صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : بانو ایو ( The Lady Eve )

سینمای کلاسیک : بانو ایو ( The Lady Eve )

The Lady234242

داستان فیلم :

چارلز ( هنری فوندا ) عاشق زنی به نام جین ( باربارا استانویک ) می شود. جین زنی جذاب و هنرمند است اما چارلز در ادامه راه به این موضوع شک می کند که آیا جین در پی کسب منفعت در رابطه اش است یا….

کارگردان :

پرستون استرجس : کارگردان آمریکایی که متولد شیکاگوی آمریکا می باشد و در دهه ی 40 میلادی یکی موفق ترین کارگردانان هالیوود محسوب می شد. استرجس با فیلم « The Great McGinty » موفق به دریافت اسکار بهترین فیلمنامه شد و در سال 1944 نیز برای فیلم « Hail the Conquering Hero » نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه و کارگردانی شد.

استرجس در سال 1959 بر اثر حمله قلبی درگذشت.

LADY EVE UND554544

بازیگران :

هنری فوندا : یکی از محبوب ترین بازیگران تاریخ هالیوود که مورد توجه اکثر خانمهای زمان خودش بود!. هنری فوندا علاوه بر زندگی پرحاشیه اش ، بازیگر بسیار خوبی هم بود. وی بازی را از تئاتر آغاز کرد و سپس به سینما آمد و توانست در فیلمهای « آقای لینکن جوان » ، « خوشه های خشم » و « 12 مرد خشمگین » بدرخشد. اما علی رغم بازی های به یاد ماندنی اش ، او تا یک سال قبل از مرگش نتوانست طعم شیرین اسکار را بچشد. فوندا یک سال قبل از مرگش در سال 1982 به دلیل بازی فوق العاده اش در فیلم « در کنار برکه ی طلایی » موفق شد اسکاری دریافت کند ولی خودش به علت بیماری نتوانست جایزه اش را بگیرد و بجای او دخترش جین فوندا این جایزه را دریافت کرد.

باربارا استانویک : وی در یک خانواده تهیدست زاده شد. در سن دو سالگی مادرش را در یک حادثه از دست داد و پدرش هم خانه را ترک کرد. توسط خواهر بزرگش و خانواده هایی که از فرزندان بی سرپرست نگهداری می کنند بزرگ شد. از نوجوانی مجبور شد کار کند در کارخانه و بعد به عنوان تلفنچی. او که شخصیت قوی داشت و از اعتماد به نفس خوبی برخوردار بود شانس خود را در دنیای نمایش از سن ۱۵ سالگی به عنوان خواننده و رقاص در کاباره ها و موزیک هال آزمایش کردو بالاخره در گروه کر برادوی استخدام شد و همین زمان تصمیم گرفت تا نام خود را تغییر دهد.

او به فعالیتش در برادوی ادامه داد تا در هودسون تئاتر نقشی به او پیشنهاد شد که هم برایش موفقیت در پی داشت هم نظر منقدین را به خود جلب کرد.در سال ۱۹۲۷ با هنرپیشه آمریکایی فرانک ری ازدواج کرد که در سال ۱۹۳۷ به جدایی انجامید.

با پشتوانه همسرش نقشی در فیلم صامت شبهای برادوی بدست آورد که موفقیتی برایش در پی نداشت.

90733 004 3434

ملاقات با فرانک کاپرا راه او را برای ورود به سینما هموار کرد. کاپرا علی‌رغم میل استودیو او را در فیلم خانمهای لیزور به همکاری دعوت کرد. و این فیلم درهای هالیوود را بر او گشود و موقعیت او را به عنوان ستاره در کنار بازیگرانی مثل گرتا گاربو ، مارلین دیتریش و جوآن کراوفورد تثبیت کرد.

علاوه بر کاپرا با کارگردانان بزرگ دیگری همچون جان فورد ، سیسیل ب دومیل ، روبن مامولیان و کینگ ویدور همکاری کرد. برای بازی در نقش استلا دالاس زنی که فرزندش را به تنهایی بزرگ می کند برای اولین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

سر صحنه یکی از فیلمهایش با رایرت تیلور جذاب آشنا شد و در سال ۱۹۳۹ با هم ازدواج کردند که به خاطر خیانتهای پی در پی تیلور این ازدواج هم به جدایی در سال ۱۹۵۱ انجامید.

در سالهای ۱۹۴۰ یکی از معدود بازیگران مستقلی بود که با استودیو های مختلف قراردادهای دراز مدت می بست و در سال ۱۹۴۴ بالاترین دستمزد را دریافت می کرد.

او تنها هنرپیشه زنی بود که در نقش زنان قوی و حتی نقشهایی که آن زمان مردانه بود مثل فیلمهای وسترن بازی کرد.او بازی در چندین وسترن با کارگردانهایی همچون جورج استیونس ، سسیل ب دومیل، آنتونی مان، روبن مامولیان و ساموئل فولر را در کارنامه بازیگری اش دارد.

اما بهترین بازی هایش را در فیلم نوآر به نمایش گذاشت. بازی اش در فیلم غرامت مضاعف بیلی وایلدر بیاد ماندنی است.

او برای آخرین بار در سال ۱۹۶۴ در فیلم کسی که وجود نداشت ویلیام کاسل در کنار رابرت تیلور همسر سابقش به نقش آفرینی پرداخت.

از سالهای ۱۹۶۰ به بعد بیشتر در تلویزیون ظاهر شد و برنامه باربارا استانویک شو را اجرا می کرد که برایش اولین جایزه امی را در پی داشت.و دو بار دیگر یعنی در سالهای ۱۹۶۶ و ۱۹۸۳ باز این جایزه نصیبش شد.

باربارا استانویک در سال 1990 درگذشت.

منبع : ویکیپدیا فارسی

lady ev6776

نکاتی که احتمالا درباره « بانو ایو » نمی دانید :

لباسی که ادیت هد برای باربارا استانویک در این فیلم طراحی کرد بعدها شهرت بیشتری پیدا کرد و در میان عروس ها با نام « لباس بانو ایو » معروف شد.

استرجس گفته بود که فیلمنامه اش را براساس باربارا استانویک نوشته بود و بازیگر دیگری مد نظرش نبوده است.

لورا درن گفته که « بانو ایو » محبوب ترین فیلمش است.

باربارا استانویک و هنری فوندا از زمان زیادی که در اتاق لباس سپری می کردند ناراضی بودند. به همین منظور استرجس در این اتاق درباره دیالوگ ها یا تصحیح آن با این دو صحبت می کرد.

استرجس فیلمنامه این فیلم را زمانی که منتظر به سرانجام رسیدن سومین طلاقش بود نوشت!

کمپانی پارامونت برخلاف کارگردان، ری میلند و پائولت گادرد را به جای هنری فوندا و باربارا استانویک می خواست.

نسخه رادیویی فیلم در سال 1942 با حضور استانویک و چارلز کابورن اجرا شد.

فیلمبرداری تنها 2 روز پس از زمان پیش بینی شده پایان یافت.

استرجس فیلمبرداری « بانو ایو » را تنها دو ماه پس از تمام فیلم « کریسمس در جولای » آغاز کرد.

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

 

بانو ایو : Poster Lady Eve T5645The Lady Eve

کارگردان : پرستون استرجس

نویسنده : مانکتن هافی

بازیگران :

باربارا استانویک / جین

هنری فوندا / چارلز

چارلز کابورن / هرینگتون

زمان : 94 دقیقه

محصول : 1941

مهمترین افتخارات : نامزد اسکار بهترین فیلمنامه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها