صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent

نقد فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent

The Unbearable Weight of Massive Talent نقد فیلم

 

وضعیت کاری نیکلاس کیج در هالیوود احتمالاً یکی از تراژیک‌ترین موارد درباره یک بازیگر در تاریخ بوده است. بازیگری که در اوج شهرت و محبوبیت به دلیل بدهکاری‌های مالی فراوان تقریباً مجبور به حضور در هر فیلمی شد و هم اکنون به‌عنوان ستاره فیلم‌های ضعیف شناخته می‌شود. فیلم جدید این بازیگر به نام «The Unbearable Weight of Massive Talent» با الهام از وضعیت نیکلاس کیج ساخته شده و این بازیگر در نقش خودش مقابل دوربین رفته است.

داستان فیلم درباره افول کاری نیکلاس کیج است. این بازیگر در مرحله فروپاشی در زندگی‌اش قرار گرفته و قصد بازنشستگی دارد. اما یک پیشنهاد باعث می‌شود که او به جزیره‌ای سفر کند و فیلمنامه فردی به نام گوتیرز (پدرو پاسکال) را بخواند. فردی که به‌زودی مشخص می‌شود فقط یک فیلمنامه‌نویس نیست و…

«The Unbearable Weight of Massive Talent» مانند نام عجیب و غریبش، ایده اولیه جذابی داشته است. ایده‌ای که می‌توانست پرداخت بهتری داشته باشد اما فیلمنامه به شکل بی‌رحمانه‌ای به ورطه ابتذال می‌افتد تا شاید دادوفریاد و اکت های اغراق‌آمیز بازیگرانش بتواند در فیلم بامزگی ایجاد کند. فیلمنامه در نیمه ابتدایی حداقل سوژه بامزه‌ای دارد. داستان ستاره سینمایی که به ورطه سقوط رسیده و آماده یک تجربه جدید است، می‌تواند یک کمدی موقعیت جذاب ایجاد نماید اما تصمیم عجولانه سازندگان برای اضافه‌کردن اکشن به فیلم، کار را حسابی خراب کرده است.

The Unbearable Weight of Massive Talent نقد فیلم

نیمه دوم فیلم «The Unbearable Weight of Massive Talent» چیزی جز یک اکشن شلوغ بی‌سروته نیست. اکشنی که در آن نه شخصیت‌های بامزه‌ای ساخته می‌شوند و نه موقعیت جذابی خلق می‌شود تا نیکلاس کیج خودی نشان دهد. در بخش دوم فیلم ما با مجموعه‌ای از آدم‌های بی‌هویت (چه مأموران آمریکایی و چه آن شخصیت شرور که شبیه به کاریکاتور می‌ماند و همواره در حال قراردادن تفنگ در شقیقه دیگران است!) مواجه می‌شویم که وضعیت فیلمنامه را بغرنج کرده‌اند. شوخی‌هایی که در نیمه دوم فیلم مطرح می‌شوند نه بکر و نه خنده‌دار هستند و نه حتی ایده‌ای درباره نیکلاس کیج مطرح می‌کنند. شوخی‌هایی که باتوجه‌به واقعی بودن سوژه فیلم که نیکلاس کیج است، می‌توانست هوشمندانه‌تر باشد.

نیکلاس کیج کماکان ستاره فیلم‌های ضعیف است. حضور کیج در The Unbearable Weight of Massive Talent به طور مشخص نسبت به چند فیلم گذشته این بازیگر (به جز «خوک» که یک بازی عالی از این بازیگر را در آن شاهد بودیم)، جذاب‌تر است. این که کیج در طول یک فیلم با شخصیت‌هایی که در طول دوران بازیگری‌اش ایفا کرده مواجه می‌شود، لحظات جالبی را رقم زده است. اما این بامزگی تنها در موقعیت مواجهه باقی می‌ماند و پس از آن، هیچ ایده‌ای به ذهن سازندگان نرسیده تا از این موقعیت استفاده نمایند. شاید خلاقانه‌ترین ایده، استفاده از تفنگ کیج در فیلم «تغییر چهره» در این فیلم است که خاطرات جذابی را زنده می‌کند!

The Unbearable Weight of Massive Talent نقد فیلم

«The Unbearable Weight of Massive Talent» به‌راحتی در کنار دیگر آثار ضعیف نیکلاس کیج قرار می‌گیرد بااین‌حال، به دلیل این که فیلم درباره شخصِ نیکلاس کیج است، شاید کنجکاوی‌هایی را برای تماشاگر ایجاد نماید. فیلم جدید کیج ایده اولیه قابل قبولی دارد اما پرداخت سوژه با ایرادات بسیاری همراه است که باعث شده فیلم از یک اثر سرگرم‌کننده به یک سوهان اعصاب در نیمه دوم تبدیل شود. نیکلاس کیج می‌داند که ستاره سینماست و حتی با وضعیت کنونی‌اش نیز این باور را حفظ کرده و در این فیلم نیز به آن اشاره می‌کند؛ شاید این اعتمادبه‌نفس تمام چیزی است که کماکان باعث جذابیت این بازیگر در سینما شده!

 

10

 

 

 

 

 

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها