صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Get low

نقد و بررسی فیلم Get low

3 287

داستان فیلم فیلم جدید ” آرون اشنایدر ” ، داستانی است که در ایالات تنسی آمریکا از قدیم مشهور بوده است. البته مشخص نیست که واقعا این داستان واقعی بوده باشد اما آنطور که گفته شده در دهه ی 30 میلادی مردی بوده که برای خودش که زنده بوده مراسم تدفین گرفته است! ایده ساخت این فیلم چند سال پیش الهام بخش یک فیلم ایرانی هم شد که بعد از ایرانیزه کردن موضوع! تبدیل به فیلمی شد به نام ” چند میگیری گریه کنی ؟ “

فلیکس بوش (رابرت دوال ) یک پیرمرد منزوی است که چند سالی می شود در مزرعه خود در یک منطقه دور افتاده زندگی می کند. او از اینکه می بیند دیگران علاقه ای به او ندارند چندان خوشحال نیست و به همین دلیل فکری به سرش می زند ، و آن این است که مراسم تدفینی برای خودش برپا کند و مشاهده کند مردمی که برای تشییع جنازه او می آیند کدامیک درباره او چه می گویند! فلیکس برای انجام این کار نیاز به کمک افرادی دارد و به همین دلیل با فردی به نام فرانکین ( بیل مورای ) و دستیارش بادی ( لوکاس بلاک ) آشنا می شود ، فرانکین و دستیارش قرار است این مراسم را اداره کنند اما ….

شاید کوتاه ترین وصف درباره این فیلم این باشد که ” Get low ” فیلم خوبی است ، قبل از هرچیز به دوستان اشاره کنم که این کمدی صرفا از جنس کمدی های امروز هالیوود نیست، بلکه از جنس کمدی سیاه به حساب می آید. کمدی ای که کمتر کسی علاقه دارد به آن سمت برود. از طرف دیگر انتظار کمدی فیزیکی هم نداشته باشید زیرا تمام بازیگران این فیلم 50 سال به بالا سن دارند و دیگر به ظاهرشان نمی خورد که اینجور کمدی ها بازی کنند!. این فیلم به ما نشان می دهد که دوران کمدی های خشک و نسبتا جدی هنوز به سر نیامده است و می توان هنوز از دیدن این نوع کمدی ها لذت برد . این فیلم که به تازگی جایزه  فیلم منتخب تماشاگران در جشنواره ادینبورگ را کسب کرده است ، فاصله بین یک زندگی منزوی و یک زندگی اجتماعی را به تصویر می کشد. فلیکس در این فیلم نماد انسانهایی است که هدفشان در زندگی مشخص نیست و به این ترتیب فکرهای عجیب و غریب به سرشان می زند! در طرف دیگر فرانک قرار دارد که انسان فرصت طلب است و برایش فرقی نمی کند که چگونه پول دربیاورد . صحنه های کمدی این فیلم خوشبختانه بسیار با دقت و ظرافت چیده شده اند. قسمتهای مربوط به فلیکس و معشوقه سابقش ، متی ، از جمله بهترین سکانسهای این فیلم می باشد . ” اشنایدر ” کارگردان این فیلم همان کسی است که در سال 2003 توانست جایزه بهترین فیلم کوتاه را برای فیلم ” دو سرباز ” از جشنواره اسکار دریافت کند. ” آرون اشنایدر ” کارگردان این فیلم که این فیلم اولین فیلم بلند سی1 52bنمایی اش می باشد توانسته تجربه ای لذت بخش از کمدی سیاه را به تماشاگر ارائه کند. البته نباید از طراحی صحنه و فیلمبرداری عالی فیلم چشم پوشی کرد. فیلمبرداری و طراحی صحنه فیلم یکی نقاط قوت این فیلم است که به خوبی مارا به دوران کلاسیک سینما می برد.

بازیگران این فیلم همگی از بهترین های سینما هستند که بیشتر افراد قدیمی و کسانی که هالیوود را از قدیم دنبال می کنند آنها را بخاطر می آورند. ” رابرت دوال ” را شاید دیگر کسی  مثل گذشته بخاطر نیاورد اما او یکی از بهترین های هالیوود در چند دهه گذشته بوده است و نقش آفرینی اش در فیلم ” پدرخوانده ” هنوز در یادها مانده است. ” دوال ” در این فیلم با یک گریم سنگین حضور دارد و مطمئنا اگر اسم او را در عنوان بندی ذکر نمی کردند نمی توانستید او را تشخیص دهید ! نقش آفرینی او در نقش یک پیر بدخلق یکی از بهترین نقش آفرینی هایی است که در این چند سال دیده ام ، در آن طرف تر فردی قرار دارد که یکی از محترم ترین بازیگران هالیوود است یعنی ” بیل مورای ” . ” مورای ” را اگر با فیلمهایی نظیر ” گمشده در ترجمه ” یا ” فرشتگان چارلی ”  نشناسید ، مطمئنا او را در فیلمهای ” جیم جارموش ” دیده اید!. مورای نیز به مانند همیشه راحت و خونسرد نقش آفرینی اش را انجام می دهد و تماشاگر را راضی می کند. اما نباید خانم ” سیسی اسپیسک ” را از قلم انداخت ، او نیز به مانند ” دوال ” یکی از پر افتخارترین بازیگران هالیوود می باشد که متاسفانه امروزه بخاطر اینکه دیگر پا به سن گذاشته است کسی او را بخاطر نمی آورد. او همان کسی است با حضورش در فیلم ” دختر معدن زغال سنگ ” که در نقش خواننده موسیقی کانتری ، لورتا لین ، بازی می کرد ،در آن سالها توانست چشمها را خیره کند. حضور او در این فیلم و در صحنه هایی که با ” دوال ” دارد یکی از بهترین لحظه های فیلم است و به نوعی تماشاگر می تواند تقابل تجربه ها را به خوبی احساس کند .

Get low ” کمدی سیاهی است که دیدن آن تجربه لذت بخشی از این سبک را بوجود خواهد آورد و این را به خاطر داشته باشید که تمام بازیگران این فیلم همگی در زمان جوانی کسانی بوده اند که پوسترشان بر در و دیوار خیابان ها بوده است ولی امروز آنها مورد بی مهری سینما قرار گرفته اند.

منتقد : میثم کریمی

2 151Get low

کارگردان : Aaron Schneider

نویسنده : Chris Provenzano . C. Gaby Mitchell

بازیگران :

Robert Duvall …  Felix Bush

Sissy Spacek …  Mattie Darrow

Bill Murray …  Frank Quinn

Lucas Black …  Buddy

و……………

ژانر : کمدی

درجه سنی :  PG-13( افراد کمتر از 13 سال باید همراه والدین به دیدن فیلم بروند)

زمان : 100دقیقه


اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها