صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم The King’s Speech ( سخنرانی پادشاه )

نقد و بررسی فیلم The King’s Speech ( سخنرانی پادشاه )

1 49d
 

یکی از پیچیده ترین مسائل در بریتانیا اتفاقات زندگی خانوادگی ملکه و همسر و فرزندانش است. هنوز هم بعد از گذشت مدتها از دوران قدرت پادشاهی و .. هنوز هم در بریتانیا پادشاه و ملکه بسیار محبوب هستند. البته سیستم پادشاهی انگلستان قدرت گذشته را ندارد (ترجیحا در بیشتر مسائل دخالت نمی کند ) و تصمیم بر این گرفته شده که قدرت در اختیار کابینه دولت باشد ( هر چند نمادین ). اما بهرحال با تمام این تفاسیر هنوز هم مسائل پیچیده و حل نشده ی بریتانیا اغلب مربوط به ملکه و خانواده اش می شود ( مانند مرگ ” پرنسس دیانا ” که بعد از جدایی از ” پرنس چارلز

به یکباره به شکلی کاملا مشکوک تصادف کرد و هیچ وقت هم مشخص نشد داستان از چه قرار بوده است ). ” سخنرانی پادشاه ” داستان واقعی جرج ششم است که در آغاز رسیدن به سلطنت دچار مشکلی عادی بود اما چون پادشاه بود این مشکل بسیار مهم جلوه می نمود.

فیلم ” سخنرانی پادشاه ” در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد. ادوارد هشتم پادشاه وقت انگلستان به علت ازدواج با یک دختر آمریکایی ترجیح داد از تاج و سلطنت چشم پوشی کند و به این ترتیب برادر او یعنی جرج ششم ( کالین فیرث ) که هیچ علاقه ای به تاج گذاری و پادشاهی نداشت مجبور شد پادشاه شود. اما او در یکی از سخنرانی هایش مشکل بزرگی برای دربار پادشاهی انگلستان ایجاد کرد، او مشکل لکنت زبان داشت و این برای  پادشاه بریتانیا ضعف بزرگی به حساب می آمد. بنابراین او هرچه سریعتر دست به کار شد و یک پرشک به نام لیونل لوگوی ( جفری راش ) را استخدام کرد تا مشکل لکنت زبان او را برطرف کند. او با کوشش زیاد توانست مشکل لکنت زبان خود را برطرف کند و هدایت انگلستان در جنگ جهانی دوم را بر عهده بگیرد و..

سخنرانی پادشاه ” را می توان امید اصلی موفقیت در اسکار امسال به حساب آورد .فیلم از ابتدا تا انتها بصورت کاملا یکپارچه رابطه ی جرج ششم و پزشکش را  به تصویر می کشد و در این بین  کنایه های سیاسی زیادی نیز می زند. فیلم با صحنه ای آغاز می شود که در آن جرج ششم در حال سخنرانی است و لکنت وی بعلاوه اکویی که از صدای وی ایجاد می شود، باعث خنده تماشاگران می شود ، صحنه ای که جرج ششم با توجه به لکنت زبانش برای مردم لندن سخنرانی می کند و مردم نیز با تعجب و تمسخر وی را نگاه می کنند به نوعی این پیام را به بیننده منتقل می کند که سیاستمدار اگر هم بی کفایت باشد باید حداقل سخنران خوبی برای مردم باشد کما اینکه در صحنه ای که شاهزاده در تلویزیون ” هیتلر ” را مشاهده می کند که در حال سخنرانی پر حرارت خود است ، از پدر خود سوال می کند : پدر او چه می گوید؟ و پدر نیز در جواب می گوی2 0e7د : نمی دانم! این سکانس یکی از زیباترین کنایه های فیلم به نادانی مردم و تحت تاثیر قرار گرفتن آنها از صحبت های هیتلر است. در این فیلم شخصیت واقعی جرج ششم به خوبی به تصویر کشیده شده است. کسانی که تاریخ را خوانده اند می دانند که جرج ششم به شدت تحت تاثیر بردارش بود، او علاقه ای به پادشاهی نداشت و البته مشاورانی را هم که در کنارش بودند چندان قبول نداشت ولی تنها کسی که همیشه از او الهام می گرفت برادرش بود، که این تاثیر پذیری را می توان در صحبتها و سخنرانی های وی به خوبی مشاهده کرد. این روابط در فیلم به خوبی به نمایش درآمده است و ” تام هوپر ” کارگردان فیلم توانسته با کمی ملاحظه سیاسی عدم ثبات سیاسی جرج ششم را به تماشاگر نشان دهد. اما مهمترین بخش و البته جذاب ترین بخش فیلم رابطه ای است که بین جرج ششم و پزشك شخصی اش شکل میگیرد. جرج ششم کسی بود که پزشکان زیادی را برای درمان لکنت زبانش ملاقات کرد اما همه آنها عاجز از این کار بودند و تنها کسی که توانست او را از این مشکل رهایی ببخشد یک طبیب استرالیایی  بود که متدهای تازه ای ( برای پادشاه انگلستان کمی تحقیر آمیز ) برای درمان جرج ششم انتخاب کرد. این متدها که با توجه به خاطرات شخصی پزشک جرج ششم در فیلم قرار داده شده است بسیار جالب هستند،به عنوان مثال صحنه ای که لوگو از جرج ششم می خواهد برای درمانش به درمانگاه وی برود! با اینکه شاید کمی عجیب به نظر برسد اما این پیام را به تماشاگر منتقل می کند که برای تغییر پادشاه، لازم است که وی از کاخ خارج شود و با مسائل جدیدی آشنا شود.رابطه ای که در طول مدت زمان فیلم بین لوگو و  جرج ششم شکل می گیرد با بازی های فوق العاده ” کالین فیرث ” و ” جفری راش ” تبدیل به یکی از دیدنی ترین سکانسهای دو نفره امسال شده است. دیالوگهای تیز و نیش داری که بین این دو رد و بدل می شود بسیار شنیدنی و در عین حال تفکر برانگیز است. بازی ” کالین فیرث ” در نقش جرج ششم ، بدون شک بهترین گزینه برای دریافت اسکار بهترین بازیگری مرد خواهد بود، حرکات صورت و زبان ” فیرث ” به قدری ظریف و زیبا انجام می پذیرد که گویی ” فیرث ” واقعا لکنت زبان دارد! در نقطه مقابل وی ” جفری راش ” همیشه آماده حضور دارد که اینبار هم توانسته نقشش را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد.

سخنرانی پادشاه ” فیلمی کنایه آمیز است که در قالب داستان جرج ششم حرف های مهمی را به تماشاگر می زند. فیلم به این موضوع تاکید می کند که هنر سخنوری ، برای یک سیاستمدار بسیار مهم است اما در عین حال به این موضوع هم اشاره می کند مردم فارق از هرگونه آگاهی سیاسی علاقه دارند تا فرد اول کشورشان سخنور خوبی باشد هرچند که هیچ آگاهی از سیاست نداشته باشد. ” سخنرانی پادشاه ” یکی از بهترین فیلمهایی است که در آن می توانید قدرت فیلمنامه را درک کنید.

 

منتقد : میثم کریمی

 

3 331

 

  سخنرانی پادشاه : The King’s Speech

کارگردان : Tom Hooper

نویسنده : David Seidler

بازیگران :

Colin Firth  …  King George VI

Helena Bonham Carter  …  Queen Elizabeth

Geoffrey Rush  …  Lionel Logue

Robert Portal  …  Equerry

و……………

ژانر : درام – تاریخی

درجه سنی :  R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 118دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها