مشاجره برسر دستمزد ميزان هنرپشه هاي فرانسوي دوسالي است که به بحث داغ محافل سينمائي و همچنين « مرکز ملي سينما – شاخه سينمائي وزارت فرهنگ فرانسه» تبديل شده است. ادامه دار بودن اين مسئله باعث شد تا در همين چند روز اخير اعلام شود که از اين پس هيچ هنرپيشه فرانسوي که در فيلم هاي سينمائي اين کشور بازي مي کند بيش از990.000 يورو دستمزد دريافت نکند.
به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم، شروع اين ماجرا به مقاله اي نوشته ونسان ماراوال رئيس کمپاني «وايلد بانچ» که در دسامبر سال 2012 درروزنامه لوموند چاپ شد ازبازمي گردد.
کمپاني «وايلد بانچ» فيلم هاي زيادي در سال مي سازد، از جمله «زندگي آدل» که سال قبل جايزه نخل طلاي جشنواره کن را به دست آورد. هزينه توليد اين فيلم نزديک به 5 ميليون يورو شد و با وجود آن که هنرپيشه مشهوري هم نداشت اما توانست فقط در فرانسه بيش از يک ميليون تماشاگرداشته باشد. «زندگي آدل» همچنين به کشور هاي زيادي هم فروخته شد.
کمپاني «وايلد بانچ» قبلا نيز فيلم «چهارماه وسه هفته و دوروز» را به طور مشترک با روماني ساخت که آن فيلم هم نخل طلا بدست آورده بود.
رئيس اين کمپاني در اين مقاله اش درروزنامه لوموند به دستمزد بالاي هنرپيشگان اعتراض کرده و مدعي شده بود که اين دستمزدهاي بالا باعث افزايش بودجه فيلم هايي مي شوند که در عمل هم اين فيلم ها بازده اقتصادي نداشته و اغلب دچار شکست هاي پي در پي تجارتي شده اند.
اين اعتراض ونسان ماراوال، زنگ خطر را به صدا درآورده و همه را به فکر انداخت . مسئله اي که کسي قبلا جرات مطرح کردنش را نداشت. سرانجام بعد از دوسال بحث و گفتگو در ميان دست اندرکاران حرفه اي سينما و مقامات دولتي مرکز ملي سينما، اين ارگان به اين جمع بندي رسيد که به فيلم هائي که دستمزد هنرپيشگان آن بيش از 990.000 يورو باشد کمک مالي نخواهد کرد. البته اين عمل شکل قانوني ندارد اما چون بدون کمک هاي دولتي، امکان تهيه و ساخت اين فيلم ها ميسر نيست، تهيه کنند گان مجبور به عمل به آن هستند.
از سوئي، هنرپيشه ها براي بازي در فيلم ها نيز مجبورند خود را با شرايط جديد وفق دهند، زيرا سرمايه گذاران به سراغ آنها نمي روند. در اخباري که به تازگي منتشر شده، تهيه کنندگان از تصميم (مرکز ملي سينما) استقبال کرده اند.
آقاي گلداشميت رئيس انجمن تهيه کنندگان مي گويد: «بگذاريد بدون تعارف بگوئيم، در فرانسه کسي قانونا نمي تواند سقف دستمزد براي ستارگان سينما تعيين کند، اما اگر تهيه کننده اي بخواهد صد درصد با پول شخصي خود فيلم بسازد، مي تواند هر دستمزدي را که مايل باشد به هنرپيشه اش بدهد و کاملا آزاد است اما نمي تواند از هيچ گونه حمايت و سوبسيد دولتي استفاده اي ببرد» . گفتني ست که چون آژانس هاي هنرپيشه ها سهم خوبي از قراردادهائي که مي بندند، بدست مي آورند، دائم تلاش مي کنند، دستمزد ها را بالا ببرند.
قابل ياد آوري که از فروش هر فيلمي در سينماهاي فرانسه مبلغي به حساب مرکز ملي سينما واريز مي شود، که همين پول در آينده با هزينه شدن در زمينه هاي گوناگون سينما، دوباره به جيب حرفه اي هاي سينما باز مي گردد. اين هزينه ها شامل کمک به تهيه يک فيلم، کمک به پخش کننده ها و کمک به سالن هاي سينما بويژه سالن هاي «هنر وتجربه» مي شود که در فرانسه از اهميت ويژه اي برخوردار است.
در اين رابطه با دستمزد ستارگان فرانسوي، سه هنرپيشه ، داني بوم، ژان دوژاردن و گاد المله هر کدام بالاي يک ميليون يورو براي هر فيلمي دريافت مي کنند . مثلا داني بوم، که فيلم قبلي اش «به نزد ليشدي ها خوش آمديد»، 20 ميليون تماشاگر درفرانسه داشته است، براي فيلم بعدي خود، «سوپرکوندرياک «، شش ميليونيورو دستمزد دريافت کرده که دوميليون آن براي نوشتن سناريو که خود اونوشته بود درنظر گرفته شده است. يا « گاد المله» شومن و هنرپيشه ديگر محبوب فرانسه که علاوه بر بازي در تئاتر، در سال در چند فيلم هم بازي کرده و دستمزدهاي بسيار بالائي هم دريافت مي کند.
فيلم هاي پرفروش سال 2014 تا اوايل دسامبر در فرانسه عبارتند از:
خدايا ما چکار کرده بوديم: 12 ميليون و نيم تماشاگر (محصول فرانسه)
سوپرکندريک: 5.300.000 تماشاگر (محصول فرانسه)
لوسي: 5.200.000 تماشاگر (محصول فرانسه)
ملکه برفي: 5.150.000 تماشاگر (محصول امريکا)
هابيت : 4.700.000 تماشاگر (محصول امريکا)
سياره ميمون ها = 3.777.000 تماشاگر (محصول امريکا)
قابل يادآوري است که از سوم دسامبر( هفته پيش) فيلم مستند «ايراني» ساخته مهران تمدن، به پرده سينماها پاريس آمده است. اين فيلم محصول مشترک فرانسه وايران است و کارگردانش در فرانسه زندگي مي کند. موضوع فيلم که خود فيلمساز نفش اصلي را هم بازي مي کند، مربوط به يک شخص ايراني است که براي دو- سه روزي از چهار روحاني دعوت مي کند تا در منزلش در حومه تهران باهم زندگي کنند و درباره «زندگي مشترک» بين عقيده هاي گوناگون و مسائل گوناگون جامعه به بحث و گفتگو مي پردازند. آنها در طول اين مدت کوتاه، سعي در متقاعد کردن يکديگر دارند…
«ايراني فيلمي است هوشمندانه که مهران تمدن را در کارش موفق جلوه مي دهد. اين فيلم در جشنواره هاي گوناگوني از جمله برلين، جشنواره سينماي واقعگرا در پاريس و… شرکت کرده بود و در جشنواره سينماي واقعگرا در مارس 2014 برنده جايزه بزرگ شد. درباره اين فيلم در مطبوعات فرانسه مثل لوموند، ليبراسيون و تله راما نقد هاي خوبي بر اين فيلم نوشته اند.