به خاطر می آورند.

HughGrant01 1024

3-هیو گرانت : نام هیو گرانت با ژانر  « رمانتیک » ( یا رمانس )  پیوند خورده و هرکس که علاقه مند به این ژانر باشد، امکان ندارد که نام فیلمهایی چون « ناتینگ هیل » ، « عشق واقعی» ، « درباره یک پسر » و « چهار عروسی و یک عزا »  را نشنیده باشد. شوخی های ریز و بامزه هیو گرانت و همچنین استایل بسیار مناسبی که برای قرارگیری در موقعیت های رمانتیک دارد، باعث شده تا او در طول دوران فعالیت هنری اش ، تبدیل به یک برند کاملاً قابل اطمینان برای تهیه کنندگان باشد. البته به تازگی احساس می شود که گرانت قصد دارد از فرم کلیشه ای خودش خارج شود و ژانرهای دیگر را بیازماید ( فیلم « اطلس ابر » را به خاطر بیاورید ) اما کیست که گرانت را در آثار رمانتیک فراموش کند ؟!

Charlie-Chaplin-9244327-2-402

2-چارلی چاپلین : یکی از برترین و باهوش ترین بازیگران و فیلمسازانی که هالیوود به خود دیده ، بدون شک بهترین کمدین تاریخ هالیوود هم محسوب می شود. البته چاپلین در اواخر عمرش ، رو به آثاری آورد که تلخی آن بیش از کمدی اش بود اما به غیر آن چند فیلم آخر ، باید گفت که تمامی اثار چاپلین در زمره کمدی مطلق قرار میگیرد و همگی این آثار، از جمله برترین های آثار سینمای کمدی  هالیوود هم شناخته می شود. بدون شک هنگامی که صحبت از ژانر کمدی و بازیگران ثابت این ژانر می شود، نام چارلی چاپلین زودتر از هر نام دیگر به ذهن مخاطب می آید. 

jw-sm

1-جان وین : اگرچه جان وین یکی از پرکارترین بازیگران تاریخ سینما محسوب می شود و بهرحال میشود چندتایی هم فیلم کمدی و درام و اکشن  از کارنامه بازیگری عجیب و غریب اش که 172 فیلم در آن به چشم میخورد (!) بیرون کشید، اما در حقیقت نام او و ژانر وسترن به یکدیگر پیوند خورده و هیچ بازیگری نیست که به اندازه جان وین، نامش یادآوری سینمای وسترن باشد. شهرت و اعتبار جان وین بدون شک مدیون آثار وسترنی است که او در نقش اصلی آنها حضور داشت و البته در ایران خودمان هم این آثار بسیار محبوب بودند. جان وین در دنیای سینما معمولاً ایفاگر نقش شخصیت هایی بی حوصله و به اصطلاح ” لوتی ” بود ، درست مثل خودش که در دنیای غیر از پرده نقره ای هم اعصاب درست و حسابی نداشت. او یکی از افرادی بود که معتقد بود با دیپلماسی نمی شود به جایی رسید، بلکه باید با مشت به دهان فردی زد که امنیت را مختل کند و آسایش را برهم میزند!

هیچکس در سینما قادر نیست به اندازه جان وین یک کابوی باشد!

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها