صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم بالای 5 طبقه پله ( Flights Up 5 )

نقد و بررسی فیلم بالای 5 طبقه پله ( Flights Up 5 )

1e1eene e2

بروکلین نیویورک سابقا منطقه ای بوده که افراد فرهنگی و سنتی تر جامعه آمریکا در آن زندگی خودشان را ادامه می دادند اما در سالهای اخیر با گران شدن خانه های این منطقه و سیل هجوم ثروتمندان نیویورک که به دلیل آب و هوا و مناظر طبیعی اش، حاضر به پرداخت پولهای کلانی برای اقامت در آن هستند، چهره عمومی این منطقه نیز دستخوش تغییراتی شده است. « بالای 5 طبقه پله » که براساس داستانی به قلم خانم جیل سیمنت ساخته شده، روایتگر داستان ساکنین یکی از این منازل اهل منطقه بروکلین می باشد که در شرایط جدید جامعه باید تغییراتی را در زندگی جدیدشان بوجود بیاورند.

آلکس ( مورگان فریمن ) و روث ( دایان کیتون ) زوج سالخورده ای هستند که 40 ساله گذشته خودشان را در آپارتمانی در بروکلین نیویورک با عشق گذرانده اند اما در حال حاضر که آپارتمان آنها به دلیل تغییر شرایط، قیمت زیاد و خریداران بسیاری پیدا کرده، آنها باید خانه خودشان را ترک کنند؛ اتفاقی که اصلا برای آنها خوشایند نیست.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/05/phoca_thumb_l_6-9b3.jpg

« بالای 5 طبقه پله » در ترسیم چهره دو زوج کهنسال فیلم صادق بوده است. آلکس و روث زوجی عاشق و دوست داشتنی هستند که فیلم هرگز آنان را انسانهایی متفاوت از جامعه معرفی نمی کند بلکه تمام تلاش خود را انجام می دهد تا بگوید آنها عادی ترین آدمهای این شهر هستند که به راحتی در کنار یکدیگر زندگی صمیمی و دوست داشتنی شان را ادامه داده اند. فیلم با فلشبک هایی که به گذشته می زند و مشکلات آلکس و روث برای آغاز زندگی مشترکشان را به نمایش می گذارد، به مخاطب فیلمش اعلام می کند که در نهایت عشق می تواند بر هر مشکلی فائق آید و اراده طرفین می تواند یک عمر لذت و آرامش را به همراه داشته باشد.

در یکی از فلشبک های فیلم شاهد این موضوع هستیم که مادر روث ابدا اعتقادی به ازدواج دخترش با یک فرد سیاهپوست نداشته و شاید مشکلات دیگر در کنار این موضوع می توانست روث و آلکس را برای همیشه از هم دور کند اما آنها مبارزه کردند و حال در کهنسالی به بهترین همدم و دوستان یکدیگر مبدل شده اند و ذره ای از عشق میان آنان کاسته نشده است.

ریچارد لانکرین، کارگردان این فیلم که ساخت یک اثر شکسپیری به نام « ریچارد سوم » را در کارنامه هنری اش دارد و به خوبی با مقوله درام آشنایی دارد، در خلق تصویری از رابطه عاشقانه و سالم دو زوج سالخورده به خوبی عمل کرده و الکس و روث بر روی پرده نقره ای بسیار دوست داشتنی و قابل درک هستند. آنها به دور از دنیای دیجیتالی و زرق و برق اشرافیت، زندگی ساده اما پر از مهر خود را همواره برقرار کرده اند و بجای قرار گرفتن در متن پیشرفت های دیجیتالی بشر ، ترجیح می دهند در کنار هم قدم بزنند و کنار گلها بنشینند و از مناظر طبیعی پیش رویشان لذت ببرند. لانکرین به خوبی توانسته این زندگی ساده اما دوست داشتنی را در جریان فیلم « بالای 5 طبقه پله » پرورش داده و لحظات خوشایندی برای تماشاگر به ارمغان آورد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/05/phoca_thumb_l_3-53d.jpg

اما مشکل فیلم از جایی آغاز می شود که این صمیمیت و سادگی، جایش را به داستانهای فرعی نظیر تمرکز بر خرید و فروش و رفت و آمدهای متعدد آدمهای مختلف با رفتارهای گوناگون، به داخل زندگی آلکس و روث می دهد. لانکرین قصد داشته با ورود این افراد اختلاف دیدگاه جامعه به زندگی و حتی اختلاف قابل توجه تعریف زیبایی از نظر جوانان و کهنسالان را مورد نقد قرار دهد اما وی این موضوع را با قلم پر رنگ تری به فیلم اضافه کرده که باعث شده تمرکز فیلم از عاشقانه میان آلکس و روث منحرف شود.

ماجراهای فرعی فیلم به اندازه کافی غنی و پرداخت شده نیستند که بتوانند به داستان اصلی در جهت گسترش کمکی کرده باشند. داستان مربوط به یک تروریست مسلمان و ربط دادنش به مسائل بی ربطی مثل نفرت از آمریکا، هیچ جزئیات جذابی ندارد و بیشتر شبیه به یک وصله نابجا به داستان اصلی بوده است.

با اینحال بازی دو بازیگر اصلی فیلم یعنی مورگان فریمن و دایان کیتون در « بالای 5 طبقه پله » عالی بوده است. این دو تجربه سالها حضورشان در مقابل دوربین را جمع کرده و در قالب یک زوج رمانتیک کهنسال به معرض نمایش گذاشته اند که تماشای آن لذت دوچندانی در تماشاگر ایجاد می کند. این دو صمیمی و بامزه هستند و بهترین کلمات را روانه یکدیگر می کنند. سادگی و خونسردی و مهربانی آنها را شاید خیلی کمتر بتوان در دنیای کنونی و در اطرافمان مشاهده نمود.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/05/phoca_thumb_l_4-e1f.jpg

« بالای 5 طبقه پله » اثر یکدستی نیست اما هنوز برای تماشا ارزش های زیادی دارد. چنانچه داستان قیمت های آپارتمانی و داستانهای فرعی انسانی و حیوانی فیلم را چندان جدی نگیرید، آلکس و روث می توانند با سادگی و جذابیت عشق شان شما را مسحور خود کنند. ترکیب مورگان فریمن و دایان کیتون بر پرده نقره ای سینما بهترین بازدهی ممکن را داشته و اصلی ترین دلیل تماشای فیلم « بالای 5 طبقه پله » می باشد.

6                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!2e923rg

 

بالای 5 طبقه پله (Flights Up 5)

کارگردان : Richard Loncraine

نویسنده : Jill Ciment ، Charlie Peters

بازیگران :        

Morgan Freeman…Alex              

Diane Keaton…Ruth      

Cynthia Nixon …Niece

Claire van der Boom…Young Ruth

و…

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : درام         

زمان : 92 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها