صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع ممنوعیت فروش الکل

5 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع ممنوعیت فروش الکل

گتسبی بزرگ

در هفته های اخیر خبرهای ناگواری از مسومیت های ناشی از مصرف الکل در کشور منتشر شده است که باعث مرگ هموطنان شده است.

به همین بهانه، در 5 برتر این هفته به معرفی «5 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع ممنوعیت فروش الکل» پرداخته ایم.

این زمین مال من است (This Earth Is Mine):

5 – این زمین مال من است (This Earth Is Mine): این فیلم محصول سال 1959 به کارگردانی هنری کینگ است و قصه آن در دورانی می گذرد که فروش مشروبات الکلی در ایالات متحده ممنوع بود و به همین دلیل یکی از بزرگترین تاکستان ها در حال خشک شدن است و صاحب آن به هیچ وجه راضی به تخلف از قانون نیست.

در این فیلم بازیگران مشهوری از جمله راک هادسون و جین سیمونز به ایفای نقش پرداخته اند. با این حال، خود فیلم در زمان اکران چندان مورد توجه تماشاگران قرار نگرفت و نقدهای منفی در خصوص درام فیلم مطرح شد تا در نهایت «این زمین مال من است» تبدیل به اثری شکست خورده شود.

- بی قانون (Lawless):

4- بی قانون (Lawless): محصول سال 2012 است و یکی از امتیازات مهم این فیلم حضور بازیگران مشهور در این اثر است.

داستان «بی قانون» درباره قاچاقچیانی است که در دوران ممنوعیت فروش الکل در ایالات متحده در حال تجارت مخفی و ممنوعه خود هستند و درگیر اتفاقات مختلف می شوند.

شیا لبوف، جسیکا چیستن، تام هاردی، گری اولدمن، جیسون کلارک و میا واشیکوفسکا از جمله بازیگران مشهوری هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. لازم به ذکر است که جان هیلکات، کارگردان «بی قانون» برای ساخت این فیلم نامزد دریافت جایزه نخل طلا در جشنواره کن شده بود.

گتسبی بزرگ (The Great Gatsby):

3- گتسبی بزرگ (The Great Gatsby): شاید داستان اصلی گتسبی بزرگ خیلی ارتباطی با مسئله ممنوعیت فروش الکل نداشته باشد، اما بخشی از گره داستان به این موضوع اختصاص داده شده و به همین جهت می تواند در لیست ما قرار بگیرد!

ما برای رده سوم این لیست به سراغ «گتسبی بزرگ» نسخه سال 2013 رفته ایم (نسخه قدیمی این فیلم با بازی رابرت ردفورد و میا فارو محصول 1974 است). این فیلم را باز لورمن کارگردانی کرده و یکی از محبوب ترین فیلم ها در میان تماشاگران ایرانی به واسطه بازی لئوناردو دی کاپریو در نقش اصلی فیلم است.

«گتسبی بزرگ» مخصوصاً از لحاظ طراحی صحنه و لباس و جلوه های بصری، اثری ستایش برانگیز محسوب می شود.

تسخیرناپذیران (The Untouchables):

2- تسخیرناپذیران (The Untouchables): یکی از معروف ترین فیلم هایی که داستان آن مرتبط با دوران ممنوعیت فروش مشروبات الکلی است، «تسخیرناپذیران» به کارگردانی برایان دی پالما است که در آن، داستان جنایتکار مشهور، آل کاپون و فروش غیرقانونی مشروبات الکلی در شیکاگو روایت می شود.

«تسخیر ناپذیران» یکی از بهترین اثار دی پالما است که باعث شهرت بازیگرانش از جمله کوین کاستنر و اندی گارسیا شد. لازم به ذکر است که شان کانری، بازیگر مشهور هالیوود برای بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه اسکار شد و فیلم در دیگر رشته ها از جمله بهترین موسیقی برای انیو موریکونه نیز نامزدی اسکار را به همراه داشت.

روزی روزگاری در آمریکا (Once Upon a Time in America):

1- روزی روزگاری در آمریکا (Once Upon a Time in America): شاهکار سرجیو لئونه در صدر این لیست قرار می گیرد. فیلمی که بخشی از پس زمینه داستان آن با موضوع ممنوعیت مشروبات الکلی گره خورده است.

«روزی روزگاری در آمریکا» داستان یک گنگستر را در برهه های مختلف زمانی روایت می کند.

آخرین فیلم سرجیو لئونه، یکی از بهترین آثار این کارگردان نیز به شمار می رود که همواره از جانب نشریات مختلف به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ سینما شناخته می شود. موسیقی فوق العاده فیلم که ساخته انیو موریکونه فقید است، گوش نواز است و بازی رابرت دنیرو و همچنین کارگردانی لئونه در این فیلم مورد ستایش منتقدان سینما قرار گرفته است.

 

مائده اکبریان

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جنابعالی
جنابعالی
9 ماه قبل

و همچنین شاهکار بیلی وایلدر بزرگ، Some like it hot

عرفان
عرفان
9 ماه قبل

فیلمlifeساخته سال۱۹۹۹هم به این موضوع ممنوعیت مشروبات الکلی ربط دارد.