صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Cedar Rapids ( سدا راپدیز )

نقد و بررسی فیلم Cedar Rapids ( سدا راپدیز )

1
 

میگویل آرتتا کارگردانی است که با ساخت فیلمهای کم خرج و مستقل به شهرت رسیده است. او از جمله کسانی است که جشنواره فیلمهای مستقل یعنی ساندنس، علاقه زیادی به او دارد و معمولا هر فیلمی که می سازد در این جشنواره حضور پیدا می کند. فیلم سدار راپیدز نیز جدیدترین ساخته این کارگردان است که در
جشنواره ساندنس به نمایش درآمد. خوبی فیلمهای مستقل این است که به دور از زد و بندهای کمپانی ها ساخته می شوند و صداقت کم نظیری در آنها مشاهده می شود که سدار راپیدز هم جزو این دسته از فیلمهاست.


تیم لیپ یک کارمند ساده بیمه است که زندگی بسیار ساده ای دارد. او در تمام دوران کارش هیچ وقت پیشرفت نکرده و همواره یک قدم از همکارانش عقب بوده است. تیم با دختران جوان و افراد معمولی قرار نمی گذارد بلکه با معلم مطلقه دوران مدرسه اش ، میسی ( سیگورنی ویور ) دوست است!. در این شرایط به نظر می رسد که تیم هیچ راه پیشرفتی برای خود باقی نگذاشته است اما رئیس تیم ، راجر لمکه ( توماس لنون ) نظر دیگری دارد. او به تازگی رتبه تیم را ارتقا داده است و قصد دارد تا او را برای انجام سخرانی در حمایت از شرکتشان به کنفرانس سالیانه بیمه که در شهر سدار راپیدز در ایالت لووا آمریکا برگزار می شود به آن شهر بفرستد. اما واقعیت این است که تیم هیچ وقت حتی از شهری که زندگی می کند خارج نشده و اصلا تجربه لازم برای اینکار را ندارد. تیم زمانی که وارد شهر سدار راپیدز می شود متوجه می شود که به تنهایی نمی تواند در این سخنرانی موفق شود، بنابراین او به دنبال فردی می گردد تا بتواند او را در این راه کمک کند که سرانجام سه فرد کهنه کار را پیدا می کند و..

مهمترین خصوصیت فیلم سدار راپیدز ، صمیمیت آن است. شخصیت های فیلم اصلا اغراق یا غیر قابل باور نیستند و شما به راحتی می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. تیم شخصیتی کاملا ساده و بی دست و پا است که در سخت ترین شرایط کاری گرفتار شده و سعی دارد تا خودش را از این منجلاب نجات دهد، در این بین او با افراد زبده ای آشنا می شود که راه چاره را به او نشان می دهند، همانطور که می بینید داستان پتانسیل زیادی برای پرداختن و ایجاد انواع شوخی ها دارد و خوشبختانه آرتتا توانسته به خوبی از این پتانسیل ها استفاده کند آرتتا کمدی را به خوبی می شناسد و زمان بندی ها اغلب شوخیهایش در فیلم جواب داده. وی کارگردانی است که روند فیلمسازی پر فراز و نشیب اما همیشه مستقلی داشته که کمک بسیاری کرده تا کمدی هایش رنگ و بویی ارجینال به خود بگیرد. Chuck & Buck اولین فیلم وی درباره مردی با تمایلات همنجس خواهانه بود که به دنبال بهترین دوست دوران کودکی اش می گشت، دومین فیلمش دختر خوب بود. این فیلم درباره یک منشی زن بود که از کار يكنواختش در مارکت خسته می شد و زندگی را پوچ تصور می کرد تا این که با فردی آشنا می شد ، سومین فیلمش ، طغیان جوانی ، هم درباره عشق و عاشقی بین دو جوان بود. نکته مشترک تمام این فیلمها این بود که در آنها شخصیت پردازی به خوبی انجام گرفته بود و تماشاگر به راحتی می توانست از ضعف فیلمنامه چشم پوشی کند. کمدی های آرتتا اغلب از لحاظ محتوا حرف زیادی برای گفتن ندارند اما نقاط قوت تمامی آنها در شخصیت پردازی است و کمدی جدید سدار راپیدز هم خارج از این قاعده نیست. سدار راپیدز داستانی کاملا کلیشه ای دارد که بارها و بارها نمونه آن را فیلمهای دیگر دیده ایم. یک آدم ساده که به میان آدم های هزار چهره وارد می شود، تجربه انجام کارهای بزرگ را ندارد و مورد تمسخر قرار می گیرد و سپس با کمک افراد بزرگ سابق و فراموش شده امروز تبدیل به آدم بزرگی می شود که هیچکس انتظارش را ندارد. این فرمول از جمله فرمول های رایج در این نوع کمدی هاست و سدار راپیدز هم کاملا از این فرمول پیروی می کند اما نقطه قوت سدار راپیدز به مانند تمام فیلمهای قبلی آرتتا در شوخی های سنجیده 2و  شخصیت اصلی آن نهفته است. شوخی ها در فیلم سدار راپیدز درست در زمانی که تماشاگر احتیاج به آن دارد خودش را نشان می دهد. اغلب این شوخیها با اینکه بعضا بی ادبانه است اما به موقع و بجاست. شخصیت پردازی قوی یکی دیگر از نکات مثبت فیلم است. شخصیت تیم به اندازه کافی ساده است که تماشاگر آن را باور کند و برایش دل بسوزاند! او در تمام مدت فیلم مانند بره ای میان گرگ ها قدم می زند اما در یک سوم پایانی فیلم خودش تبدیل به یک گرگ درنده می شود! که در این لحظات هیجان دیدن فیلم دو چندان می شود!

بازی ها نیز یکی از ارکان این نوع کمدی ها به شمار می آید. فرض اینکه در این نوع کمدی موقعیت ، بازیگران ناکارامد باشند غیرقابل قبول است. اما سدار راپیدز خوشبختانه بازیهای بسیار خوبی دارد. اد هلمز یک کمدین حرفه ای است که بارها پیش از این در کمدی موقعیت حضور داشته و بخوبی از عهده ایفای نقش هایش برآمده بود. در این فیلم نیز شوخی هاتقریبا همیشه حول محور او می چرخد. خوشبختانه بازی گرم و بی شیله و پیله هلمز باعث شده تا تماشاگر به راحتی با او ارتباط برقرار کند. دیگران بازیگران فیلم نیز در تکمیل شوخی های فیلم نقش بسزایی داشته اند؛ مانند جان سی ریلی که این روزها اگر در فیلمی غیر کمدی حضور پیدا کند جای بسی تعجب دارد!

سدار راپیدز کمدی کم ادعایی است که برخلاف انتظار باعث می شود شما از ته دل بخندید. این روزها کمدی های کمی پیدا می شوند که مربوط به بدن نباشند و به جای آن با محوریت یک سخنرانی بیمه ایی!  و اتفاقات و قوانین خاص آن تماشاگر را بخندانند. پس سدار راپیدز را از دست ندهید.3_star

منتقد : میثم کریمی
 

سدار راپیدز : 3Cedar Rapids

کارگردان : Miguel Arteta

نویسنده : Phil Johnston

بازیگران :

Ed Helms  …  Tim Lippe

John C. Reilly  …  Dean Ziegler

Anne Heche  …  Joan Ostrowski-Fox

Isiah Whitlock Jr.  …  Ronald Wilkes

و……………

ژانر : کمدی

درجه سنی :  R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 86 دقیقه

«پست قبلی

پست بعدی»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها